تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024

چین با تولید محصولات پیشرفته در زنجیره تامین جهانی نقشی حیاتی ایفا می‌کند

  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
چین با تولید محصولات پیشرفته در زنجیره تامین جهانی نقشی حیاتی ایفا می‌کند
به گفته عالی‌رتبه‌ترین مقام بانکی هنگ‌کنگ، نقش چین در زنجیره تامین جهانی در سال‌های آینده به مراتب مهم‌تر خواهد شد، زیرا این کشور سهم بازار بیشتری را در محصولات واسطه‌ای مورد نیاز برای تولید در سطح جهانی به دست می‌آورد.

به گفته وی، علیرغم تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم و درخواست‌ برخی نهادها و افراد برای کاهش وابستگی شرکت‌ها به چین، به دلیل پیچیدگی و به هم پیوستگی زنجیره‌های تامین جهانی در بسیاری از صنایع مانند فناوری اطلاعات و خودروسازی، قطع ارتباط چین از زنجیره ارزش اتفاق نخواهد افتاد.

یوئه خطاب به شرکت‌کنندگان در نشست Bund Summit در شانگهای گفت با در نظر گرفتن ماهیت سرمایه‌گذاری‌محور این صنایع، و این واقعیت که بیشتر اقتصادهای آسیا احتمالا از مقیاس و ظرفیت لازم برای میزبانی این زنجیره‌های تامین پیچیده و بزرگ برخوردار نیستند، هر گونه جابجایی عمده این شبکه‌های زنجیره تامین پیچیده‌تر و بزرگ‌تر، دشوار خواهد بود.

«چین هنوز ظرفیت‌های زیادی دارد. بر اساس تجربیات قبلی، بر این باوریم که صادرات یک کشور می‌تواند همگام با ظرفیت مصرف داخلی آن کشور رشد کند و چین آشکارا در این مسیر حرکت می‌کند.»

وی افزود این اتفاق همزمان با تغییر وضعیت چین از یک تامین‌کننده جهانی محصولات ساده به تولیدکننده محصولات پیچیده‌تر در حال رخ دادن است.

زنجیره تامین جهانی برای نزدیک به سه سال به دلیل کنترل‌های سختگیرانه چین در برابر کرونا مختل شد. برخی از شرکت‌های بزرگ مانند فاکسکان از تامین‌کنندگان اصلی اپل، به دلیل مشکلات مربوط به همه‌گیری، برای ادامه تولید به سختی افتادند. از آن زمان، این شرکت تایوانی بخشی از تولید آیفون خود را به هند منتقل کرد و قصد دارد به تولیدات خود تنوع بیشتری بخشد. حتی تولیدکنندگان کوچک‌تر کفش، پوشاک و اسباب‌بازی نیز به کشورهای جنوب شرقی آسیا روی آورده‌اند تا وابستگی خود را به چین کاهش دهند.

ماه گذشته، صادرات چین ۱۴٫۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت، اما همچنان بزرگترین تامین‌کننده کالاهای مختلف در جهان از ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی گرفته تا لوازم الکترونیکی مصرفی است. این کشور همچنین یکی از بازیگران اصلی در صنعت خودروهای الکتریکی است و انتظار می‌رود امسال صادرات خودروهای الکتریکی چین به ۱٫۳ میلیون دستگاه برسد.

یوئه گفت با این وجود، اقتصادهای آسیا باید خود را برای تغییرات طولانی مدت در زنجیره تامین جهانی که به واسطه همه گیری کووید-۱۹ و مسائل ژئوپلیتیک به وجود آمده است، آماده کنند . به تخمین وی، تعداد کل پیوندهای شبکه زنجیره ارزش جهانی از فوریه ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ ، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

یوئه بر اهمیت تنوع تجاری برای مقابله با خطر جهانی‌زدایی تاکید کرد. او ادامه داد: «تنوع تجاری برای مناطقی با پتانسیل رشد بالا مانند آفریقا و خاورمیانه بسیار مهم است. آسیا می‌تواند با برقراری ارتباط با اقتصادهای بیشتر به حفظ جهانی‌سازی کمک کند.

یوئه اظهار کرد که تجارت خدمات یکی دیگر از زمینه‌های امیدوارکننده برای ایجاد تنوع است. «سطح نسبتاً پایین باز بودن تجارت خدمات در منطقه و رشد سریع اقتصاد دیجیتال، فرصت‌های جذابی را برای صادرات طیف گسترده‌ای از خدمات قابل ارائه از طریق رسانه‌های دیجیتالی ارائه می‌دهد.»

یوئه خواستار همکاری منطقه‌ای قوی‌تر در توسعه زنجیره‌های تامین منطقه‌ای و پرداخت‌های فرامرزی شد، زیرا این همکاری‌ها به اقتصادهای سایر مناطق اجازه می‌دهد رشد پایدارتری داشته باشند.

او گفت: « اقتصادهای بسیاری، از جمله کشورهای عضو آسه آن، می‌خواهند از RNB (واحد پولی چین) برای تسویه تجارت خود با چین استفاده کنند. برای تسهیل این امر، زیرساخت‌های پرداخت مرزی باید کارآمدتر شوند تا با تقاضا هماهنگ شود.»

نشست Bund که توسط “انجمن مالی ۴۰ چین” برگزار می‌شود، یک کنفرانس غیردولتی است که سیاست گذاران برجسته، مدیران مالی و دانشگاهیان را گرد هم می‌آورد.

رابرت روبین، وزیر سابق خزانه داری ایالات متحده، شانگ فولین و شیائو گانگ، روسای سابق کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار چین، از شرکت کنندگان برجسته این نشست بودند.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9626
  • منبع : سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن
  • 219 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.