تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

کمک نظامی آمریکا به اوکراین معجزه می‌کند؟

  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۵:۵۴
کمک نظامی آمریکا به اوکراین معجزه می‌کند؟
اندیشکده رند در یادداشتی به ارزیابی تأثیر کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در چگونگی مواجهه با روسیه پرداخته است. برخی ادعا کرده‌اند کمک ایالات متحده به اوکراین می‌تواند محاسبات روسیه را تغییر و موجب بازدارندگی شود و در صورت حمله نیز تأثیر جدی بر توانایی اوکراین گذاشته و پیروزی روسیه را به چالش خواهد کشید.

ساموئل شاراپ و اسکات بوستون در Rand.org

خلاصه ای از یادداشت:

نویسنده معتقد است نباید در این خصوص اغراق کرد. کمک‌های نظامی به کی‌یف اهرم مؤثری برای حل بحران نیست. آمریکا از سال ۲۰۱۴ کمک‌های بسیاری -از تجهیزات موشکی و سامانه‌های دفاعی تا اعزام نیروهای مستشاری- ارائه کرده است. ولی اوکراین با وجود این تسلیحات در برابر نیروهای تجزیه‌طلب در کریمه شکست خورده است و شرایط در مقابل نیروهای روسی مجهز و کارآزموده مشخص است.

🔸 در صورت بروز حمله، ارتش اوکراین باید بین درگیری وسیع و نمایشی از یک‌سو و دفاع کامل از برخی مناطق خاص و واگذاری دیگر مناطق، یکی را برگزیند. نیروهای نظامی روسیه که پیش‌تر تجربه پشتیبانی هوایی موفقیت‌آمیز در سوریه را داشته‌اند، این بار نیز به پشتوانه حملات هوایی به وسیله جنگنده و پهپاد، نیروهای زمینی را به پیش خواهند برد.

🔸 توجیه دیگر کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، تجهیز نیروهای شبه‌نظامی و مردمی مخالف روسیه در اوکراین است. این مسأله هزینه‌های اشغال اوکراین را برای روسیه افزایش داده و مسکو را در یک نبرد فرسایشی گرفتار می‌کند. ولی نمی‌تواند یک محور قابل اتکا برای سیاست آمریکا در این بحران باشد.

✅ به نظر می‌رسد اگر روسیه وارد نبرد جدیدی شود، ارتش کنونی اوکراین بدون پشتیبانی غرب توان مقابله نخواهد داشت. روسیه احتمالاً تجهیز و تقویت نیروهای شبه‌نظامی هم‌سو و مانورهای مرزی برای پشتیبانی این نیروها را بر حمله مستقیم ترجیح می‌دهد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4164
  • نویسنده : ساموئل شاراپ و اسکات بوستون
  • منبع : تبیین
  • 696 بازدید

برچسب ها