تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

آغاز برنامه‌ی یک هفته با داستایفسکی در شهرکتاب

  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۱۰
آغاز برنامه‌ی یک هفته با داستایفسکی در شهرکتاب
داستایفسکی خالق آثار بزرگ ادبیات است و با نفوذ به عمق روح و خصوصیت‌های اخلاقی مردم روسیه به‌خوبی آن را در آثارش بازتاب می‌دهد. دویست سال از تولد این نابغه‌ی ادبیات می‌گذرد و دویستمین سال تولد او فرصت خوبی برای بازخوانی آثار اوست.

مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب با همکاری بنیاد روسکی‌میر روسیه از روز شنبه پانزدهم آبان تا پنج‌شنبه ۲۰ آبان برنامه‌ی «یک هفته با داستایفسکی» را با حضور صاحب‌نظران و علاقه‌مندان برگزار می‌کند تا زندگی، آثار و اندیشه‌های او تحلیل و بازخوانی شود. در این یک هفته از جنبه‌های ادبی، فلسفی، روان‌شناختی، اجتماعی، تاریخی و هنری به آثار داستایفسکی نگریسته می‌شود و با برنامه‌های سخنرانی، انتشار مقالات و یادداشت‌ها و فیلم‌ها تلاشی به منظور شناخت بیشتر این نویسنده انجام و چرایی شاهکارهای او تحلیل و تبیین می‌شود. داستایفسکی عمیق‌ترین آثار ادبی جهان را در قرن نوزدهم نوشت و معرفت ما را از عالم انسانی وسعت بخشید. وی برجسته‌ترین داستان‌نویس قرن نوزدهم است و نفوذش در عالم ادبیات نه تنها در کشور روسیه بلکه در سراسر جهان گسترش یافته و بر آثار نویسندگان بزرگ تاثیر فراوان برجای گذارده است.

برنامه‌ی «یک هفته با داستایفسکی» در روز شنبه ۱۵ آبان ساعت ده صبح با سخنرانی علی‌اصغرمحمدخانی درباره‌ی «داستایفسکی در ایران»، دکتر زهرا محمدی با عنوان «زنان در آثار داستایفسکی و مقایسه‌ی آن با تالستوی»، دکتر آبتین گلکار درباره‌ی «کودکان در آثار داستایفسکی» و مهدی یزدانی‌خرم با عنوان«داستایفسکی وجدان معذب یک جهان بی‌وجدان» آغاز می‌شود و در طول هفته با سخنرانی‌ها و انتشار مقالات و یادداشت‌های دیگر صاحبنظران ادامه می‌یابد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3218
  • منبع : شهر کتاب
  • 960 بازدید

برچسب ها