تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

هرایر موسسیان؛ ایران‌شناسی که کمتر می شناسیم

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

ایراس – هرایر موسسیان زبان شناس و ایران شناس در سال ۱۹۲۴ م. در بندر انزلی به دنیا آمد. وی دوران تحصیلات متوسط خود را در مدارس “هایکازیان” ارامنه و “تمدن” به پایان رساند. موسسیان در سال ۱۹۴۶ م. به اتفاق گروهی از جوانان ارمنی برای ادامه تحصیل راهی ارمنستان شد و در دانشگاه زبانهای […]

ایراس – هرایر موسسیان زبان شناس و ایران شناس در سال ۱۹۲۴ م. در بندر انزلی به دنیا آمد. وی دوران تحصیلات متوسط خود را در مدارس “هایکازیان” ارامنه و “تمدن” به پایان رساند.

موسسیان در سال ۱۹۴۶ م. به اتفاق گروهی از جوانان ارمنی برای ادامه تحصیل راهی ارمنستان شد و در دانشگاه زبانهای خارجی در رشته لیسانس زبان انگلیسی مشغول به تحصیل شد. طی سالهای ۱۹۵۲ تا۱۹۵۶ م. در مدرسه وارتنیس (استان گقار کونیک) به تدریس زبان انگلیسی مشغول شد.

موسسیان در سال ۱۹۶۱ م. پایان نامه فوق لیسانس خود را تحت عنوان آثار “بزرگ علوی” در انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم دفاع نمود و از آن پس در همان آکادمی مشغول به کار گردید.

فعالیت های علمی هرایر موسسیان در رابطه با ایران شناسی و ادبیات فارسی بسیار گسترده بود. او برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ م. در ارمنستان کتاب “باده عشق” امام خمینی (ره) را به زبان ارمنی ترجمه کرد. هرایر موسسیان در سال ۱۹۹۴ م. در ایروان چشم از جهان فروبست.

آثار :
۱- موضوعات سوسیالیستی در آثار فارسی – ۱۹۴۸
۲- حکایتهای ایرانی – ۱۹۶۹
۳- از آثار بزرگ علوی -۱۹۷۸
۴- نویسندگان ارمنی به زبان فارسی – ۱۹۸۲
۵- کشورها و ملل آسیای میانه و نزدیک -۱۹۸۲
۶- از ادبیات معاصر ایران – ۱۹۸۹
۷- افسانه‌های ایرانی – ۱۹۶۳

تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=810
  • منبع : ایراس
  • 590 بازدید

برچسب ها