تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

نگرانی هند از تاثیر چین بر استراتژی اقتصادی سازمان همکاری شانگهای 

  • ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
نگرانی هند از تاثیر چین بر استراتژی اقتصادی سازمان همکاری شانگهای 
دولت هند در روز سه شنبه استراتژی توسعه اقتصادی 2030 را که توسط سایر اعضا تصویب شده بود و قرار است بر تجارت و سرمایه گذاری برای ارتقای یکپارچگی منطقه ای تمرکز کند، تایید نکرد.
#اختصاصی
در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی با میزبانی دهلی نو برگزار شد، به غیر از بیانیه دهلی نو، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به اتفاق آرا دو بیانیه مشترک دیگر پیشنهاد شده توسط هند تحت ریاست این کشور را تصویب کردند – یکی در مورد مقابله با افراط گرایی منجر به تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی و دیگری در مورد تحول دیجیتال.
هند بیانیه‌های مشترک جداگانه‌ای را نیز در مورد استفاده از ارزن و شیوه‌های زندگی پایدار پیشنهاد کرده بود، اما به دلیل عدم اجماع، این بیانیه‌ها نهایی نشدند.
در حالی که منابع رسمی تایید نکردند که آیا این بیانیه‌ها به دلیل مخالفت های چین مورد پذیرش قرار نگرفتند، نشانه هایی وجود دارد که هند به احتیاط در مورد موضوع همکاری اقتصادی در این سازمان تحت سلطه چین ادامه خواهد داد.
دولت هند در روز سه شنبه استراتژی توسعه اقتصادی ۲۰۳۰ را که توسط سایر اعضا تصویب شده بود و قرار است بر تجارت و سرمایه گذاری برای ارتقای یکپارچگی منطقه ای تمرکز کند، تایید نکرد. در حالی که این ابتکار توسط تاجیکستان پیشنهاد شده بود، این واقعیت که به نظر می رسید عمدتاً در شیوه تهیه پیش نویس آن چین نقش داشته است، برای هند قابل قبول نبود.
در بیانیه دهلی نو فقط آمده است که کشورهای عضو اطمینان از اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای ۲۰۳۰ که توسط کشورهای «ذینفع» به تصویب رسیده است را مهم می دانند. جالب است که روسیه در قرائت خود گفت که سران شورای کشورهای سازمان همکاری شانگهای این استراتژی را تایید کردند اما اشاره نکرد که توسط همه تایید نشده است.
مانند گذشته، هند دوباره تنها کشوری در این گروه بود که BRI چین را در بیانیه تایید نکرد.
در بیانیه مشترک در مورد افراط گرایی، کشورهای عضو ضمن محکومیت شدید تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، تاکید کردند که تروریسم نباید با هیچ دین، تمدن، ملیت یا گروه قومی مرتبط باشد.
برخی از ابتکارات اعلام شده شامل تبادل “تجربه عملی” برای تضمین امنیت رویدادهای مهم بین المللی برگزار شده در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و ارتقای همکاری منطقه‌ای برای مقابله با ایدئولوژی های رادیکال بود.
اعلامیه‌ای نیز برای انجام کمپین های رسانه‌ای در سطح ملی برای جلوگیری از افراط‌گرایی و اجرای برنامه‌هایی در سطح ملی برای بازپروری و ادغام مجدد افراد جذب شده در گروه‌های افراطی در جامعه و “جلوگیری از بازگشت آنها به ایدئولوژی رادیکال یا فعالیت های تروریستی” صادر شد. بر اساس بیانیه در مورد رادیکال‌سازی، سازمان همکاری شانگهای همچنین از تقویت نقش زنان و جوانان در مقابله با رادیکال‌سازی حمایت کرد و در عین حال بر تعهد آنها به اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی تاکید کرد.
به عنوان یک نکته مهم برای هند، این بیانیه بر غیرقابل پذیرش بودن “استفاده از گروه‌های تروریستی، جدایی‌طلب و افراطی و همدستان آنها برای اجرای اهداف سیاسی و ژئوپلیتیکی خاص” تاکید کرد.
در سومین بیانیه مشترک، که در مورد تحول دیجیتال بود، اعضای سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت استفاده از  پتانسیل کامل دیجیتالی شدن در تمام بخش‌های اقتصاد، از جمله دیجیتالی‌سازی اقتصاد واقعی تاکید کردند.
منبع: تایمز هندوستان
لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8538
  • منبع : https://timesofindia.indiatimes.com/india/delhi-sees-beijings-imprint-on-scos-economic-strategy-doesnt-endorse-it/articleshow/101497989.cms
  • 377 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.