تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

همکاری روزافزون کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان برای تقویت کریدور میانی

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
همکاری روزافزون کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان برای تقویت کریدور میانی
 ترکمنستان و آذربایجان، نقاط کلیدی کریدور میانی

معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان گفت: «عشق‌آباد» و «باکو» مسیر کلیدی دالان میانی است که ترانزیت از چین به اروپا از طریق آن عبور می‌کند.
باتیر آنایف، معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان، عشق آباد و باکو را نقاط کلیدی مسیر “کریدور میانی” عنوان کرد.

معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که دو کشور در تماس نزدیک قرار داشته و در راستای افزایش حمل و نقل ترانزیتی به صورت فعال همکاری دارند. و درباره گسترش بیشتر همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، مذاکراتی را تاکنون را صورت داده اند.

وی افزود: ترکمنستان در حال تلاش برای ترانزیت در چندین مسیر است که کریدور میانی، مسیر لاجورد‌ و برخی دیگر از پروژه‌های بین‌المللی دیگر، از آن جمله هستند.

مقام ترکمن ادامه داد: به عنوان مثال، اخیرا مذاکراتی بین نمایندگان ترکمنستان و هیات‌های دیگر کشورهای آسیای مرکزی در امتداد پروژه حمل و نقل چندوجهی «+ CASCA» (آسیای مرکزی، قفقاز جنوب و آناتولی) صورت گرفته است.
وی افزود: هدف ما این است که در اسرع وقت در مورد یکسان‌سازی تعرفه‌های حمل و نقل و ایجاد زیرساخت‌های ریلی و حمل و نقل کانتینری به توافق برسیم.

به گفته این مقام ترکمن، توسعه حمل و نقل ترانزیتی فرصت‌های بزرگی را هم برای ترکمنستان و هم برای آذربایجان ایجاد می‌کند.
وی ضمن اشاره به وجود دیدگاه‌های مشترک بین دو کشور در این زمینه، همچنین به مسیر دریایی «ترکمنباشی – باکو» که آماده سهم‌گذاری در ترانزیت بین‌المللی است، یادآور شد.

ایجاد پایانه غلات قزاقستان در بند باکو

مدیر بندر دریایی بین المللی باکو گفت: برنامه‌ریزی شده یک پایانه غلات در این بندر برای محصولات قزاقستان ایجاد شود.
«یوجین سی» مدیر بندر تجارت دریایی بین المللی «باکو» گفت: در آینده برنامه ریزی شده یک پایانه غلات در این بندر برای محصولات قزاقستان ایجاد شود.

وی ادامه داد: ساخت پایانه غلات قزاقستان در بندر بین المللی باکو نه تنها مورد بحث قرار گرفته، بلکه در حال حاضر نیز در برنامه‌ها قرار دارد.
یوجین سی در حاشیه اجلاس ترانس خزر در واشنگتن گفت: در آینده قصد داریم برای دراز مدت برای پایانه غلات تسهیلاتی ایجاد کنیم.

سی همچنین به عدم تأثیر تحریم‌های ضدروسی بر کار بندر باکو اشاره کرد و گفت: این شرکت حداقل تعداد کشتی را از فدراسیون روسیه دریافت می‌کند و بخش عمده جریان محموله در مسیرهای زمینی است.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8310
  • منبع : کانال مرکز مطالعات تاجیکستان
  • 414 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.