تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
بازسازی روابط ریاض و آنکارا آغاز شد

ولیعهد در آغوش سلطان

  • ۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۹
ولیعهد در آغوش سلطان
ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه برای اولین‌بار پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌‌نگار برجسته در استانبول در سال۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی، از ترکیه بازدید کرد؛ قتلی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین دو قدرت منطقه‌‌ای شد. شاهزاده محمدبن‌سلمان، روز چهارشنبه یکم تیرماه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه در آنکارا، پایتخت ترکیه دیدار کرد.

این سفر گامی دیگر در راستای ترمیم شکاف‌‌ها بین دو قدرت خاورمیانه بود که رقابت آنها از لیبی و مصر گرفته تا منطقه خلیج‌‌فارس کاملا عیان بود. «کورا انگلبرشت» و «سفاک تیمور» در گزارش ۲۲ژوئن در نیویورک‌‌تایمز نوشتند، دو طرف در بیانیه مشترکی پس از مذاکرات اعلام کردند که مصمم به آغاز «دوره جدیدی از همکاری» هستند و افزودند که این گفت‌وگوها منعکس‌‌کننده «عمق روابط عالی» بین آنهاست. در ویدئویی از مراسم استقبال که توسط دولت ترکیه منتشر شد، نشان می‌‌دهد که یک یگان سوارکار شاهزاده محمد را تا دروازه اصلی کاخ ریاست‌جمهوری اسکورت کرد؛ جایی‌که دو رهبر قبل از گرفتن عکس در حضور عکاسان، با یکدیگر دست داده و گونه‌های یکدیگر را بوسیدند.

ولیعهد در آغوش سلطان

اردوغان پیش‌‌تر کلید بهبود روابط را با سفر به عربستان در ماه آوریل فشرده بود و در آنجا بود که ولیعهد عربستان را در آغوش گرفت و آنچه را که «دوره جدید همکاری» میان دو کشور خواند، اعلام کرد. این به‌‌نوعی «تنظیم مجدد رابطه» میان دو کشور تلقی می‌‌شود. اردوغان که به‌دلیل افزایش تورم در داخل کشور فلج شده، با دعوت از رهبران منطقه به دنبال تقویت اقتصاد ترکیه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است. در بیانیه مشترک پس ‌‌از این دیدار آمده است که رهبران دو کشور درباره تسهیل تجارت و همکاری در زمینه‌هایی از جمله انرژی و هوش مصنوعی گفت‌وگو کردند. در این بیانیه گفته شده که ترکیه از صندوق سرمایه‌‌گذاری‌‌های عربستان برای سرمایه‌‌گذاری در شرکت‌های «استارت‌آپی» ترکیه دعوت کرده است.

اردوغان هفته گذشته در تایید این سفر گفت که امیدوار است دیدار او با شاهزاده محمد فرصتی برای ارتقای روابط به سطحی بالاتر باشد. «امیل هوکایم» تحلیلگر خاورمیانه در موسسه بین‌‌المللی مطالعات استراتژیک می‌‌گوید: «این دو کشور همچون بوکسور سنگین‌‌وزن هستند که می‌‌توانند ضربات شدیدی به یکدیگر وارد آورند؛ اما هیچ‌‌کدام با ناک اوت برنده نمی‌‌شود.» وی افزود: «این تنظیم مجدد رابطه تعجب‌‌آور نیست؛ زیرا از یکسو عربستان سعودی‌‌ای داریم که در حال حاضر از نظر ژئوپلیتیک و اقتصادی در حال بازگشت است و از سوی دیگر ترکیه‌‌ای را داریم که هنوز (به‌‌ویژه) از نظر اقتصادی در گوشه رینگ است؛ اما نمی‌‌توان او را نادیده گرفت.»

«انگلبرشت- تیمور» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، این روابط پس از اقدامات مشابه سایر کشورها برای بازسازی رابطه با عربستان سعودی صورت می‌‌گیرد؛ کشوری که خشم جهانی را به‌خاطر قتل وحشتناک خاشقجی برانگیخت. درهرحال، در شرایطی که ترکیه با مشکلات اقتصادی شدید در داخل دست‌‌به‌‌گریبان است، اردوغان در ماه آوریل با تایید انتقال پرونده قتل خاشقجی به عربستان و سفر به این پادشاهی، درها را به روی روابط بهتر با عربستان سعودی گشود و برای اولین‌بار از زمان قتل خاشقجی به پادشاهی سعودی سفر کرد. دیدار از ترکیه یکی از توقفگاه‌های سفر محمد بن‌سلمان بود؛ زیرا او قبل از آن با رهبران کشورهای اردن و مصر در یک تور منطقه‌‌ای دیدار کرده بود؛ آن‌‌هم پیش از سفر رئیس‌‌جمهور آمریکا به عربستان. در حقیقت، ولیعهد سعودی به دنبال پایان دادن به دوره انزوای بین‌‌المللی کشورش و داشتن دست برتر هنگام سفر بایدن به این کشور است.

ولیعهد در جریان سفر منطقه‌‌ای خود به مصر که از روز سه‌‌شنبه ۳۱ خردادماه آغاز شد، ۱۴قرارداد سرمایه‌‌گذاری به ارزش ۷/ ۷میلیارد دلار در صنایع از جمله فناوری، انرژی، غذا، داروسازی و رسانه امضا کرد. سفر چهارشنبه به ترکیه اندکی پیش از دیدار بایدن از عربستان صورت می‌‌گیرد. بایدن که در واکنش به تصمیم مسکو برای حمله به اوکراین، ممنوعیت بر نفت و گاز طبیعی روسیه را اعلام کرد، از آن زمان برای بازسازی روابط با عربستان سعودی تلاش کرده است؛ زیرا به دنبال افزایش تولید نفت این پادشاهی برای ثبات بخشیدن به افزایش قیمت گاز است. هوکایم گفت: «فرصت‌‌های اقتصادی عربستان بالاست؛ زیرا قیمت نفت در حال افزایش است و کشورهای جهان دیگر به دنبال انزوای این کشور نیستند.» این تحلیلگر افزود: «این لحظه‌‌ای است تا سعودی‌‌ها بر اساس آن نفوذ خود را به شیوه‌‌ای کمتر گستاخانه اعمال کنند.»

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5746
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 607 بازدید

برچسب ها