تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024

ارمنستان و آذربایجان چه صلحی‌ می‌خواهند؟

  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
ارمنستان و آذربایجان چه صلحی‌ می‌خواهند؟
ایروان به حمایت بین المللی امیدوار است، باکو پیشنهاد‌ می‌کند که به تنهایی مذاکره کند

#اختصاصی

 

به قلم: آرتور آواکوف

پیا کواما، رئیس مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا (PA) گفت که باکو آماده مذاکرات صلح با ارمنستان است. او در این مورد در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایروان که پس از سفر دو روزه به آذربایجان برگزار شد، صحبت کرد. کوآما گفت امیدوار است در هفته آینده این توافقنامه امضا شود. رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایروان تاکید کرد: «زمان یافتن راهی جدید برای صلح فرا رسیده است.

با این حال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان کمتر خوشبین بود. اولاً، هنگام سخنرانی در افتتاحیه نشست پاییز سازمان امنیت و همکاری اروپا در ایروان، از این واقعیت که در باکو، “تحت حمایت عالی”، کشورش “آذربایجان غربی” نامیده‌ می‌شود، خشمگین شد. رهبر ارمنستان این را نشانه آمادگی برای جنگی جدید‌ می‌دانست. ثانیاً، پاشینیان به همسایه خود پیشنهاد‌ می‌کند که همه زندانیان را طبق فرمول “همه در برابر همه” مبادله کند، اما هنوز به موفقیت نرسیده است.

باکو نمی توانست سخنرانی پاشینیان را بی پاسخ بگذارد. جامعه «آذربایجان غربی» سخنان رهبر ارمنستان را تهمت و تحریف فعالیت‌های خود خواند. در همان زمان، این سازمان یادآور شد که پاشینیان قبلا قره باغ را آرتساخ نامیده بود، اما این را تهدیدی برای آذربایجان نمی دانست.

علاوه بر این، آیخان حاجی زاده، دبیر مطبوعاتی وزارت خارجه آذربایجان گفت که مقامات ارمنستان به جای گام‌های عملی در روند صلح، اظهارات بی اساس و متناقض را ترجیح‌ می‌دهند. ارمنستان علیرغم ابتکاراتی که در سه سال گذشته از سوی آذربایجان در رابطه با پنج اصل اساسی – تعیین مرزها، باز کردن ارتباطات و امضای توافقنامه صلح ارائه شده است، مانع از این روند شده است. اگرچه طرف آذربایجانی تا به امروز حدود ۱۰۰ اسیر ارمنی را بازگردانده است، اما ارمنستان با تضعیف تلاش‌های اعتمادسازی در رابطه با بازگشت افراد بازداشت شده در گذرگاه مرزی، با دستگیری دو پرسنل نظامی آذربایجانی واکنش نشان داده است که نشان می‌دهد طرف ارمنی در مورد موضوع بازگرداندن افراد بازداشت شده جدی نیست.

به هر حال، رئیس پارلمان ارمنستان آلن سیمونیان اطمینان داد که کشورش از دستور کار صلح حمایت‌ می‌کند. این سیاستمدار گفت: پس از تمام مشکلاتی که مردم قفقاز جنوبی در دهه‌های اخیر تجربه کرده اند، امروز یک فرصت تاریخی برای برقراری صلح بین ارمنستان و آذربایجان به وجود آمده است. او آینده منطقه را با مرزهای باز و روابط قوی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ می‌بیند.

قابل ذکر است که روز قبل، حکمت حاجی اف، دستیار رئیس جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی، در مصاحبه با EU Reporter اساساً همین مطلب را گفته بود. این مقام گفت: ما معتقدیم که این یک فرصت تاریخی برای ساختن جهانی پایدار است. – ما‌ می‌خواهیم یک معماری امنیتی منطقه‌ای جدید بر اساس اصول عدالت، به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر و پایان دادن به همه ادعاهای ارضی ایجاد کنیم. من فکر‌ می‌کنم ما باید به یک توافق صلح برسیم و سایر شرکا نیز‌ می‌توانند از این توافق حمایت کنند.»

نشست پاییزی مجمع عمومی سازمان امنیت و همکاری اروپا‌ می‌تواند به سکویی تبدیل شود که باکو و ایروان بار دیگر در مورد مشکلات دوجانبه گفتگو کنند. اما هیئت آذربایجانی به دلیل تهدیدات امنیتی در این مراسم شرکت نکرد. در همان زمان همکاران ارمنی ما قول دادند که امنیت را تامین کنند.

طرف ارمنی هیچ گونه آمادگی واقعی برای امضای پیمان صلح یا شرکت در مذاکرات جدی نشان نمی دهد. برعکس، ایروان تلاش‌ می‌کند از باکو در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کند. ایلگار ولی زاده، کارشناس علوم سیاسی آذربایجان به NG گفت: اخیراً دادگاه بین المللی دادگستری از هر ده درخواست ارامنه هفت مورد را رد کرده است. “چگونه‌ می‌توانیم در مورد تمایل به صلح در همان زمان صحبت کنیم؟”

به گفته این کارشناس، کشورهای غربی نقش مهمی در شرایط کنونی ایفا‌ می‌کنند که خواهان حل مناقشه نیستند، بلکه‌ می‌خواهند روسیه را از قفقاز جنوبی بیرون کنند. به گفته ولی زاده، ارمنستان هدایت کننده سیاست آنها شده است و آذربایجان از مذاکره در مورد چنین شروطی امتناع‌ می‌ورزد و بنابراین نمی‌خواهد در پلاتفرم‌های غربی ملاقات کند.

ارشالویس مگدسیان، تحلیلگر سیاسی ارمنی،‌ می‌گوید: «بعد از اینکه آذربایجان کنترل کامل بر قره باغ کوهستانی را به دست آورد، علاقه خود را به روند صلح از دست داد. – اکنون باکو به صلح نیاز ندارد، بلکه به تسلط در منطقه نیاز دارد. اگر معاهده صلح اجازه دهد که به آن دست یابد،‌ می‌توان آن را منعقد کرد، اما در غیر این صورت راه‌های دیگری پیدا‌ می‌شود. برعکس، ارمنستان برای رهایی از تهدید جنگ و شروع به حل مسائل اقتصادی به صلح نیاز دارد.

مقدسیان همچنین معتقد است که حتی اگر معاهده صلح بین باکو و ایروان در مسکو منعقد شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که طرف آذربایجانی در آینده اگر تشخیص دهد که برای منافع خود مفید است، آن را نقض نکند. در این مورد، مقامات ارمنستان در تلاش برای جلب حمایت بین المللی هستند و باکو، برعکس، پیشنهاد‌ می‌کند همه مسائل بر اساس منطقه‌ای حل شود.

لینک منبع اصلی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9537
  • نویسنده : آرتور آواکوف؛ نزاویسیمایا گازتا
  • منبع : https://www.ng.ru/cis/2023-11-19/100_19112023_armenia.html
  • 354 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.