تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

 چالش‌های حقوقی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
 چالش‌های حقوقی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه
تا به امروز، 115 پرونده در دادگاه اتحادیه اروپا برای حذف افراد یا شرکت‌ها از فهرست تشکیل شده است.

#اختصاصی

 

ترجمه و تلخیص: ابراهیم رضایی راد، دانشجو دکتری روابط بین الملل

رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه با چالش‌های قانونی مواجه شده و سه نفر به دلیل ناکافی بودن مدارک از فهرست حذف شدند. اتحادیه اروپا از روشی قانونی استفاده‌ می‌کند تا افراد تحریم شده را تا زمان تشکیل پرونده‌های جدید در لیست سیاه نگه دارد. در راستای مشکلات قانونی و ضعف آن، مجارستان احتمالاً درخواست حذف افراد بیشتری از فهرست تحریم‌ها را با حمایت از احکام اخیر دادگاه خواهد داشت. منصفانه است اگر که بگوییم رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در هفته‌های اخیر، به‌ویژه با توجه به فهرستی از نهادها و افرادی که اتحادیه اروپا از زمان انتشار کامل، مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت صدور روادید را برای آنها اعمال کرده، کمی دچار نوسان و تغییرات شده است. از آنجایی که اتحادیه اروپا در حال بررسی گسترش فهرست تحریم‌ها که در حال حاضر شامل ۲۱۷۷ شخص و نهاد است، سه نفر در ماه مارس طی بررسی معمول دوسالانه از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا حذف شدند که  این موضوع مستلزم توافق همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است. در حالی که این تعداد نسبتاً کمی است اما افراد حذف شده قابل توجه بودند.‌ هامبالک اولین تبعه اتحادیه اروپا بود که در سال ۲۰۲۲ در لیست سیاه قرار گرفت. (برخی از افراد دیگری که در لیست سیاه قرار گرفتند علاوه بر شهروندی روسیه، پاسپورت اتحادیه اروپا نیز داشتند) هنگامی که کل لیست مجدداً در سپتامبر تمدید شود، به احتمال زیاد اسامی بیشتری حذف خواهند شد. این اتفاق عمدتاً به دلیل سه حکم اخیر در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ که بخشی از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا است رخ داده.

پیشینه ای عمیق

در ۲۰ مارس، دادگاه عمومی حکم داد که نیکیتا مازپین، راننده سابق فرمول یک و پسر الیگارش روسی دیمیتری مازپین، باید از لیست حذف شود. اتحادیه اروپا مدعی است که مازپین یکی از اعضای حلقه نزدیک و ارشد به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و از اقداماتی که تمامیت ارضی اوکراین را تضعیف‌ می‌کند، حمایت کرده است. پاییز سال گذشته، یک دادگاه اتحادیه اروپا در حکمی مهم و قابل توجه از استدلال بروکسل در این باره حمایت کرد. با این حال، هنگامی که صحبت از مازپین‌ می‌شود، دادگاه عمومی خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نتوانسته است هیچ ارتباطی بین پدر و پسر – فراتر از پیوندهای فامیلی آشکار – اثبات کند و شواهد کافی برای اعمال اقدامات محدودکننده در مورد او وجود ندارد. سپس، در ۱۰ آوریل، دادگاه لوکزامبورگ ضربه حقوقی دیگری به اتحادیه اروپا و رویگرد آن وارد کرد که بر اساس حکم آن پتر اون و میخائیل فریدمن، که هر دو سهامدار عمده یکی از بزرگترین مؤسسات مالی روسیه یعنی آلفا بانک هستند، نیز باید از فهرست خارج شوند. قضات خاطرنشان کردند که ممکن است بین اون و فریدمن از یک طرف و پوتین یا اطرافیانش از طرف دیگر “محدوده ای نزدیک” وجود داشته باشد، اما اتحادیه اروپا نتوانسته نشان دهد که این دو یا از اقدامات و سیاست‌هایی حمایت‌ می‌کنند که استقلال اوکراین را تضعیف‌ می‌کنند یا حمایت مادی یا مالی برای بی ثبات کردن کشور اوکراین را انجام‌ می‌دهند.

موشکافی

یادآوری این نکته مهم است که Mazepin Junior Aven  و Fridman همچنان تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند. اما چگونه؟ اول از همه، اتحادیه اروپا‌ می‌تواند ظرف مدت دو ماه و ۱۰ روز نسبت به این حکم تجدید نظر کند. دوم، بروکسل نیز از نوعی ظرافت قانونی در رژیم تحریم‌ها استفاده‌ می‌کند تا آنها را در لیست سیاه نگه دارد. اتحادیه اروپا استدلال کرده است که قضاوت این سه مرد فقط دوره زمانی از فهرست اولیه آنها در فوریه ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ را در بر‌ می‌گیرد. از آن زمان، اتحادیه اروپا فهرست تحریم‌ها را با نام سه مرد در سپتامبر ۲۰۲۳ و اخیراً در سپتامبر ۲۰۲۳ و اخیراً تمدید کرده است. به گفته مقامات اتحادیه اروپا، این تمدیدها بیش از یک جنبه فنی است. در واقع، آنها هر شش ماه یک بار لیست‌های جدیدی را تولید‌ می‌کنند، زیرا برخی نام‌ها اضافه و برخی حذف‌ می‌شوند.

به این ترتیب، اتحادیه اروپا افرادی را که تحریم شده‌اند مجبور می‌کند پرونده جدیدی بر علیه آن‌ها را در دادگاه دادگستری اروپا (ECJ) تشکیل دهند تا آخرین به‌روزرسانی تحریم‌ها را به چالش بکشند. رسیدگی‌های حقوقی زمان‌بر هستند و زمانی که زمان تمدید در ماه مارس و سپتامبر فرا می‌رسد، چرخ‌های عدالت همچنان در حال چرخش هستند و اتحادیه اروپا را قادر می‌سازد که پیشرو بماند. اینگونه بود که اتحادیه اروپا موفق شد ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین را تا سال ۲۰۲۲ در فهرست تحریم‌ها نگه دارد، حتی اگر او اولین پرونده حقوقی خود را در دادگاه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ پیروز شد و سپس طی دو سال آینده، در دو نبرد حقوقی دیگر پیروز شد. زمان اضافی که بروکسل برای خود‌ می‌خرد‌ می‌تواند به آن اجازه دهد تا مدارک بیشتری را برای بررسی دادگاه ارائه کند. این همان اتفاقی است که برای ویولتا پریگوژینا، مادر رهبر کشته شده نیروهای مزدور روسیه یعنی یوگنی پریگوژین رخ داده است. در مارس ۲۰۲۳، او اولین کسی بود که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را به چالش می‌کشید و در دادگاه ECJ پیروز شد. اما به گفته منابع آشنا با پرونده که صلاحیت صحبت در خصوص پرونده را ندارند، اتحادیه اروپا سپس موفق شد جزئیات بیشتری را ارائه دهد. پریگوژینا از آن زمان تاکنون در تحریم باقی مانده است.

تا به امروز، ۱۱۵ پرونده در دادگاه اتحادیه اروپا برای حذف افراد یا شرکت‌ها از فهرست تشکیل شده است. بسیاری از آنها توسط بازرگانان ثروتمند و تحریم شده روسی تشکیل شده اند که‌ می‌توانند مبالغ هنگفتی را برای وکلای اروپایی برای مبارزه با پرونده‌های خود خرج کنند. اتحادیه اروپا تاکنون در ۳۳ پرونده پیروز شده و تنها ۸ مورد را از دست داده است – یک کارت امتیازی بسیار مناسب برای بروکسل. با این حال، سه ضرر اخیر‌ می‌تواند سابقه ای ایجاد کند و به معنای ضربات قانونی بیشتری برای اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده باشد. در نهایت، این یک تصمیم سیاسی باقی‌ می‌ماند که آیا آن سه روس و دیگران در فهرست باقی بمانند یا نه. تقریباً برای هر تمدید تاکنون، مجارستان تلاش کرده است تا از وتوی خود با درخواست حذف برخی از نام‌ها استفاده کند. پیش از این، اتحادیه اروپا با پیشنهاد حذف افرادی که سرویس حقوقی خود اتحادیه اروپا به دلیل شواهد ناکافی، آنها را به عنوان “ضعیف” علامت گذاری کرده بود، موفق به حذف یک دوره شش ماهه دیگر شد. به عنوان مثال، پاییز گذشته، دو تاجر کمتر شناخته شده روسی، الکساندر شولگین و فرخاد احمدوف، از لیست حذف شدند. اما با توجه به اینکه بوداپست قبلاً درخواست کرده بود که آون، فریدمن و مازپین جونیور برکنار شوند، آنها احتمالاً به زودی درخواست مشابهی را ارائه خواهند کرد، به خصوص که اکنون توسط دادگاه خود اتحادیه اروپا در این مورد حمایت‌ می‌شوند.

نگاه به آینده

رهبران اتحادیه اروپا برای نشست دیگری در ۱۷ و ۱۸ آوریل در بروکسل گرد هم‌ می‌آیند. این نشست عمدتاً بر روی مسائل اقتصادی و روابط با ترکیه متمرکز خواهد بود، اما شرکت کنندگان همچنین در مورد اوکراین و چگونگی تقویت صنعت دفاعی اتحادیه اروپا به منظور ارسال تسلیحات بیشتر به کیف صحبت خواهند کرد. چند روز قبل از نشست رهبران اتحادیه اروپا، در ۱۶ تا ۱۷ آوریل، کنفرانس ملی محافظه کار (که اغلب به عنوان  NatCon”” شناخته میشود) در پایتخت اتحادیه اروپا برگزار‌ می‌شود. این رویداد سالانه که سیاستمداران راستگرا و اندیشکده‌ها را گرد هم می‌آورد، توسط نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان و طرفداران این رویداد رهبری خواهد شد.

 

 

لینک متن اصلی

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10406
  • منبع : https://oilprice.com/Geopolitics/International/EU-Sanctions-on-Russia-Face-Legal-Challenges.html
  • 531 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.