تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با محوریت اقتصاد

  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با محوریت اقتصاد
در تاریخ 15 تا 16 سپتامبر 2022، اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند (جمهوری ازبکستان) - یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان - برگزار می شود. مقدمات آن به خط پایان رسید و بررسی‌های زیادی از طریق تمام مکانیسم‌های همکاری انجام شد. بیش از 80 رویداد تحت ریاست ازبکستان برگزار شد و در چارچوب آن تبادل نظر عمیقی بین نمایندگان هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای که به جستجوی پاسخ‌های جمعی برای حادترین چالش‌ها و تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی اختصاص داشت، انجام شد.

سرگئی لوموف در قزاقستان تودی

نشست سران سازمان همکاری شانگهای سمرقند در پس زمینه تغییرات گسترده جهانی برگزار خواهد شد. تغییرات جهانی تقریباً بر تمام جنبه‌های روابط بین‌الملل تأثیرگذار بوده‌اند، اما قبل از هر چیز بر اقتصاد جهانی و تجارت بین‌المللی تأثیر گذاشتند. منطقه وسیع اقتصادی سازمان همکاری شانگهای نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق برآوردهای بانک جهانی، کل تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (به اضافه ایران) در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۳٫۵ تریلیون دلار (۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی) بود، در حالی که این رقم در قبل از همه گیری سال ۲۰۱۹، ۱۹٫۶۳ تریلیون دلار (۲۲ درصد از کل جهان) بود. مجمع اقتصادی سازمان همکاری شانگهای که در ۱۶ تا ۱۷ اوت ۲۰۲۲ در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد، به جستجوی رویکردهای جدید برای ایجاد همکاری بین‌المللی عادلانه‌تر و موثرتر و رشد اقتصادی پایدار اختصاص داشت. نشست وزرای مسئول فعالیت‌های اقتصادی خارجی و نمایندگان محافل تجاری کشورهای عضو سازمان در آستانه اجلاس سران، نشانه روشنی از آماده شدن «لوکوموتیو» سازمان همکاری شانگهای برای «توسعه» پرسرعت است. این مجمع با هدف برقراری تماس‌های مستقیم بین محافل تجاری، ایجاد شرایط مساعد بیشتر برای تجارت و متحد کردن پتانسیل‌های اقتصادی کشورهای خانواده سازمان همکاری شانگهای است. پتانسیل موجود، خوش بینی منطقی را برای رشد اقتصادی پایدار القا می‌کند. نکته اصلی این است که آنها را به طور موثر مدیریت کنید.

تجارت موتور توسعه مشترک است

در سال‌های اخیر، کشورهای سازمان همکاری شانگهای بیش از پیش به ایجاد شرایط مساعد برای تجارت و سرمایه‌گذاری توجه کرده‌اند. هدف، فراهم آوردن شرایط مناسب برای اجرای تدریجی حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و فناوری است. یک پایه قراردادی و حقوقی محکم شکل گرفته و برنامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی چندجانبه به تصویب رسیده است. کار مشترک برای تقویت اتصالات حمل و نقل و نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقل ادامه دارد. به لطف تلاش‌های مشترک، “لوکوموتیو” تجاری سازمان همکاری شانگهای سال به سال سرعت خود را افزایش می دهد: در سال ۲۰۲۱، کل گردش مالی بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای (به اضافه ایران) از ۷۷۶ میلیارد دلار گذشت. در مقایسه با سال ۲۰۲۰، گردش مالی تجارت خارجی بین آنها ۲۵٪ افزایش یافت و طی پنج سال گذشته رشد چشمگیر ۳۱٫۵٪ بود (طبق نتایج سال ۲۰۱۷، گردش مالی بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای بالغ بر ۵۷۵ میلیارد دلار بود). کشورهای پیشرو در این مورد قرقیزستان و تاجیکستان هستند: تجارت با شرکای سازمان همکاری شانگهای در این کشورها به ترتیب ۷۵٫۹ درصد و ۶۷٫۵ درصد است. با این حال، برای دستیابی به اهداف مشترک تعیین شده، مهم است که همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به سمت یکدیگر حرکت کنند و “پنجره‌های” جدیدی از فرصت‌ها را برای تجارت متقابل باز کنند. از آنجایی که در پایان سال ۲۰۲۱، تجارت بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای تنها ۱۰٫۳ درصد از کل گردش مالی تجارت خارجی کشورهای سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می‌داد که به حدود ۷٫۵ تریلیون دلار می‌رسید، غلبه بر موانع تجاری موجود، توسعه تجارت الکترونیک و همکاری‌های بین منطقه‌ای باید به افزایش قابل توجه تجارت متقابل کمک کند. اما تنها این مسئله نیست.

توسعه نیاز به بودجه دارد

سازمان همکاری شانگهای به بانک خود نیاز دارد. فعالیت‌های پروژه‌ای که سال به سال در حال گسترش است، نیاز به حمایت مالی فعال دارد که امکان آشکارسازی کامل پتانسیل سرمایه‌گذاری عظیم سازمان را فراهم می‌کند. رایزنی‌ها برای ایجاد بانک توسعه سازمان همکاری شانگهای و صندوق توسعه (حساب ویژه) سازمان همکاری شانگهای چندین سال است که ادامه دارد. فلسفه و طراحی موسسه مالی آینده با تمام جزئیات مورد بحث قرار گرفته است. کارشناسان توجه را به تجربه بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، بانک توسعه جدید بریکس و بانک توسعه اوراسیا جلب می‌کنند. همراه با موضوع حمایت مالی از فعالیت‌های پروژه‌ای، موضوع جدیدی نیز مطرح شده است؛ استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل. این رویه از قبل بین تعدادی از شرکای سازمان همکاری شانگهای وجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا تجربه به دست آمده به صورت دوجانبه به یک قانون برای همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تبدیل خواهد شد یا نه.

انرژی سوخت توسعه پایدار است  

موضوع ویژه ایجاد همکاری سودمند متقابل در بخش انرژی، استفاده کارآمد از انواع منابع انرژی، و همچنین انتقال مرحله‌ای به “انرژی سبز” است. برخی از شرکا، با اشاره به وجود پتانسیل انرژی چشمگیر، پیشنهاد می‌کنند راه‌هایی را برای گسترش اتصال منطقه‌ای شبکه‌های برق کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ایجادکنند. اجرای این رویکرد می‌تواند گسترده‌ترین فرصت‌ها را برای همکاری در بخش انرژی باز کند. هم‌افزایی پتانسیل انرژی در واقع می‌تواند انگیزه قدرتمندی به توسعه مشترک بدهد. همانطور که مشخص است کشورهای اوپک ۷۹٫۹ درصد از ذخایر «طلای سیاه» جهان را در اختیار دارند. در عین حال، ذخایر نفتی کشورهای «خانواده سازمان همکاری شانگهای» بالغ بر ۶۱۹ میلیارد بشکه یا ۴۰ درصد کل ذخایر نفت اثبات شده روی زمین است. صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی توسط کشورهای «خانواده سازمان همکاری شانگهای» تقریباً قابل مقایسه با صادرات نفت کشورهای اوپک است – ۲۰٫۳ میلیون بشکه در روز (۲۹٫۱ درصد صادرات جهانی) در برابر ۲۳٫۲ میلیون بشکه در روز عرضه شده توسط کارتل نفت (۳۳٫۲ درصد از صادرات جهانی). همچنین کشورهای سازمان همکاری شانگهای (به اضافه ایران) یک چهارم تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ۳۰ درصد از ظرفیت‌های پالایش نفت جهان در آنها متمرکز است که تقریباً ۳ برابر ظرفیت پالایشگاه‌های کشورهای اوپک (۱۲٫۱ درصد) است.  علاوه بر این، کشورهای سازمان همکاری شانگهای تقریباً نیمی از کل ذخایر گاز طبیعی روی زمین (۴۴ درصد) را در اختیار دارند. سهم سازمان همکاری شانگهای در تولید گاز جهانی ۳۰ درصد و در صادرات جهانی گاز طبیعی ۱۹٫۵ درصد است.  کشورهای سازمان همکاری شانگهای ۲۹ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند و قزاقستان برای سال‌ها پیشرو در تولید اورانیوم بوده و ۴۱ درصد از کل تولید جهانی این فلز نقره‌ای خاکستری در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است. در مجموع، کشورهای سازمان همکاری شانگهای ۵۹ درصد از این عنصر شیمیایی مورد استفاده در انرژی هسته ای را تولید می کنند. در عین حال، “دستور کار سبز” همواره در کانون توجه فزاینده کشورهای سازمان همکاری شانگهای قرار دارد. واقعیت‌ها این را تایید می کند.

انرژی پایان ناپذیر اساس توسعه “سبز” است

سه کشور سازمان همکاری شانگهای به طور همزمان – هند، روسیه و چین که رتبه اول را در اختیار دارند، از نظر ظرفیت نصب شده منابع انرژی تجدیدپذیر در بین رهبران جهان هستند. در سال ۲۰۲۱، کل ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر چین از ۱۰۰۰ گیگاوات فراتر رفت که ۴۳٫۵ درصد از کل ظرفیت تولید برق این کشور را تشکیل می داد (۱۰٫۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است). به گفته آژانس بین المللی انرژی، چین در پنج سال آینده همچنان رهبر جهان در این شاخص باقی خواهد ماند. همچنین شایان ذکر است که بیش از ۹۰ درصد کل انرژی الکتریکی در قرقیزستان و ۹۸ درصد در تاجیکستان توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می شود. در عین حال، پتانسیل “انرژی آب” در تاجیکستان سه برابر بیشتر از مصرف برق فعلی در سراسر آسیای مرکزی است.  کشاورزی «هوشمند» کلید امنیت غذایی کشورهای سازمان همکاری شانگهای است شوک‌های اقتصادی سال‌های اخیر، درگیری‌ها و بحران‌ها در امتداد مرزهای خارجی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، بلایای طبیعی و تغییرات آب‌وهوایی و همچنین همه‌گیری کووید-۱۹ بر تلاش‌ها برای تضمین امنیت غذایی تأثیر منفی گذاشته است. در سال ۲۰۲۱، رهبران گروه ۸ بیانیه مشترکی را در مورد این موضوع به تصویب رساندند، مفهوم تعامل بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه کشاورزی “هوشمند” را توسعه دادند و پایگاه سازمان همکاری شانگهای برای تبادل و آموزش فناوری‌های کشاورزی مدرن را در یانگلینگ (چین) افتتاح کردند. به طور کلی، همکاری در این زمینه در حال افزایش است. برای این موضوع یک مبنا و یک پایه قابل توجه وجود دارد. در سال ۲۰۲۰، از ۱۱٫۱۹ میلیارد تن محصولات زراعی و دامی تولید شده در سراسر جهان، کشورهای سازمان همکاری شانگهای ۴٫۲۴ میلیارد تن (۳۸٪) تولید کردند. به ویژه، سازمان همکاری شانگهای ۵۳٫۵ درصد از تولید برنج جهان را به خود اختصاص داده است. ۳۱٫۶٪ گوشت (شامل ۲۳٫۵٪ تولید مرغ، ۴۲٫۶٪ گوشت خوک، ۱۷٫۸٪ گوشت گاو)؛ ۵۱٫۲٪ گندم، ۲۹٫۲٪ شکر، چغندر قند و نیشکر؛ ۲۷ درصد ذرت و ۱۰ درصد سویا. در عین حال، سهم محصولات کشورهای سازمان همکاری شانگهای در صادرات جهانی محصولات غذایی نیز بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال، سازمان همکاری شانگهای ۴۲٫۹ درصد از صادرات برنج جهان، ۲۱٫۹ درصد از گندم و ۱۲٫۵ درصد از شکر را به خود اختصاص داده است. علیرغم تصویر نسبتا مطلوب، کشورهای سازمان همکاری شانگهای پیوسته در حال توسعه گفت‌وگوی معنی‌دار هستند و توجه فزاینده‌ای به اقدامات هماهنگ در زمینه امنیت غذایی و کشاورزی، با تاکید بر افزایش سرمایه‌گذاری دربهبود تولید و تجارت محصولات کشاورزی دارند. رویکرد مشابهی برای همکاری در بخش صنعتی وجود دارد.

ادغام نوآوری‌ها برای توسعه مشترک  

یک سال پیش، یک مکانیسم همکاری جدید راه اندازی شد – نشست وزرای صنعت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، که انگیزه ای اضافی برای گسترش همکاری‌های صنعتی بین محافل تجاری شد. اولین نتایج عملی قبلاً به دست آمده است. قرار است یک مخزن بی نظیر از تکنوپارک‌ها در فضای سازمان همکاری شانگهای ایجاد شود. منطقه صنعتی “ازبکستان – سازمان همکاری شانگهای” آماده پذیرایی از مهمانان در سمرقند است. موضوع ایجاد بانک داده پروژه‌های سرمایه گذاری در حوزه صنعت و برگزاری منظم کنگره‌ها و رویدادهای نمایشگاهی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال بررسی است. تصمیم بر این شد که به حمایت از صنایع خلاق که برای بازگشایی کامل پتانسیل‌های نوآورانه سازمان همکاری شانگهای طراحی شده اند، توجه ویژه ای شود.  تکیه بر اقتصاد خلاق برای افزایش بیشتر رقابت پذیری اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای طراحی شده است و همکاری در بخش صنعتی برای ایجاد تبادل تجربیات عملی و دستاوردها در زمینه توسعه نوآورانه است. این امر از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بر اساس شاخص توسعه صنعتی برای سال ۲۰۲۰، که یک شاخص جامع رقابت پذیری صنعتی است، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سطوح مختلف “نردبان” توسعه صنعتی قرار دارند. رهبر بلامنازع در اینجا چین است و پس از آلمان، روسیه و هند در جایگاه‌های بالا قرار دارند. با این حال، فاصله بین چین پیشرو و کسانی که «دنبال می‌کنند» چند ده قدم است. همین تصویر هنگام نگاه کردن به گزارش شاخص‌های مالکیت معنوی جهانی (۲۰۲۰) نمایان می‌شود. بر اساس آن چین بزرگترین منبع درخواست‌های جهانی برای ثبت اختراعات بین المللی است (ایالات متحده – دومین). همچنین هند و روسیه (به ترتیب نهم و دوازدهم) رهبران این رقابت‌ها هستند.

تعامل نزدیک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال تغییر تصویر موجود است. نمونه بارز آن ازبکستان است که ریاست سازمان را بر عهده دارد. در سال‌های اخیر تعداد بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سرمایه کشورها – شرکا در کشور چهار برابر شده و از مرز ۵/۷ هزار واحد عبور کرده است. حجم سرمایه گذاری‌های جذب شده از کشورهای سازمان همکاری شانگهای در پایان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴٫۶ میلیارد دلار بود که این امر در گردش تجاری ازبکستان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۲۱ با رشد ۲۴ درصدی و از ۲۰ میلیارد دلار فراتر رفت، منعکس شد. این ارقام در نیمی از سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است – تا ۱۲ میلیارد دلار. ترکیب تلاش، سرمایه و فناوری نتیجه مورد انتظار خود را می دهد.

توسعه موفقیت آمیز هر کشور ضامن رفاه برای همه کشورهای عضو سازمان است  

همه گیر کووید-۱۹ بزرگترین بحران اقتصادی جهانی در بیش از صد سال گذشته را به وجود آورده است که با چالش‌ها و تهدیدات ترکیب شده است. شرایط جدید نیاز به جستجو و یافتن رویکردهای غیر استاندارد برای شکل‌گیری مؤثرترین مدل همکاری تجاری و اقتصادی در سازمان همکاری شانگهای، گسترش روابط با شرکای سنتی و جدید، مانند ASEAN، CIS، EAEU و دیگران را ضروری می‌کند. استراتژی توسعه اقتصادی برای منطقه سازمان همکاری شانگهای تا سال ۲۰۳۰، که هنوز در حال تدوین است، ممکن است پاسخی مورد انتظار به چالش‌های بین‌المللی کلیدی پیش روی سازمان همکاری شانگهای باشد. در سال‌های اخیر، روندی پیوسته به سمت گسترش “خانواده SCO”  وجود داشته است. قرار است نشست سمرقند درباره عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری کند. امکان راه اندازی روند پذیرش جمهوری بلاروس نیز وجود دارد. حداقل ۱۰ برنامه کاربردی روی دسکتاپ رهبران کشورهای عضو از کشورهای دیگر وجود دارد که طیف وسیعی از جغرافیایی – از شرق اروپا تا غرب آسیا- را نشان می دهد. هر کشور جدید و سازمان بین المللی که اصول “روح شانگهای” را به اشتراک می گذارد، آماده است تا در توسعه منطقه وسیع سازمان همکاری شانگهای مشارکت کند. در عین حال، فرصت‌ها برای ایجاد معماری جدید روابط اقتصادی، مسیرهای حمل و نقل جدید و روابط مالی گسترش خواهد یافت.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6367
  • نویسنده : سرگئی لوموف
  • منبع : ایراس
  • 835 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.