تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

چشم‌انداز روابط دفاعی – نظامی کره جنوبی با شرق اروپا

  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
چشم‌انداز روابط دفاعی – نظامی کره جنوبی با شرق اروپا
وزیر دفاع جمهوری چک، "جانا چرنوچووا"، در 15 آگوست 2022 اعلام کرد که کره جنوبی 9/2 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به یکی از شرکت‌های دفاعی این کشور تحویل خواهد داد تا به‌صورت رایگان در اختیار اوکراین قرار گیرد.

#اختصاصی

به قلم: دکتر شهرام پیرانی

از زمان شروع جنگ اوکراین، تأمین‌کنندگان تسلیحات همانند ایالات متحده آمریکا با کمبود تولید ادوات و تجهیزات نظامی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر برخی کشورها همانند کشورهای اروپای شرقی پس از ارسال تسلیحات به‌جای‌مانده از دوران شوروی سابق به اوکراین، با کمبود شدید تسلیحات نظامی مواجه شده و در پی تأمین تسلیحات موردنیاز خود از کشورهای نوظهوری همانند کره جنوبی برآمده‌اند. شرکت‌های نظامی کره جنوبی نیز باتوجه‌به تقاضاهای کشورهای منطقه سعی در ارتقای جایگاه و نفوذ خود در بازارهای تسلیحاتی این مناطق دارند. در همین راستا طی سال‌های گذشته شرکت‌های کره‌ای مذاکراتی را با چند کشور منطقه همانند جمهوری چک، رومانی و لهستان برای فروش تسلیحات نظامی انجام داده‌اند؛ به‌نحوی‌که سال گذشته شرکت‌های کره‌ای موفق به عقد  بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی خود با لهستان شدند. بااین‌حال و به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، این قرارداد تنها قرارداد رسمی صورت‌گرفته میان‌کره جنوبی و یکی از کشورهای اروپای شرقی است. در نتیجه روابط دفاعی – نظامی کره جنوبی با کشورهای اروپای شرقی تا این برهه زمانی محدود به فروش تسلیحات نظامی از جانب کره جنوبی به کشور لهستان و ارسال کمک‌های غیر تسلیحاتی به اوکراین است. شواهد حاکی از آن است که روابط دفاعی – نظامی کشورهای منطقه باکره جنوبی در آینده گسترش بیشتری خواهد یافت و علاوه بر افزایش تعداد مشتریان تسلیحات نظامی کره در منطقه، شاهد عقد قراردادهای امنیتی دویا چندجانبه میان‌کره جنوبی و کشورهای منطقه اروپای شرقی خواهیم بود.

مقدمه

در طی ۷۰ سال گذشته کره جنوبی همواره نشان داده است که یک متحد کلیدی برای ایالات متحده آمریکا‌ می‌باشد. با این حال مقامات سئول از دیرباز تلاش‌‌های فراوانی برای استقلال و خودمختاری خود در مسائل و موضوعات امنیتی-دفاعی انجام داده‌اند. برخلاف متحدان آمریکا در اروپا که در پایان جنگ سرد، ظرفیت‌‌های نظامی و تولید تسلیحات خود را کاهش دادند، کره جنوبی یک زنجیره تامین دفاعی داخلی قوی برای پاسخگویی به تقاضای نیروهای مسلح خود و محافظت در برابر کره شمالی برقرار کرده است.

در زمان ریاست‌جمهوری “دونالد ترامپ”، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا، این باور در میان دولتمردان کره‌ای تقویت شد که آنها می‌بایست برای حراست از منافع ملی بیش‌ازپیش به توانایی‌های نظامی خویش متکی باشند. در سال‌های اخیر و در زمان ریاست‌جمهوری” مون جائه این”، رئیس‌جمهور اسبق، و” یون سوک یول”، رئیس‌جمهور کنونی این کشور، کره جنوبی هم تعداد متحدان استراتژیک و هم‌حوزه‌های همکاری امنیتی با کشورهای مختلف را به طرز قابل‌توجهی گسترش داده است.

گرچه سئول از دیرباز در پی تنوع‌بخشی به اتحادهای امنیتی برای افزایش ضریب امنیتی خویش بوده است، ولی تنها در چند سال اخیر و با درپیش‌گرفتن استراتژی “فروش تسلیحات” توانسته است خود را به‌عنوان یک شریک کلیدی و قابل‌اعتماد امنیتی برای کشورهای مختلف مطرح نماید. در ابتدای سده کنونی کره جنوبی در میان صادرکنندگان برتر تسلیحات نظامی جهان جایگاه درخور توجهی نداشت، بااین‌حال در چند سال اخیر و با درپیش‌گرفتن یک استراتژی مدون در دولت‌های مون و یون، کره جنوبی به هشتمین صادرکننده برتر تسلیحات نظامی در جهان تبدیل شد (Pacheco Pardo,2023). در این میان جنگ اوکراین و کم‌شدن ذخائر تسلیحاتی کشورهای اروپای شرقی باعث توجه این کشورها به کره جنوبی به‌عنوان یکی از غول‌های نوظهور تسلیحات نظامی در جهان شد.

رویکرد صادرات تجهیزات نظامی کره جنوبی

کره جنوبی چندین دهه است که پس از امضای آتش‌بس در سال ۱۹۵۳ – برای پایان‌دادن به جنگ کره – میزان زیادی تسلیحات تولید و ذخیره کرده است. این اقدام کره جنوبی نوعی تلاش برای آمادگی برای جنگ احتمالی جدید باکره شمالی است. در واقع ترس از کره شمالی، سئول را اینک به یکی از قدرت‌های نظامی دنیا تبدیل کرده است. بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، کره جنوبی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ سریع‌ترین رشد را در میان ۲۵ صادرکننده برتر تسلیحات در جهان داشت و رتبه هشتم را با سهم ۸/۲ درصدی از بازار جهانی کسب کرد. جنگ اوکراین باعث رونق صادرات صنایع تسلیحاتی کره جنوبی شده است، به نحوی که صادرات نظامی این کشور در سال‌‌های اخیر افزایش چشمگیری را تجربه نموده است. بر اساس برخی آمارهای منتشر شده، میزان صادرات نظامی این کشور در سال ۲۰۲۰ در حدود ۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۲۵/۷ میلیارد دلار رسید، این در حالی است که مجموع صادرات تسلیحات نظامی این کشور در سال ۲۰۲۲به حدود ۳/۱۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال‌‌های قبل افزایش بسیار چشمگیری داشته است. شایان ذکر است که صادرات تسلیحاتی کره در برهه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۲۲ نسبت چهار سال قبل بیش از ۷۴ درصد افزایش داشته است که بالاترین نرخ رشد در میان کشورهای صادر کننده اسلحه است.

این کشور قصد دارد تا با یک برنامه‌ریزی مدون، تا سال ۲۰۲۷ سهم ۵ درصدی در بازار جهانی صادرات تسلیحات نظامی را از آن خود کند و به چهارمین صادرکننده بزرگ تجهیزات نظامی در جهان تبدیل شود. در همین راستا مقامات کره جنوبی اقدامات فراوانی انجام داده‌اند، به طور مثال کره جنوبی بزرگ ترین نمایشگاه دفاعی- نظامی خود را در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ به مدت ۶ روز آغاز کرد و هدف سئول از برگزاری این نمایشگاه تقویت بازار فروش سلاح و تجهیزات نظامی بومی این کشور است. بیش از ۴۵۰ مقام نظامی از ۵۴ کشور جهان در کنار صدها هزار متخصص در این نمایشگاه شرکت داشتند.

اهداف کره جنوبی از صادرات تسلیحات نظامی

به نظر می‌رسد که عمده‌ترین هدف سئول از صادرات تجهیزات نظامی، ارتقای وضعیت اقتصادی داخلی، تقویت توان نظامی و تشکیل اتحادهای دفاعی – امنیتی به‌منظور رویارویی با رقبایی همانند کره شمالی و رقیب بالقوه‌ای همانند چین به‌ویژه در گرماگرم رقابت جهانی واشنگتن و پکن است. از سوی دیگر، این وضعیت در شرایطی رخ می‌دهد که نهادهای دفاعی کره جنوبی نگران جمعیت این کشور هستند و به دنبال تکیه بر فناوری‌های جدید برای جبران نیروی انسانی روبه‌کاهش خود می‌باشند. هم چنین، به نظر می‌رسد” یون” از فروش تسلیحات برای نمایش قدرت در سیاست خارجی کره جنوبی استفاده می‌کند. امری که برای نخستین‌بار در اجلاس سالانه ناتو در مادرید به نمایش گذاشته شد. در طول نشست” یون” تلاش کرد تا کره جنوبی را به‌عنوان یک رهبر در مسائل امنیتی بین‌الملل نشان دهد و درعین‌حال با رهبران کشورهای اروپای شرقی برای منعقدکردن قراردادهای جدید فروش تسلیحات ملاقات کند.

استقبال کشورهای اروپای شرقی از تسلیحات نظامی کره جنوبی

از زمان شروع جنگ اوکراین، تأمین‌کنندگان تسلیحات همانند ایالات متحده آمریکا با کمبود تولید موشک‌انداز و سایر تسلیحات مواجه بوده‌اند. آلمان و سایر کشورها نیز برای تأمین تانک در جهت ارسال به اوکراین تلاش‌های مضاعفی را انجام دادند. در این میان شرکت‌های نظامی کره جنوبی باتوجه‌به تقاضاهای کشورهای در حال درگیری و پیرامون آنها در اروپا و خاورمیانه، سعی در ارتقای جایگاه و نفوذ خود در بازارهای تسلیحاتی این مناطق دارند.

” شیم سون هیونگ”، کارشناس نظامی کره‌ای، در این زمینه گفت: جنگ روسیه و اوکراین، میزان تقاضای خرید تجهیزات نظامی از کشورهای نوظهور را افزایش داد”. وی افزود: ” کشورهای نوظهوری همانند کره جنوبی از فرصت تحریم‌های غرب علیه مسکو بهره برده و سود زیادی را از این راه به دست آوردند”.

در پی حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌های کره‌ای چندین قرارداد فروش تسهیلات نظامی با کشورهای اروپای شرقی ازجمله لهستان را به امضا رساندند. این قراردادها در شرایطی به امضا رسید که میزان تسلیحات نظامی موجود در انبارهای کشورهای اروپایی در پی این جنگ و به دنبال ارسال اسلحه توسط این کشورها به اوکراین، به‌شدت کاهش پیدا کرده بود و این کشورها در پی خرید تجهیزات نظامی هستند. در این میان کشورهای اروپای شرقی که معمولاً برای تأمین تسلیحات موردنیاز خود به ایالات متحده آمریکا متکی هستند، به نحو فزاینده‌ای در حال بررسی تهیه این اقلام از کره جنوبی هستند و بر این عقیده‌اند که می‌توانند از این طریق اقلام موردنیاز خود را سریع‌تر و ارزان‌تر تهیه نمایند.

بنا به برخی گزارش‌های منتشر شده، یک شرکت معروف کره‌ای به نام”‌‌هانوها” Hanwha که متخصص در ساخت تسلیحات توپخانه‌ای و خودروهای زرهی بوده، در سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه مربوط به اقدام روسیه در الحاق شبه‌جزیره کریمه به خود وارد بازار نظامی اروپا شده و در گام اول به یک مقاطعه‌کار نظامی لهستانی برای ساخت توپخانه‌های خود کششی هوویتزر مدل کراب مجوز داد. از آن زمان، این شرکت اقدام به صادرکردن توپخانه‌های خود کششی ۱۵۵ میلی‌متری مدل k9 به‌عنوان توپخانه سازگار با ناتو به کشورهایی نظیر فنلاند، نروژ، استونی و ترکیه اقدام کرده است.” سون جائه ایل”، مدیر اجرایی شرکت‌‌هانوهادیفنس Hanwha Defense در مصاحبه‌ای با فاین نشنال تایمز در مقر شرکتش در شهر سئول گفت: ما توانسته‌ایم حتی با وجود فاصله دور از اروپا، به‌عنوان یک شریک بسیار قابل‌اعتماد آنها ظاهر شویم.

شرکت‌‌هانوهادیفنس یکی از شرکت‌های تابعه گروه‌‌هانوها، هفتمین شرکت خوشه‌ای بزرگ کره جنوبی بوده و پس از آنکه شرکت مادر آن اقدام به خرید شرکت نظامی وابسته به برند سامسونگ تحت عنوان شرکت” سامسونگ تکوین” Samsung Techwin در سال ۲۰۱۵ کرد، توانست جای پای خود در سطح جهانی را تقویت کند. پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو افزایش بودجه نظامی داشته‌اند. در همین رابطه “آژانس دفاعی اروپا” وابسته به اتحادیه اروپا اعلام کرده که یکی از اولویت‌های مهم آن در کوتاه‌مدت، جبران و پرکردن ذخائر تسلیحاتی خالی شده در این قاره مربوط به حمایت از اوکراین و جایگزین ساختن تجهیزات قدیمی منسوخ شده متعلق به دوران شوروی سابق، عمدتاً در اعضای شرقی این اتحادیه است.

دیپلمات‌ها در سئول” دیپلماسی فروش” را یکی از اولویت‌های اصلی یون سوک یول، رئیس‌جمهور محافظه‌کار کره جنوبی به هنگام شرکت در اجلاس اخیر سران ناتو در مادرید توصیف کردند. او اولین رهبر کشورش بود که در این اجلاس شرکت می‌کرد. شواهد حاکی از آن است تسلیحات ساخت کره جنوبی توجه بسیاری از کشورهای اروپای شرقی را به خود جلب کرده است. در همین راستا سئول با ایجاد خط‌های تولید تجهیزات نظامی پیشرفته با قیمت مناسب و سازگار با سیستم‌های نظامی آمریکایی و ناتو توانسته است علاوه بر نفوذ در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه، خیز بلندی را برای ورود به بازارهای اروپای شرقی بردارند. در ادامه به برخی از روابط دفاعی کشورهای اروپای شرقی باکره جنوبی اشاره می‌گردد.

وزیر دفاع جمهوری چک، “جانا چرنوچووا”، در ۱۵ آگوست ۲۰۲۲ اعلام کرد که کره جنوبی ۹/۲ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به یکی از شرکت‌های دفاعی این کشور تحویل خواهد داد تا به‌صورت رایگان در اختیار اوکراین قرار گیرد. بنا به گفته وی، انتظار می‌رود که به‌عنوان بخشی از این قرارداد، اوکراین سامانه‌های موشکی ضدهوایی و مهمات مربوطه را به طور غیرمستقیم و باواسطه جمهوری چک دریافت نماید.

در همین حال در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ تفاهم نامه ای میان شرکت کره ای‌‌هانوها دیفنس و “شرکت دفاعی دولتی رومانی” دال بر ارتقای همکاری‌‌های همه جانبه در امور مربوط به صنایع دفاعی میان دو کشور به امضا رسید.مقامات کره‌ای امیدوارند تا از این طریق بتوانند هوویتز‌‌های خودکششیk9 را که تاکنون به ۹ کشور مختلف جهان صادر نموده‌اند، به رومانی نیز صادر نمایند. “سون جائل”، مدیر عامل شرکت‌‌هانوها در این زمینه اظهار داشت:” ماامیدواریم که از طریق این تفاهم نامه بتوانیم به افزایش توان نظامی رومانی کمک نمائیم”(Hyun-bin,2023). مقامات رومانی اخیرا اعلام کرده‌اند که میزان بودجه دفاعی این کشور را از ۲ به ۵/۲ درصد ازتولید ناخالص داخلی کشور افزایش داده‌اند.

در همین راستا روز دوشنبه ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، “گابور گیون”،وزیر امورخارجه مجارستان نیز، میزبان هیات اعزامی از کمیته دفاع ملی پارلمان کره جنوبی بود. در این دیدار دوطرف در مورد امکان همکاری دو کشور در زمینه تبادل تجارب و تجهیزات نظامی با یکدیگر مذاکره نمودند. “گابور گیون” تصریح کردکه:” زمان آن فرارسیده است که روابط پررونق اقتصادی-سیاسی-فرهنگی دو کشور به سایر زمینه‌ها و از جمله روابط نظامی- دفاعی گسترش یابد. از آنجایی که مجارستان در حال اجرای برنامه توسعه و نوسازی نیروهای مسلح خویش است، این امر زمینه را برای گسترش مراودات تسلیحاتی دو کشور بیش از پیش مهیا‌ می‌سازد”(Teszir,2022).

اما بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی کره جنوبی در ۲۷ جولای ۲۰۲۲ با لهستان به امضاء رسید.  قرارداد ۵/۱۴ میلیارد دلاری ورشو با کره جنوبی که بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ صنعت دفاعی کره به شمار‌ می‌آید، شامل ۱۰۰۰ دستگاه تانک k2black panter، نزدیک به ۷۰۰ قبضه هوویتز خودکششی k9، موشک اندازهای چندگانهK-239  و ۴۸ فروند هواپیمای جنگی سبکFA-50است. حجم این قرارداد نظامی و تصمیم لهستان برای خرید سلاح از یک صادرکننده جدید تسلیحات نظامی خبر از شرایط پیچیده ژئوپلیتیک در اروپا‌ می‌دهد. تحویل گرفتن این تجهیزات، ورشو را قادر خواهد ساخت تا جنگنده‌‌های دوره شوروی را از رده خارج  و آنها را با این تسلیحات مدرن جایگزین سازد. ” ماریوس بلاسزکاک”، وزیردفاع لهستان، گفت:” توافق تسلیحاتی بخش کلیدی از تلاش‌‌های لهستان برای مسلح شدن درپی جنگ در اوکراین به شمار‌ می‌آید. ما درس‌‌های فراوانی را از بحران اوکراین آموختیم. ما شاهد بودیم که در دنیای امروز نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی ارزش فراوانی دارند، از این رو تصمیم به تقویت نیروهای مسلح خود گرفتیم”. لازم به ذکر است که در ماه اکتبر ۲۰۲۲ نیز لهستان قراردادی برای خرید ۲۸۸ سامانه چونمو از کره جنوبی به امضا رساند. علاوه براین، انتظار‌ می‌رود بیشتر هویتزرهای عرضه شده توسط سئول به ورشو در لهستان با همکاری شرکت‌‌های محلی مونتاژ شوند.

یکی از مقامات کره جنوبی که نخواست نامش فاش گردد، گفت که سئول باهدف کمک به ورشو جهت خریداری تسلیحات به ارزش ۷ /۲۲ میلیارد دلار از کره جنوبی، از پنج بانک داخلی این کشور درخواست کمک نمود. بنا به گفته کارشناسان، توافق فروش سلاح به لهستان، بزرگ ترین توافق تسلیحاتی کره جنوبی است و رویترز به نقل از این مقام کره جنوبی نوشت:” پنج بانک داخلی این کشور در حال بررسی تامین یک وام مشترک به عنوان اقدامی کمکی هستند تا ورشو بتواند ادوات جنگی را از سئول خریداری کند. این تسلیحات شامل سامانه‌‌های توپخانه و جنگنده هستند. وام مشترک عبارت است از همکاری گروهی از بانک‌‌ها جهت تامین مبلغی کلان برای وام گیرنده که عموما با هدف تامین بودجه قراردادهای هنگفت صورت‌ می‌گیرد.

در پی عقد قرارداد تسلیحاتی سال گذشته با لهستان، کمتر از سه ماه طول کشید تا اولین محموله تسلیحات صادراتی کره به ورشو رسید. “آندری دودا”، رئیس‌جمهور لهستان، با استقبال از ورود این محموله گفت: ” وقتی محموله‌ای دریافت می‌شود، گفته می‌شود که ما مدت‌ها منتظر این روز بوده‌ایم؛ اما با خشنودی زیاد، می‌خواهم تأکید کنم که ما برای این روز زیاد منتظر نماندیم.” در مجموع می‌توان گفت که قراردادهای تسلیحاتی سال ۲۰۲۲ با لهستان، سئول را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در صادرات جهانی تسلیحات که عمدتاً تحت سلطه ایالات متحده و روسیه بود، قرار داد (Lee, 2023).

رویکرد کره جنوبی در جنگ اوکراین

از آغاز جنگ اوکراین، مقامات کره جنوبی به طور سیستماتیک از فروش تسلیحات به مقامات کی یف خودداری کرده‌اند. قوانین این کشور چنین حمایتی را از کشورهای در حال جنگ ممنوع کرده است. در عوض تمرکز اصلی سئول بر پرکردن شکاف جهانی در تسلیحات متمرکز شده است. از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کره جنوبی کمک‌های غیر تسلیحاتی از جمله ماسک‌های گاز و تجهیزات پزشکی به کی‌یف ارائه کرده است. همچنین اقداماتی غیرمستقیم برای کمک به اوکراین انجام داده است. به‌عنوان نمونه سال گذشته فروش تسلیحات به لهستان باعث شد که این کشور بتواند بخشی از تسلیحات خود را که از سایر کشورها خریداری کرده بود به اوکراین بفرستد. اکنون و درحالی‌که اوکراین روزبه‌روز به اتمام مهمات خود نزدیک‌تر و غرب در تأمین نیازهای این کشور ناتوان‌تر می‌شود، متحدان غربی کی یف فشارهای خود بر کره جنوبی را تشدید نموده‌اند تا پای این کشور را به طور مستقیم به ماجرای کمک تسلیحاتی به اوکراین باز کنند. به طور مثال پس از تشدید حملات روسیه به اوکراین، “ینس استولتنبرگ”، دبیرکل ناتو از کره جنوبی خواست تا حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد و به این کشور پیشنهاد داد تا در سیاست خود مبنی بر عدم صدور تسلیحات به کشورهای درگیر تجدیدنظر کند. این امر با واکنش روسیه مواجه شد، به‌نحوی‌که رئیس‌جمهور روسیه، به کره جنوبی درباره کمک نظامی به اوکراین هشدار داده و گفته است که ارسال تسلیحات توسط سئول به اوکراین روابط بین روسیه و کره جنوبی را خراب می‌کند و می‌تواند روسیه را به تعمیق روابط نظامی باکره شمالی وادار کند. به‌این‌ترتیب خودداری کره جنوبی از ارسال تسلیحات به اوکراین و درگیری مستقیم در این جنگ ناشی از ترس سئول از نزدیکی بیشتر روسیه باکره شمالی است. البته پیش‌تر نیز جنگ در اوکراین کره شمالی را به روسیه نزدیک‌تر کرده است. چرا که کره شمالی آشکارا از این حمله حمایت کرد و جانب پوتین را گرفت. پیوند بالقوه میان بحران اوکراین و آنچه می‌تواند در تایوان میان چین و آمریکا و متحدانش رخ دهد، کشورهای این منطقه را که از خیزش چین و جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی آن واهمه دارند، تشویق کرده که بادقت نظر بیشتری وقایع جنگ اوکراین را دنبال کنند. نه‌تنها به این دلیل که کشورهایی مانند ژاپن، تایوان و کره جنوبی در اتحاد نزدیک با ایالات متحده قرار دارند؛ بلکه به امید اینکه همراهی نسبی آنها با اوکراین بتواند حاوی پیامی برای پکن مبنی بر مصمم بودنشان در حمله احتمالی چین به تایوان باشد، همچنان اصرار دارند که خود را به‌عنوان بازیگری بی‌تفاوت در جنگ اوکراین نشان ندهند. همین‌طور همین مقدار از حمایت‌های اندک از اوکراین می‌تواند مشوقی برای ایالات متحده باشد تا در بزنگاه‌های تاریخی در شمال شرق آسیا، این کشورها را در برابر چین به حال خود رها نکند. اهمیتی که کشورهای شمال شرق آسیا و متحدان غرب در این منطقه به جنگ در اوکراین قائل هستند به‌خوبی نشانگر به‌هم‌پیوستگی ژئوپلیتیک جهانی است که در دو منطقه جداگانه دریای سیاه و آسیای شمال شرقی به‌واسطه چالشگری چین و روسیه ایجاد شده است و از دید ناظران این مناطق، سرنوشت مشترکی که به‌نوعی ترتیبات امنیتی در اروپای شرقی و آسیای شرقی را به خود دچار کرده است.

چشم‌انداز آینده

در حال حاضر و به‌رغم انجام پاره‌ای مذاکرات، روابط دفاعی – امنیتی کره جنوبی با کشورهای اروپای شرقی محدود به فروش تسلیحات نظامی از جانب کره جنوبی به کشور لهستان است.  بااین‌حال همان‌گونه که اشاره گردید مقامات کره‌ای تلاش فراوانی برای فروش تسلیحات نظامی به کشورهای منطقه آغاز نموده‌اند. تداوم بحران اوکراین عاملی تعیین‌کننده در این موضوع می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر در صورت ادامه جنگ روسیه – اوکراین، نیازهای تسلیحاتی کشورهای منطقه بیش‌ازپیش شده و باتوجه‌به مزایای تسلیحات نظامی ساخت کره همچون ارزان‌بودن، کیفیت مطلوب و تحویل به‌موقع، امکان استقبال کشورهای منطقه از این تسلیحات بسیار زیاد خواهد بود. به نظر می‌رسد که باتوجه‌به ژئوپلیتیک تنش‌زای اروپای شرقی، حتی در صورت اتمام جنگ اوکراین نیز کشورهای منطقه اقدام به افزایش توان نظامی خود بنمایند. از سوی دیگر کره جنوبی نیز تلاش دارد که نقش پررنگ‌تری در مسائل و بحران‌های بین‌المللی ایفا نماید و همان‌گونه که ذکر گردید، استراتژی فروش تسلیحات نظامی نیز در همین راستا صورت‌گرفته است. شواهد حاکی از آن است که روابط امنیتی – نظامی کشورهای منطقه باکره جنوبی در آینده گسترش بیشتری خواهد یافت و علاوه بر افزایش تعداد مشتریان تسلیحات نظامی کره در منطقه، شاهد عقد قراردادهای امنیتی دویا چندجانبه میان‌کره جنوبی و کشورهای منطقه اروپای شرقی خواهیم بود.

منابع

-Teszir, Vendler(2023).”South Korea aspires to special strategic partnership with Hungary”.www.defence.hu.

-Pacheco Pardo, Ramon(2023).”South Korea is sidestepping the hub”.www.foriegnpolicy.com.

-Hyun-bin, Kim(2023).”Korea looks to sell weapons to Romania following lucrative deal with Poland”.m. koreatimes.co.kr.

-Lee, Joyce(2023).”Insight: Inside South Korea ‘s race to become one of the world ‘s biggest arms dealers.”www.reuters.com.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9844
  • نویسنده : دکتر شهرام پیرانی
  • منبع : موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)
  • 332 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.