تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

تلاش مسکو برای ایجاد همبستگی در برابر تحریم‌های بلوک تجاری اوراسیا

  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
تلاش مسکو برای ایجاد همبستگی در برابر تحریم‌های بلوک تجاری اوراسیا
مسکو که به طور فزاینده ای منزوی شده، به شدت به شرکای آسیای مرکزی نزدیک شده است. سران دولت‌های عضو بلوک تجاری اتحادیه اوراسیا تحت رهبری مسکو در 25 فوریه برای بحث در مورد راه حل های اضطراری برای پیامدهای اقتصادی تحریم های بین المللی علیه روسیه در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین تشکیل جلسه دادند.

تحریریه اوراسیانت / ۲۵ فوریه ۲۰۲۲

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، که میزبان گفتگوها در نورسلطان بود، گفت که کشورش از قبل اقداماتی را انجام داده است، اما به هماهنگی بیشتری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا EAEU نیاز است.

توکایف خطاب به نخست وزیران ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه گفت: “با توجه به ارتباط نزدیک بین سیستم های اقتصادی، مالی و صنعتی ما، من معتقدم که باید یک کارگروه در اتحادیه برای ارزیابی ریسک ها و توسعه اقدامات اقتصادی با هدف کاهش پیامدهای منفی ایجاد شود.”

به اعتقاد توکایف اثر ضربه‌ای احتمالی تحریم‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن روند مثبت اخیر در فضای EAEU  بشود. «تا پایان سال ۲۰۲۱، تجارت خارجی اتحادیه بیش از ۳۴ درصد افزایش یافته بود و تجارت داخلی حتی بیش از ۶۷ درصد رشد کرد. این شاخص خوبی برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی در اتحادیه اوراسیا است. رشد کل تولید ناخالص داخلی ۴٫۴ درصد بود. این به طور قابل توجهی بالاتر از پیش بینی است.»

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، سخنان میزبان خود را تکرار کرد و اظهار داشت که نهادی برای ارزیابی خطرات و ایجاد تدابیری برای کاهش پیامدهای آنچه که او فقط از آن به عنوان «وضعیت ژئوپلیتیک» یاد می‌کند، ایجاد خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری ریانووستی، وی گفت: ما قطعاً باید اقدامات مشترکی را برای غلبه بر پیامدهای تحریم‌هایی که امروز تشدید می‌شوند، توسعه دهیم.

مجموعه ای از تحریم ها توسط مهم ترین بازیگران اقتصادی جهان از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، استرالیا و نیوزلند علیه روسیه اعمال شده است. واشنگتن بر بلوک‌های صادراتی فناوری و تحریم‌های بانک‌ها تمرکز کرده است، و می‌گوید این تحریم‌ها باعث می‌شود بیش از دوازده شرکت بزرگ دولتی نتوانند در ایالات متحده کسب درآمد کنند. اتحادیه اروپا می گوید تحریم های آن ۷۰ درصد از بخش بانکی روسیه و شرکت های بزرگ دولتی را هدف قرار داده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به پارلمان گفت که دولتش به ماموریت خود برای بیرون کشیدن روسیه از اقتصاد جهانی تکه تکه، روز به روز و هفته به هفته ادامه خواهد داد.

میشوستین در یک نشست دوجانبه با آکیل بیک جپاروف، رئیس کابینه قرقیزستان، با این استدلال که غرب در تلاش برای تفرقه انداختن و تضعیف کشورهای اوراسیا است، به دنبال القای حس همبستگی در داخل بلوک بود.

میشوستین گفت: «نشست امروز ما با هدف تقویت فرآیندهای ادغام و روابط ما در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. “البته، همه این را دوست ندارند. کشورهای غربی سعی می کنند بین ما تفرقه بیندازند، اما حضور ما در اینجا پاسخی به آن است تا به همه بگوییم که ما با هم هستیم و روند ادغام اوراسیا را ادامه خواهیم داد.

دامنه قابل توجهی در لفاظی ها در مورد تحریم ها در میان اعضای اوراسیا وجود دارد. روسیه و بلاروس در خصومت عمیق خود با غرب متحد هستند. ارمنستان و قزاقستان که از روابط سازنده‌ای با اروپا و ایالات متحده نیز برخوردارند، مشکلات پیش رو را تصدیق می‌کنند، اما آشکارا از زبان تقابل پرهیز می‌کنند.

قرقیزستان نیز از لحن تهاجمی مسکو و مینسک پرهیز کرده است، اگرچه جپاروف با این وجود وفاداری کشورش به روسیه را به شکلی پر رنگ ابراز کرد. او با عبارات به وضوح دوستانه در مورد قرن ها تسلط اغلب خونین مسکو بر سرزمین های قرقیزستان گفت: «ما ۲۰۰ سال با روسیه بودیم، و ما آماده ایم تا ۳۰۰ سال دیگر با روسیه باشیم. پیش‌بینی‌های طولانی‌مدت نخواهیم کرد، اما با هم بودیم و خواهیم ماند.»

جپاروف در بیان این سخنان گفت که او احساسات رئیس جمهور خود، صدیر جپاروف را منتقل می کند. این دو مرد نسبتی با هم ندارند.

تلاش های روسیه برای از بین بردن تصورات مربوط به انزوای دیپلماتیک کامل خود از طریق دستیابی به شرکای آسیای مرکزی فراتر از محدوده EAEU گسترش یافته است.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در ۲۵ فوریه با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان گفتگوی تلفنی داشت. بازخوانی تماس از سوی اداره ریاست جمهوری ازبکستان تنها به بیان این نکته مبهم محدود شد که «مسائل مربوط به همکاری ازبکستان و روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4523
  • نویسنده : تحریریه اوراسیا
  • منبع : ایراس
  • 1028 بازدید

برچسب ها