تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
سوآپ گازی ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران ۲ برابر می‌شود

سوآپ گازی ۲ برابر می‌شود

  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۳
سوآپ گازی ۲ برابر می‌شود
ایران و جمهوری‌آذربایجان در جریان سفر وزیر نفت به باکو، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که حجم سوآپ گازی ترکمنستان به جمهوری‌آذربایجان از طریق خاک ایران را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد. این تفاهم‌نامه پس از مذاکرات اوجی با معاون نخست‌وزیر، وزیر انرژی و وزیر اقتصاد جمهوری‌آذربایجان به امضا رسید و می‌تواند حجم سوآپ گازی از طریق ایران را به ۴میلیارد مترمکعب برساند.


در روزهای پایانی هفته گذشته، مجمع انرژی باکو شاهد مذاکرات و گفت‌‌‌وگوهای فعالانه دیپلماتیک ایران در حوزه انرژی با کشورهای همسایه و اروپایی بود. جواد اوجی، وزیر نفت ایران در سفر ۳روزه خود به جمهوری آذربایجان، ضمن بازدید از نمایشگاه نفت و گاز کاسپین، با معاون نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد و وزیر انرژی جمهوری آذربایجان ملاقات و مذاکره کرد.

در این سفر جواد اوجی با دیدارها و مذاکرات پرشماری که با مقامات کشورهای مختلف داشت، اراده وزارت نفت برای تغییر معادلات انرژی در منطقه و تقویت نقش ایران به عنوان هاب احتمالی انرژی را نشان داد. در ادامه تلاش‌‌‌های دیپلماتیک وزارت نفت برای افزایش همکاری‌‌‌های حوزه انرژی با همسایگان، در این سفر ایران و جمهوری آذربایجان تفاهم‌‌‌نامه افزایش ۲ برابری حجم گاز انتقالی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران را به امضا رساندند.  اوجی همچنین در دیدار با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان تجربه همکاری دو کشور در میدان شاه‌‌‌دنیز را مثبت ارزیابی کرد و خواهان افزایش همکاری‌‌‌ها بین طرفین شد. جواد اوجی در جریان سخنرانی خود در مجمع انرژی باکو به تحریم‌‌‌ها اشاره کرد و گفت که چنین ابزار تروریستی نتوانست مانع توسعه و پیشرفت صنعت نفت ایران شود. او همچنین بر موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین انرژی تاکید کرد و با اشاره به تجربه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان، چنین همکاری‌‌‌هایی را برای همه کشورهای همسایه قابل‌تکرار دانست. وزیر نفت در این مجمع از شرکت‌های خارجی علاقه‌‌‌مند برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و نفت ایران دعوت کرد.

وزیر انرژی همچنین در جریان سفر خود به باکو در نشست اوپک‌پلاس نیز به صورت ویدئوکنفرانس شرکت کرد. اوجی در اظهاراتش درباره این نشست و وضعیت بازار جهانی نفت بار دیگر بر لزوم پرهیز از اعمال تحریم‌های ظالمانه بر کشورهای تولیدکننده تاکید کرد و گفت که در شرایط کنونی بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند باعث ایجاد تعادل و پاسخگویی به نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان شود که بیش از همه تحت فشار قرار دارند. گفتنی است که وزیر نفت در حاشیه این سفر با وزرای انرژی قزاقستان، رومانی و بلغارستان نیز دیدار کرد و با آنان نیز بر سر ظرفیت‌‌‌های همکاری نفتی و گازی گفت‌‌‌وگو و مذاکره داشت. این تحرکات جدید وزارت نفت در ماه‌‌‌های اخیر نشان‌دهنده الگوی موفق دیپلماسی انرژی در تعامل با همسایگان است و می‌تواند دستاوردهای برجسته‌‌‌تر از حد انتظاری را در قیمت‌های بالای نفت و گاز فعلی برای ایران به ارمغان آورد.

تفاهم بر سر افزایش ۲برابری سوآپ گازی از طریق خاک ایران

وزیر نفت در روزهای پایانی هفته گذشته برنامه کاری دیپلماتیک پرترافیکی در جمهوری آذربایجان داشت. به گزارش شانا جواد اوجی روز چهارشنبه ۱۱ خردادماه، برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و انجام مذاکرات با مقامات حوزه نفت و انرژی کشورهای مختلف، سفری ۳روزه به جمهوری آذربایجان داشت. این رویدادها که مرکزیت آن در نمایشگاه نفت و گاز کاسپین است، توسط وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و شرکت نفت و گاز دولتی سوکار برگزار می‌شود و مهم‌ترین رویداد انرژی این کشور است.

اوجی در روز نخست سفر خود با شاهین مصطفی‌‌‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و درباره مسائلی چون ارتقای حجم سوآپ گاز از ترکمنستان و همکاری در توسعه منابع انرژی دریای خزر بحث و گفت‌‌‌وگو کردند. در این دیدار همچنین مسائلی چون فعال‌‌‌سازی و رفع موانع کریدور شمال – جنوب و رفع موانع تجارت میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه و تسهیل روابط بانکی و استفاده از پول‌‌‌های ملی بحث شد. اوجی با اشاره به انتقال ۵/ ۱ تا ۲میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران، از افزایش ۲برابری حجم انتقال گاز خبر داد. گفتنی است اوجی اعلام کرده که ایران ظرفیت بالا بردن این میزان تا ۳ یا ۴ برابر را هم در اختیار دارد.

وزیر نفت همچنین اظهار کرد که قرار شد از ظرفیت شرکت‌های ایرانی در بخش فنی و مهندسی انرژی نیز برای توسعه میادین نفت و گاز جمهوری آذربایجان استفاده شود. مصطفی‌‌‌یف نیز با اشاره به همکاری موفق ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در زمینه سوآپ گازی گفت که این همکاری‌‌‌ها در بخش انرژی می‌تواند به توسعه پایدار در منطقه منجر شود. معاون نخست‌وزیر آذربایجان همچنین از تشکیل کارگروه مشترک مطالعه در بخش توسعه انرژی میان دو کشور همسایه خبر داد. در نهایت، وزیر نفت ایران در دیدار با میکائیل جباراُف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، تفاهم‌‌‌نامه افزایش همکاری‌‌‌های دوجانبه را امضا کرد. براساس این تفاهم‌‌‌نامه، دو طرف توافق کردند حجم گاز انتقالی سالانه ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خطوط ایران را دو برابر کنند.

ایران می‌تواند بخش مهمی از نیازهای انرژی جهان را تامین کند

به گزارش شانا پس از دیدار با مصطفی‌‌‌یف، اوجی در روز نخست همایش بین‌المللی انرژی جمهوری آذربایجان، در جمع وزیران و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان سخنرانی کرد. او در جریان این سخنرانی به موفقیت‌‌‌های ایران در بحث تولید نفت و گاز اشاره داشت و خاطرنشان کرد که تحریم‌‌‌ها نیز در طی سال‌ها نتوانسته‌‌‌اند توسعه نفت و گاز ایران را متوقف کند. وزیر نفت در مجمع انرژی باکو گفت: «تحریم‌‌‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌‌‌ها شمشیری دولبه است که گریبان‌‌‌گیر خودشان شده است.»وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌‌‌های گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر گاز آن به حدود ۳۴تریلیون مترمکعب می‌رسد و می‌تواند بخش مهمی از نیاز جهان را تامین کند، افزود: «ما هم‌‌‌اکنون امکان تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز را داریم، ظرفیت تولید نفت ما نزدیک به ۴میلیون بشکه در روز و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی هم حدود ۹۲میلیون تن است.» اوجی همچنین با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز ایران باید در ۸ سال آینده به ۴/ ۱میلیارد مترمکعب در روز برسد، افزود که دنیا تشنه انرژی است و ایران می‌تواند بخشی از این نیاز را تامین کند.

آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی

وزیر نفت در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت گاز را دارد. ایران در چهارراه ترانزیت انرژی جهان قرار گرفته است، ضمن آنکه در شمال ایران تولیدکنندگان بزرگی چون روسیه و ترکمنستان قرار دارند و در جنوب نیز قطر قرارگرفته است و ما ظرفیت انتقال این منابع عظیم به بازارهای مصرف را هم در اختیار داریم.»وزیر نفت در ادامه سخنرانی خود به لزوم بهره‌‌‌مندی جهان از انرژی تاکید کرد و اظهار کرد که ایران می‌‌‌خواهد همه مردم جهان از چنین نعمتی برخوردار باشند و ایران آمادگی خود را برای همکاری در همه بخش‌‌‌های توسعه، تجارت و انتقال نفت و گاز به کشورهای جهان و منطقه اعلام می‌کند. جواد اوجی همچنین گفت که تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان برای سایر همسایگان نیز قابل‌تکرار است و به ظرفیت برتر ایران در این زمینه با دارا بودن دومین شبکه خطوط لوله گاز بعد از گازپروم اشاره کرد. او در ادامه به رویکرد بین‌المللی ایران در حوزه انرژی اشاره داشت و افزود: «ما حتی گاز کشورهایی را که در پرداخت پول ما تاخیر دارند، قطع نکرده‌‌‌ایم و از همه کشورها و شرکت‌های علاقه‌‌‌مند برای سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌‌‌دست صنعت نفت، همچنین انتقال و ترانزیت حامل‌‌‌های انرژی دعوت می‌‌‌کنیم.» اوجی همچین توجه به انرژی‌‌‌های پاک را از اولویت‌‌‌های کشور دانست و گفت که امسال حدود ‌هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کرده‌‌‌ایم و با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام‌‌‌شده تا ۴ سال آینده این مقدار به ۴‌هزار مگاوات خواهد رسید.

اوجی: تحریم‌‌‌های نفتی یک بازی باخت ـ باخت است

همزمان با روزهای پرکار وزیر نفت در جمهوری آذربایجان وی طی روز پنج‌شنبه گذشته نیز از محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در بیست و نهمین نشست وزارتی ماهانه اوپک‌پلاس شرکت کرد. در این نشست که تنها ۱۱ دقیقه به طول انجامید، اوپک و متحدانش تصمیم گرفتند تولید خود را در ماه جولای به میزان ۶۴۸‌هزار بشکه در روز افزایش دهند. وزیر نفت ایران پس از پایان نشست بیست و نهم اوپک‌پلاس اظهار کرد که تصمیم اوپک و متحدانش برای افزایش ۶۴۸‌هزاربشکه‌‌‌ای برای ماه‌‌‌های جولای و آگوست بوده که با همراهی تمام اعضای اوپک‌پلاس به تصویب رسیده است.

اوجی همچنین به وضعیت بازار جهانی نفت، عدم‌اطمینان گسترده در بازار و نگرانی‌هایی از پیامدهای تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌هایی از این دست اشاره کرد و در ادامه با تاکید بر امکان نقش‌آفرینی گسترده‌‌‌تر ایران در این بازار گفت: «معتقدم و بار دیگر لازم است تاکید کنم که وضعیت بازار جهانی نفت به ‌‌‌گونه‌‌‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به ‌‌‌طور قابل‌توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازارهای جهانی باشد؛ به‌‌‌ویژه آنکه با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌‌‌ها در اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تقاضای جهانی برای نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی خواهیم بود و در چنین شرایطی، کشورهای مصرف‌کننده احتمالا فشارهای قیمتی مضاعفی را به‌‌‌ویژه در سمت بازار فرآورده‌‌‌های نفتی متحمل خواهند شد.»وزیر نفت همچنین اظهار کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت عرضه به سود مصرف‌کنندگان، این است که باید در بازارهای بین‌المللی انرژی و اقتصاد جهان از سیاسی کردن مقوله انرژی و اعمال تحریم‌‌‌های ظالمانه بر تولیدکنندگان پرهیز کرد. جواد اوجی می‌‌‌گوید که برهم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسانات بازار یک بازی باخت ـ باخت برای همه بازیگران این عرصه است.

تجربه موفق ایران و آذربایجان در شاه‌‌‌دنیز

وزیر نفت در سفر خود به جمهوری آذربایجان با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی این کشور نیز دیدار داشت و بر لزوم توسعه روابط انرژی بین دو کشور به عنوان زمینه‌‌‌سازی برای توسعه روابط در دیگر حوزه‌‌‌ها تاکید کرد. اوجی با اشاره به تجربه مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان در میدان شاه‌‌‌دنیز، این تجربه را مثبت توصیف کرد و گفت شاه‌‌‌دنیز می‌تواند زمینه‌‌‌ساز تعریف کار مشترک در بلوک‌‌‌ها و میادین نفت و گاز خزر باشد. پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان هم در این دیدار گفت که مشترکات زیادی ایران و آذربایجان را به هم پیوند می‌دهد و در سازمان‌های بین‌المللی مانند اوپک‌‌‌پلاس هم همکاری‌‌‌های خوبی بین دو کشور شکل گرفته است. او افزود: «درست است که وضع جهان بی‌‌‌ثبات و متغیر است، اما همان‌طور که قبلا اوپک‌‌‌پلاس عمل کرده، اکنون هم امکان کمک به بازارها وجود دارد.» وزیر انرژی آذربایجان همچنین به اراده رؤسای جمهوری دو کشور برای توسعه روابط اشاره کرد و گفت: «قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان نیز یک رویداد تاریخی و ارزشمند بود و با حضور رؤسای جمهوری در زمان امضای قرارداد، محکم شد و خوشحالم که ایران برای افزایش مقدار سوآپ آمادگی و زیرساخت لازم را در اختیار دارد.»

رایزنی اوجی با وزرای انرژی قزاقستان، رومانی و بلغارستان

طبق گزارش شانا در حاشیه مجمع انرژی باکو، وزیر نفت علاوه‌‌‌بر دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، با وزرای انرژی قزاقستان، رومانی و بلغارستان نیز دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. جواد اوجی روز پنج‌شنبه با بولات اخکولاکف، وزیر انرژی قزاقستان دیدار کرد و درباره همکاری‌‌‌های دوجانبه در بخش‌‌‌های بالادست و پایین‌‌‌دست صنعت نفت، تبادلات انرژی و همکاری‌‌‌های مختلف دیگر در این زمینه گفت‌‌‌وگو داشت. در این دیدار هر دو طرف بر ظرفیت‌‌‌های گسترده‌‌‌ همکاری‌‌‌های مشترک در زمینه‌‌‌های مختلف نفت و گاز تاکید کردند. اوجی همچنین روز جمعه در حاشیه مجمع انرژی باکو با ویرجیل دانیل پوپسکو، وزیر انرژی رومانی و الکساندر نیکولوف، وزیر انرژی بلغارستان دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. وزیر نفت درباره بحران انرژی دنیا، صادرات خدمات فنی مهندسی، صادرات تجهیزات و زمینه‌‌‌های مختلف همکاری با وزیران انرژی این دو کشور اروپایی گفت‌‌‌وگو کرد. افزایش تحرکات دیپلماتیک اخیر ایران در حوزه انرژی، از منطقه خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه، اروپای شرقی گرفته تا آمریکای لاتین، به نظر می‌رسد کشور را در مسیر متفاوتی نسبت به گذشته قرار داده است و در دوران افزایش بهای انرژی، فرصت خوبی برای ایران در زمینه کسب درآمد و نفوذ به بازارهای بیشتری را فراهم کرده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5549
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 508 بازدید

برچسب ها