تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024

پیشی گرفتن یوآن از یورو در بازارهای بین‌المللی

  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
پیشی گرفتن یوآن از یورو در بازارهای بین‌المللی
 در عرض شش ماه، ارزش یوآن چین در پرداخت‌های بین‌المللی کسب و کارهای کوچک و متوسط، از یورو پیشی گرفت. محبوبیت ارزهای کم تقاضا و ارزهای دیجیتال نیز رو به افزایش است.

یوآن در تسویه حساب های ارزی شرکت‌های کوچک و متوسط از یورو پیشی گرفت: طبق محاسبات بانک جهانی در روسیه این رقم برابر با %۳۱ در مقابل%۲۸ است. این روند در سایر بانک‌های بزرگ نیز تایید شده است. موسسات اعتباری همچنین افزودند در این رابطه محصولات جدیدی را با ارزهای کم تقاضا روانه بازار می‌کنند. گروهی از کارشناسان در مصاحبه با ایزوستیا بیان داشتندکه محبوبیت یوآن در میان کارآفرینان، جهت گیری مجدد کسب و کار به بازارهای جدید، به ویژه در چین را تایید می‌کند.

در میان کسانی که با ارزهای خارجی تجارت می‌کنند، %۳۱ یوآن و %۲۸ درصد یورو را ترجیح می‌دهند. %۴ تاجران، از ارزهای خارجی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و %۳ آنها از درهم امارات استفاده کردند و تنها %۰٫۵ از کارآفرینان پرداخت‌های بین المللی خود با ارزهای درجیتال صورت داده‌اند.

در موارد نظرسنجی، محبوبیت بالای یوآن در مقایسه با دلار و یورو، با افزایش تجارت با آسیا و ریسک کمتر پرداخت، توضیح داده شده است.

همچنین بررسی ثبات مالی بانک روسیه از ماه دسامبر در خصوص تحریم‌های غرب نشان می‌دهد، سهم تسویه حساب‌ها با ارزهای «خطرناک»، در بازار روسیه در سه‌ماهه دوم تا سوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافته‌است.

روند رو به رشد محبوبیت یوآن در تسویه حساب‌های بین‌المللی تاجران در سایر موسسات بزرگ اعتباری به ویژه در موسسه Tinkoff و بانک‌های Absolut، Zenit  و VTB توسط ایزویستیا تایید شده است.

از ابتدای سال جاری، سهم پرداخت‌ موسسات به یوآن تا %۶۵ افزایش یافته و همچنان درحال رشد است. Tinkoff اعلام کرد با توجه به افزایش تعداد درخواست‌های مشتریان برای سایر ارزها، پاییز امسال امکان نقل و انتقالات را به درام ارمنستان، لیر ترکیه، دلار هنگ‌کنگ و تنگه قزاقستان آغاز کرده‌است.

یوآن پیشرفت می‌کند!

سرگئی میخائیلوف، مدیر بخش سرمایه‌گذاری و بازرگانی بانکAbsolut اعلام کرد  این بانک خدماتی را برای اشخاص حقوقی راه اندازی کرده تا حساب‌های جاری را خود را با ارزهای جدید از جمله روبل بلاروس و درام ارمنستان ایجاد کنند. همچنین در ماه آگوست، امکان افتتاح حساب‌های یوآن یا تنگه از راه دور و از طریق یک برنامه تلفن همراه، بانکداری اینترنتی و همچنین دفاتر موسسه اعتباری برای مشتریان این بانک فراهم خواهد شد.

به گفته یکی از سرمایه‌داران روسی، پیش از این تسویه‌حساب‌ها تنها با تنگه قزاقستان انجام می‌شد، اما اکنون حجم معاملات در ماه معادل ده‌ها میلیون دلار است. ما یوان، تنگه، روپیه هند، دونگ ویتنامی را ارزهای امیدوارکننده کشورهای دوست می‌دانیم.

بانک‌های Absolut  و VTB بر افزایش چشمگیر حجم تسویه حساب‌های تجاری به یوآن تاکید کردند. بر اساس گزارش VTB، تعداد مشاغل کوچک و متوسط که  درمعاملات خود از یوآن استفاده می‌کنند، در سه ماهه سوم سال جاری نسبت به سه ماهه دوم ۹ برابر و حجم تسویه‌حساب‌ها ۲۵ برابر شده است. امروزه ارزهای ملی تنها %۱ از حجم تسویه‌حساب‌های فرامرزی در فدراسیون روسیه را تشکیل می دهند.

دیمیتری دیاکوف، رئیس موسسه اعتباری SME، عنوان کرد: در بانک Zenith در ژوئن تا نوامبر سال جاری، سهم “ارزهای نرم” در ساختار تسویه به ۵۶٪ افزایش یافت. به طور متوسط، تعداد پرداخت‌ها با این ارزها در پاییز ۲۰۲۲ نسبت به تابستان دو برابر شده‌است. ارز اصلی برای تسویه با “ارزهای نرم” در بانک، یوآن است. بیشترین رشد را تسویه‌حساب‌ با درهم امارات داشته و۳٫۱ برابر شده است.

در همین زمان، ناتالیا وشچلیوک، تحلیلگر ارشد بانک Sovcom و آرتم دیو، رئیس بخش تحلیلی در AMarkets، معتقد است برای تسلط کامل یوآن در محاسبات صادراتی، دو سال دیگر زمان لازم است. الکسی تاراپوفسکی، بنیانگذار گروه مالی آندریدا، معتقد است روسیه همچنان با یوآنیزاسیون عمومی فاصله زیادی دارد. او توضیح داد: بانک‌های جمهوری خلق چین به این سرعت برای طرف مقابل از فدراسیون روسیه حساب باز نمی کنند. اما اگر شرایط فعلی ادامه یابد، در سال ۲۰۲۳ سهم یوآن در تسویه حساب های تجاری بین المللی به ۳۵ تا ۴۰ درصد خواهد رسید که یک رکورد بی‌سابقه خواهد بود.

یکی دیگر از نمونه‌های امیدوارکننده برای جایگزینی دلار و یورو برای نقل و انتقالات بین‌المللی، ارز دیجیتال است. ایوان چبسکوف، مدیر بخش سیاست‌های مالی وزارت دارایی روسیه، در اوایل اکتبر این واقعیت را بیان کرد که شرکت های روسی با کمک ارز دیجیتال تسویه حساب‌های فرامرزی انجام می‌دهند. با این حال، تنظیم چنین معاملاتی هنوز در فدراسیون روسیه آغاز نشده‌است.

طبق ارزیابی تخصصی شریک شرکت Capital Lab ، یوگنی شاتوف، سهم فعلی ارز دیجیتال در تسویه‌حساب‌های فرامرزی در روسیه از ۵ الی ۱۰ درصد تجاوز نمی‌کند، اما با گذشت زمان بیشتر خواهد شد. ایگور ژیلینکوف، تحلیلگر ارشد بانک جهانی در روسیه بیان داشت هنوز تجارت با رمز ارزها آسان نشده و افراد به سختی به چنین روش‌هایی روی می‌آورند.

الکسی تاراپوفسکی گفت: واقعیت این است که اخیراً دولت موضوع استفاده از رمز ارزها را به نفع رشد سازوکارهای ارزهای دیجیتال مطرح کرده است. در حال حاضر، به دلیل فقدان قانون در این خصوص، سهم ارز دیجیتال بین ۱ الی ۱٫۵ درصد متغیر است. در عین حال، کسب‌ وکارهای خرد و متوسط مدت‌هاست که از رمز ارز در تعامل با طرف‌های چینی استفاده می‌کنند تا در برخی موارد کسب‌وکار را در پوشش نگه دارند.

 

مترجم: شیوا فرضی

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7076
  • نویسنده : یکاترنا راکیتینا
  • منبع : ایزوستیا
  • 464 بازدید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.