تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

چرا چین نمی‌تواند بازار رمزارزها را به طور کامل ممنوع کند؟

  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
چرا چین نمی‌تواند بازار رمزارزها را به طور کامل ممنوع کند؟
چین به تازگی اعلام کرد که استخراج رمزارزها در برخی از مناطق این کشور ممنوع است؛ اما کارشناسان بر این باورند که این کشور نمی‌تواند رمزارزها را به طور کامل حذف کند.

بیت‌کوین در چند ماه گذشته حمله‌های شدیدی را تحمل کرد؛ اما این بار جامعه سرمایه‌گذاران تسلیم نشدند. چین پس از اخطار دوهفته‌ای به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، فوراً آن را در اکثر مناطق این کشور ممنوع کرد و باعث شد پس از کاهش ۵۰ درصدی هش‌ریت بزرگ‌ترین مشکل در استخراج بیت‌کوین به وجود آید.

بعد از آنکه ایلان ماسک اعلام کرد تسلا به دلایل محیط‌زیستی پرداخت با بیت‌کوین را قبول نمی‌کند بازار بیت‌کوین بسیار صدمه دید. هنوز مشخص نیست که چین تحت تاثیر اظهارات ایلان ماسک استخراج بیت‌کوین را ممنوع کرده یا خیر، اما بی‌شک این اتفاق‌ تاثیرات منفی داشته است.

چین چند هفته پس از این اعلان، صرافی‌هایی را که از نتایج جست‌وجو در وب پیدا می‌شدند مسدود کرد. در همین حال، هیوبی میزان معامله را محدود و کاربران جدید چینی را مسدود کرد. سرانجام بانک خلق چین (PBoC)، در ۲۱ ژوئن، به بانک‌ها دستور داد تا حساب‌های بانکی فرابورس را ببندند. حتی حساب‌های کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی نیز ممنوع شد. فرابورس حکم دروازه را در منطقه داشت و بدون آن مبادله بیت‌کوین به پول باثبات بسیار مشکل خواهد شد.

با وجود این رویدادها برخی از تحلیلگران این تکنیک‌ها را FUD (ترس، عدم قطعیت، تردید) می‌نامیدند؛ اما به نظر می‌رسد چین در آینده حمله‌ای بسیار برنامه‌ریزی‌شده به شبکه بیت‌کوین و صنعت استخراج آن ترتیب دهد. تاثیر کوتاه‌مدت این اقدامات در نتیجه‌ سقوط قیمت بیت‌کوین و افزایش نگرانی در مورد هش‌ریت ۵۱ درصدی را می‌توان موفقیتی نسبی برای این کشور به شمار آورد، اما با وجود این مانورها در نهایت حمله چین شکست خورد. در زیر دلایل این شکست آمده است:

هش‌ریت به ۱۰۰ میلیون TH/s رسید

پس از آنکه هش‌ریت در ۱۲ مه به ۱۸۶ میلیون TH/s رسید با افت روبه‌رو شد. در چند هفته اول ممنوعیت ظرفیت استخراج ۲۵ درصد تخمین زده می‌شد. با وجود این با گسترش ممنوعیت در مناطق دیگر این شاخص به ۸۵ میلیون TH/s رسید که پایین‌ترین میزان در سطح خود در ۲ سال گذشته بود.

داده

همان‌طور که داده‌های بالا نشان می‌دهد، قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین در کمتر از سه هفته به ۱۰۰ میلیون TH/s رسید. بعضی از استخراج‌کنندگان چینی تجهیزات خود را به قزاقستان و برخی دیگر به کانادا و آمریکا منتقل کردند.

بازارهای همتابه‌همتا (P۲P) ادامه پیدا کرد

آمار

هرچند شرکت‌های درگیر در معلاملات کریپتو در چین ممنوع شدند، اشخاص همچنان به عنوان واسطه عمل می‌کنند و طبق داده‌های خود سیستم رتبه‌بندی مبادلات برخی از این اشخاص بیش از ۱۰ هزار مبادله همتا‌به‌همتای موفق داشته‌اند. هیوبی و بایننس بازار مشابهی داشتند و کاربران توانستند چندین رمزارز از جمله تتر را مبادله کنند. تجارت معمول پس از تبدیل رمزارزها به پول ثابت دوباره امکان‌پذیر می‌شود.

صرافی‌هایی که در آسیا واقع‌اند هنوز حجم نقدی غالب را دارند

سرکوب کامل مبادلات از سوی واحدهای چینی احتمالاً در صرافی‌هایی که در منطقه بودند مثل بایننس، اکی‌اکس و هیوبی منعکس خواهد شد. گرچه با نگاهی به داده‌های اخیر تاثیر معنادارای دیده نمی‌شود. ببینید که چگونه این صرافی‌های آسیایی همچنان غالب‌اند و کوین‌بیس، کراکن و بیت‌فینکس حتی به مقدار مبادلات این صرافی‌ها نزدیک هم نیستند.

آمار

ممکن است ممنوعیت استخراج بیت‌کوین و انجام معاملات در چین منجر به ایجاد وقفه‌های موقت و بروز تاثیرات منفی بر قیمت بیت‌کوین شود، اما کل شبکه و قیمت‌ها بهتر از انتظارات پیش رفته است. در حال حاضر هیچ راهی برای اندازه‌گیری معاملات فرابورس که مقادیر زیادی در آن معامله می‌شود وجود ندارد، اما به مرور زمان دروازه‌ها و مسیرهای جدیدی برای معامله و پرداخت پیدا خواهد شد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2255
  • منبع : اعتماد
  • 644 بازدید

برچسب ها