تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

فارن پالیسی: چین درس‌های ارزشمندی از جنگ اوکراین می‌آموزد

  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۰۳
فارن پالیسی: چین درس‌های ارزشمندی از جنگ اوکراین می‌آموزد
نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «یون سان» نوشت: با گذشت یک ماه از حمله روسیه به اوکراین، پکن همچنان از روس‌ها حمایت می‌کند.

در حالی که اقتصاد روسیه در داخل کشور در حال سقوط است، این کشور در اوکراین نیز تلفات می‌دهد.

جهان دموکراتیک حداقل در شرایط کنونی متحدتر از همیشه به نظر می‌رسد. در حالی که برندهای بزرگ به سرعت در حال ترک روسیه هستند، اما مشخص نیست که چین در کجا ایستاده است.

پکن به شدت بی‌طرفی خود را اعلام می‌کند، در حالی که آمریکا مدعی است چین به درخواست‌های روسیه برای کمک نظامی پاسخ مثبت داده و رسانه‌های چینی تئوری‌های توطئه در مورد سلاح‌های زیستی آمریکا در اوکراین را ترویج می‌کنند.

روسیه در اثر جنگ و تحریم‌ها ضعیف شده است، اما شرایط کشور آشفته و بی‌ثبات نیست و این موضوع با منافع بلندمدت چین همخوانی دارد.

انزوای روسیه، این کشور را بیشتر به سمت موقعیت یک شریک کوچک در روابط سوق خواهد داد و در عین حال، وابستگی اقتصادی و استراتژیک آن به چین را افزایش می‌دهد.

چین می‌تواند از طریق بانک‌ها و سیستم‌های مالی داخلی‌ خود، به روسیه کمک اقتصادی کند، واردات کالاها و تسلیحات آن را افزایش دهد و در صورت فروپاشی اقتصادی این کشور، یک راه نجات اقتصادی را فراهم سازد.

چین درس‌های ارزشمندی از جنگ روسیه و اوکراین می‌آموزد.

اول از همه، چین به احتمال زیاد به این نتیجه خواهد رسید که «اتحاد مجدد» اجباری با تایوان در آینده نزدیک و با توازن قدرت فعلی در شرق آسیا قابل دستیابی نخواهد بود. تهاجم نظامی به تایوان از نظر نظامی بسیار پیچیده‌تر از موضوع اوکراین خواهد بود. خطر کشاندن آمریکا و متحدانش به درگیری بر سر تایوان نیز بیشتر است.

ثانیاً، چین سیاست‌های کاهش وابستگی به سیستم‌ها، فناوری‌ها و منابع مالی غرب را تسریع خواهد کرد، کاری که به خوبی در حال انجام است، اما با توجه به قرار گرفتن این کشور در معرض بازارها، سرمایه و فناوری‌های غربی، دستیابی به آن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دشوار خواهد‌ بود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4944
  • منبع : مرکز مطالعات سورین
  • 812 بازدید

برچسب ها