تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

چین به دنبال تضمین قزاقستان برای افزایش صادرات گاز

  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
چین به دنبال تضمین قزاقستان برای افزایش صادرات گاز
رییس جمهور قزاقستان، توکایف، سابقا دستور داده بود به منظور تامین تقاضای داخلی، صادرات کاهش یابد.

چین می­‌گوید امیدوار است که قزاقستان میزان صادرات گاز طبیعی خود را در طول زمستان افزایش دهد، درحالی‌که دولت آستانه تصمیم دارد صادرات را برای تامین تقاضای داخلی محدود کند.

نخست وزیر چین، لی که چیانگ در تاریخ ۲۹ نوامبر در یک کنفرانس ویدیویی به همتای قزاقستانی خود علیخان اسمایلوف گفت “امیدواریم قزاقستان مطابق با قرارداد خود تحویل پایدار گاز به چین را تضمین کرده و آن را در ماه‌های زمستان تا حد ممکن افزایش دهد”.

اظهارات لی در تلویزیون دولتی چین انجام شد و توسط خبرگزاری تاس گزارش شد.

در ماه ژوئن قاسم ژومارت توکایف، رییس جمهور قزاقستان به دولت خود دستور داد صادرات گاز را کاهش داده و اطمینان حاصل شود که دو میلیارد متر مکعب سوخت اضافی در اختیار متقاضیان داخلی قرار گرفته است. رییس جمهور قزاقستان در کنفرانس سرمایه­‌گذاران خارجی گفت: “رفع تقاضای داخلی گاز دارای اولویت بی قید و شرط بر صادرات است”.

توکایف در همان زمان اعلام کرد که گاز اضافی اختصاص داده شده برای مصرف داخلی باید از میدان تنگیز تهیه شود که توسط یک کنسرسیوم به رهبری غول انرژی ایالات متحده به نام شورون درحال توسعه است.

درحالی­ که صادرات گاز قزاقستان در بلندمدت با کاهش روبروست، نیازهای داخلی این کشور در حال افزایش است. این امر تا حدودی به دلیل تغییر نیروگاه‌های اصلی تولید برق در پایتخت تجاری قزاقستان، آلماتی، از فعالیت با زغال سنگ به گاز است. در ماه آگوست سریکالی برکشف، وزیر محیط زیست، زمین شناسی و منابع طبیعی قزاقستان عنوان کرد که با تغییر نیروگاه‌­های زغال سنگ انتظار می‌رود گرمایش به میزان ۸۰ درصد کاهش یابد.

زنگ خطر کمبود شدید گاز در سال‌های آتی در اوایل ماه ژوئن توسط سنجر ژارکشوف رییس اپراتور خط لوله گاز طبیعی قزاق‌گاز زده شد. ژارکشوف در گفتگو با قانونگذاران اظهار داشت اگر قدامات فوری صورت نگیرد، بحرانی جدی در پیش روست. او همچنین پیش­بینی کرد علاوه بر اینکه صادرات ممکن است تا سال ۲۰۲۳ به طور کامل متوقف شود، کسری سالانه گاز در بازار داخلی می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۱٫۷ میلیارد متر مکعب برسد.

توکایف و  ولادیمیر پوتین در ۲۸ نوامبر در مورد ایجاد یک “اتحادیه سه جانبه گاز” به همراه ازبکستان گفتگو کردند. توکایف در سفر به مسکو گفت هدف این اتحادیه هماهنگی تحویل گاز روسیه به آسیای مرکزی خواهد بود.

گفته می‌شود قزاقستان در حال بررسی این پیشنهاد است، اما هنوز تصمیمات قطعی اتخاذ نکرده است. ازبکستان نیز مانند قزاقستان با وجود اینکه تولید کننده اصلی گاز به شمار می­‌آید، با چالش کمبود شدید گاز روبرو است.

شرزود خودجایف معاون وزیر انرژی در تاریخ ۱۶ نوامبر اعلام کرد که با شروع زمستان و در پاسخ به افزایش تقاضای داخلی، صادرات روزانه گاز از ۱۰ میلیون متر مکعب به ۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. وی همچنین بدون اینکه مشخص کند این گاز از کجا تامین می­‌شود، اعلام کرد که واردات ۲۰ درصد افزایش یافته است.

پیش از این وزارت نیروی این کشور پیش­بینی کرده بود که صادرات گاز در سال ۲۰۲۲ به ۳٫۳ میلیارد متر مکعب برسد که بیشتر این صادرات به چین و سایر کشورهای آسیای مرکزی اختصاص پیدا کند.

 

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6902
  • منبع : اوراسیانت
  • 411 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.