تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

پاشینیان در تهران

  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
پاشینیان در تهران
به دنبال سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران که به سرعت پس از حضورش در سوچی برای دیدار سه جانبه با ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف صورت گرفت، چندین توافق میان دو کشور اعلام شده است.

ابراهیم رئیسی در دیدار با پاشینیان گفت:
🔹روابط تجاری تهران-ایروان طی ماه‌های گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.

🔹در مذاکرات خود رسیدن سطح همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور به ۳ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کردیم که با اراده موجود در مقامات دو کشور این هدف کاملا امکانپذیر است.

🔹 منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم. امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد. مذاکرات ما و آقای پاشینیان به این نتیجه رسید که حل مسائل منطقه باید به دست دست اندرکاران منطقه باشد. دخالت بیگانگان به مشکلات منطقه خواهد افزود. ایران و ارمنستان توافق دارند که مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود.

پاشینیان هم در کنفرانس خبری خود گفت:
🔹مذاکرات بسیار پرمحتوا و جامعی با آقای رئیسی داشتیم. موافق نقطه نظرات آقای رئیسی در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.

🔹 از رویکرد ایران در مورد جامعه ارامنه این کشور تقدیر می‌کنم. ایران نماد واضح، صریح و شفاف در همکاری و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و ارامنه است.

🔺ایران و ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری در حوزه انرژی امضا کردند. این سند همکاری به تمدید قراردادگازی از طریق تهاتر گاز با برق اختصاص دارد و بر اساس آن مبادلات انرژی دو کشور تا پایان سال ۱۴۰۹ خورشیدی تمدید می‌شود.

🔺در جریان دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان، طرف ارمنی از شرکت‌های ایرانی دعوت کرد تا در ساخت و ساز تونل، جاده و همچنین پروژه‌های ساختمانی با کشور ارمنستان مشارکت کنند.

🔺همچنین امروز تاکید شد که ایران و ارمنستان قصد دارند کریدور شمال-جنوب را از مسیر ارمنستان توسعه دهند. البته جزییاتی از این طرح منتشر نشده و مشخص نیست سرمایه‌گذاری این طرح بزرگ که نیاز به ایجاد مسیرهای ترانزیتی در مناطقی کوهستانی دارد از چه طریقی تامین می شود. اما در هر صورت با توجه به مشکلاتی که در سال‌های اخیر در مسیر جمهوری آذربایجان برای ترانزیت ایرانی‌ها رخ داده، ظاهرا تصمیم قطعی برای دور زدن این کشور در کریدور شمال-جنوب گرفته شده است. از سوی دیگر روسیه و هند هم از ذی‌نفعان اصلی این کریدور هستند و باید در صورت تغییر برنامه، در ساخت مسیر جدید کمک کنند. /  ایراس

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6656
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 459 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.