تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
شهر کتاب

انقلاب مشروطه ایران از دریچه اسناد عثمانی

  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
انقلاب مشروطه ایران از دریچه اسناد عثمانی
مشروطۀ ایران به روایت آرشیو عثمانی، گزارشگر تحولات مشروطۀ ایران و تلاش‌های تجددخواهانۀ ایرانیان از دریچۀ نگاه دولت عثمانی است. با خوانش و ترجمۀ اسناد ترکی آرشیو عثمانی، این اثر داده‌های نویی را در اختیار مشروطه­ پژوهان قرار می‌دهد.

اتفاقی که برای نخستین‌بار رخ می‌دهد زیرا آنچه تاکنون از آرشیو عثمانی استخراج و انتشار یافته، عموماً اسناد فارسی بوده و کسی به سراغ اسناد ترکی نرفته است.

اسناد ارائه‌شده آگاهی‌های بکر و سودمندی دربارۀ مواضع علمای ایران و نجف دربارۀ مشروطۀ ایران، مسائل، تلاش‌ها و محدودیت‌های روزنامه‌های فارسی‌زبان استانبول، مواضع دولتمردان ایران و عثمانی دربارۀ مشروطۀ ایران و حمایت‌ها و کارشکنی‌های آن‌ها، اتفاقات تبریز، ارومیه، بوشهر، رشت و دیگر شهرهای ایران ارائه می دهند.

از دیگر موضوعات جالبی که در این کتاب مشاهده می شود، می توان به عملکرد دولت‌های ایران، روسیه، عثمانی و انگلیس دربارۀ این اتفاقات، گزارش‌های سفارت عثمانی در تهران، مساعی ایرانیان استانبول برای تقویت جریان مشروطه‌خواهی در ایران و کوشش آن‌ها برای برقراری ارتباط با مجاهدان تهران و تبریز و دیگر شهرها و نیز پشتیبانی فکری و اقتصادی آنان از مجاهدان مشروطه در داخل ایران اشاره کرد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2272
  • 960 بازدید

برچسب ها