تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

چین پس از حمله ایران به اسرائیل خواستار خویشتنداری شد.

  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
چین پس از حمله ایران به اسرائیل خواستار خویشتنداری شد.
این کارشناس گفت که ناظران پیش بینی کردند که اسرائیل ممکن است انتقام بگیرد، به این امید که ایران را در یک جنگ منطقه‌ای درگیر کند و از این طریق آمریکا را به باتلاق بکشاند که هدف اسرائیل است.

#اختصاصی

به قلم: گو یواندان

به اعتقاد کارشناسان چینی سیستم دفاع هوایی اسرائیل با فشار قابل توجهی مواجه خواهد شد

چین روز یکشنبه نسبت به تشدید تنش‌ها پس از حمله نظامی ایران به خاک اسرائیل ابراز نگرانی عمیق کرد و از طرف‌های مربوطه خواست برای جلوگیری از تشدید بیشتر، آرامش و خویشتن‌داری را رعایت کنند.

وضعیت جاری آخرین سرریز درگیری غزه است. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: دیگر نباید در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل تاخیر وجود داشته باشد و مناقشه باید اکنون پایان یابد.

وزارت امور خارجه چین گفت: چین از جامعه بین‌المللی به ویژه کشورهای دارای نفوذ‌ می‌خواهد که نقش سازنده‌ای برای صلح و ثبات منطقه ایفا کنند.

برخی از کارشناسان روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفتند که انتخاب ایران برای استفاده از پهپادها برای حمله این مزیت را دارد که مقرون به صرفه است و رهگیری آن برای حریف دشوار است و فشار قابل توجهی بر سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل وارد‌ می‌کند.

کارشناسان‌ می‌گویند اگر درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل تشدید شود، احتمال مداخله آمریکا افزایش خواهد یافت.

دانیل‌هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل روز یکشنبه در گزارش‌های رسانه‌ای گفت: بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد از ایران به سمت اسرائیل پرتاب شده است و اکثریت قریب به اتفاق آنها رهگیری شدند، اما تعداد نامعلومی از موشک‌ها در خاک اسرائیل سقوط کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، یک حمله منجر به “خسارت جزئی به زیرساخت‌ها” در یک پایگاه نظامی در جنوب اسرائیل شد.

یک شهروند چینی ساکن اورشلیم به گلوبال تایمز گفت که حدود ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه به وقت محلی صدای آژیرهای حمله هوایی و انفجارها را شنیدند، اما اکنون آرام شده است. “ما دیروز طبق معمول برای تجارت باز بودیم و امروز هیچ اطلاعیه‌ای دریافت نکردیم.”

سفارت چین در اسرائیل بار دیگر به اتباع چینی در اسرائیل یادآوری کرد که از نزدیک وضعیت امنیتی محلی و هشدارهای ایمنی سفارت را تحت نظر داشته باشند، ضمن رعایت احتیاط‌های ایمنی، از فعالیت‌های غیرضروری بیرونی خودداری کنند و از مناطق پرخطر و مکان‌های حساس دوری کنند.

یک کارشناس نظامی که نخواست نامش فاش شود، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که واضح است که هدف ایران از انجام این حمله، انتقام گیری از بمباران سفارت ایران توسط اسرائیل بوده است.

ایران قصد داشت با حمله‌ای خون را با خون پاسخ دهد تا هشداری برای اسرائیل باشد که بی پروا عمل نکند.

این کارشناس با بیان اینکه مزیت استفاده از پهپادها برای حمله این است که آنها مقرون به صرفه هستند و به عنوان اهداف سطح پایین، کند و کوچک، رهگیری آنها برای حریف دشوار است. وی دونگ‌سو، سردبیر یک برنامه نظامی در رادیو گلوبال نیوز، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که پهپادهای انتحاری ایران برد بسیار زیادی دارند و به صدها یا حتی هزاران کیلومتر می‌رسند.

وی گفت: “اگرچه فناوری و ساختار هواپیماهای بدون سرنشین نسبتاً ساده است، اما مزایای خاص خود را دارند. پهپادها در مناطق کم ارتفاع پرواز‌ می‌کنند و از تاکتیک‌های گروهی برای غلبه بر سیستم دفاع هوایی حریف استفاده‌ می‌کنند و امکان حملات پرحجم به اهداف در منطقه را فراهم‌ می‌کنند.”

برای اسرائیل، حتی اگر سامانه دفاعی «گنبد آهنین» آن بتواند پهپادهای انتحاری را رهگیری کند، در صورت وجود تعداد زیادی پهپاد در مدت کوتاهی، سامانه پدافند هوایی اسرائیل با فشار قابل توجهی مواجه خواهد شد. وی گفت: علاوه بر این، ایران همچنین توانایی تامین پهپادهای انتحاری برای گروه‌های مسلح طرفدار ایران در خاورمیانه را دارد که به آنها اجازه می‌دهد از مواضع نزدیک به اسرائیل برای انجام حملات هماهنگ استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران به موشک‌های بالستیک با برد حدود ۲۰۰۰ کیلومتر و موشک‌های کروز با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مجهز است. قدرت آتش تهران‌ می‌تواند بیشتر منطقه خاورمیانه را پوشش دهد، که نشان دهنده یک ابزار تلافی جویانه شدید و دقیق است.

وی گفت «در مواجهه با یک حمله موشکی و پهپادی در مقیاس بزرگ ایران، سامانه‌های پدافند هوایی و دفاع موشکی اسرائیل قادر به دفاع کامل در برابر حملات پرحجم توسط موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری نیستند. هنگامی که پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، توانایی ضدحمله ارتش اسرائیل نیز تضعیف خواهد شد. “.

همین کارشناس نظامی گفت: ایران احتمال راه‌اندازی موج‌های متعدد حمله را ارزیابی خواهد کرد که مهمترین عامل آن مشاهده واکنش‌های آمریکا و اسرائیل است. این کارشناس گفت: اگر آمریکا و اسرائیل با حملات متقابل پاسخ دهند، ایران ممکن است دور دوم و سوم حملات را آغاز کند و به طور بالقوه درگیری را تشدید کند.

وی همچنین گفت که وضعیت کنونی خاورمیانه پیچیده است. اقدام تلافی جویانه ایران در وهله اول در پاسخ به ندای مردم خود و در عین حال نشان دادن قدرت و قاطعیت در شرایط آشفته منطقه‌ای کنونی است. با این حال، ایران نمی‌خواهد وارد یک درگیری یا جنگ در مقیاس بزرگ شود.

این کارشناس نظامی افزود: در مرحله بعد، باید مشاهده کنیم که اسرائیل چگونه اقدام‌ می‌کند و آمریکا چگونه مداخله‌ می‌کند.

این کارشناس گفت که ناظران پیش بینی کردند که اسرائیل ممکن است انتقام بگیرد، به این امید که ایران را در یک جنگ منطقه‌ای درگیر کند و از این طریق آمریکا را به باتلاق بکشاند که هدف اسرائیل است.

حمایت دولت فعلی بایدن از اسرائیل اخیراً کاهش یافته است و اسرائیل در تلاش است تا دولت بایدن را بتحت فشار قرار دهد تا بتواند حمایت قوی خود را دوباره به دست آورد. با این حال، نگرش ایالات متحده تا حدودی مبهم است. این کارشناس افزود: اگر ایران و اسرائیل وارد یک جنگ بزرگ شوند، آمریکا به این جنگ کشیده خواهد شد، چیزی که آمریکا مایل به انجام آن نیست.

یک کارشناس دیگر در امور ایالات متحده که ترجیح داد نامش فاش نشود، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که ایالات متحده بسته به پیشرفت وضعیت میدان نبرد، واکنش متفاوتی خواهد داشت.

این کارشناس گفت: “اسرائیل‌ می‌تواند بدون مجازات به مخالفان در خاورمیانه ضربه بزند زیرا از حمایت ایالات متحده برخوردار است. در حال حاضر، سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل انعطاف زیادی ندارد، زیرا توسط اسرائیل هدایت‌ می‌شود و فضای کمی برای سازش وجود دارد. زمانی که اسرائیل شکست نظامی بزرگی را متحمل شود، آمریکا چاره‌ای جز مداخله شدید در جنگ نخواهد داشت.

به اعتقاد این کارشناس ایالات متحده دو راه برای مداخله دارد. اولین مورد این است که ایالات متحده از تسلیحات دفاع هوایی خود برای سرنگونی موشک‌های پرتاب شده توسط ایران استفاده کند که احتمالاً روش محتمل‌تر است. دوم این است که ایالات متحده حجم زیادی از منابع نظامی خود را در منطقه درگیری مستقر کند، امکانی که همیشه وجود دارد.

با این حال، ایالات متحده در حال حاضر سخت کار‌ می‌کند تا از این سناریو جلوگیری کند. ایالات متحده نمی خواهد شاهد تشدید تنش و از دست دادن کنترل در درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل باشد.

به گفته این کارشناس”از منظر استراتژیک جهانی، ایالات متحده نمی‌خواهد منابع زیادی را به خاورمیانه اختصاص دهد، زیرا این امر بر کمک‌های ایالات متحده به اوکراین در مناقشه روسیه و اوکراین و همچنین برنامه ریزی استراتژیک آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه تأثیر‌ می‌گذارد. ”

 

لینک متن اصلی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10317
  • نویسنده : گو یواندان
  • منبع : https://www.globaltimes.cn/page/202404/1310536.shtml
  • 704 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.