تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

دلار از مبادلات هند و روسیه کنار می‌رود؟ / مسیر ایران برای نجات تجارت

  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۲
دلار از مبادلات هند و روسیه کنار می‌رود؟ / مسیر ایران برای نجات تجارت
شبکه WION هند در گزارشی از وضعیت مبادلات تجاری دهلی و مسکو گفت:

«در شرایطی که اقتصاد جهانی چشم‌انداز خوبی ندارد و هزینه کارهای اقتصادی بالا رفته، راه‌حال این است که همه تخم‌مرغ های خود را در یک سبد نگذارید و این همان کاری است که هند دارد با روسیه پیش می برد.

هند با وجود تحریم های غرب، می خواهد فراتر از واردات نفت رفته و محصولاتش را به روسیه صادر کند. حالا که بانک های روسیه دیگر به سوئیفت دسترسی ندارند، و مسیر تجارت دو کشور هم مختل شده، مکانیزم خودمان را ایجاد می کنیم.

برای مسیر ترانزیتی، یک جایگزین جدی داریم که “کریدور بین المللی شمال جنوب” نام دارد. اولین محموله از طریق این مسیر از روسیه و از مسیر ایران به هند رسیده که ۲۵ روز طول کشید. این مسیر حتی بهتر از مسیرهای قبلی است چراکه قبلا (از طریق کانال سوئز) حداقل ۴۰ روز طول می کشید.

برای بحث پولی هم اکنون تدابیر اندیشیده شده است. الان هند به ارزش ۲ میلیارد دلار به روپیه در بانک های روسیه دارد. از آنجایی که روبل این روزها فراز و نشیب زیادی دارد، می خواهیم مبادلات فقط با روپیه انجام شوند. بابت نفت به روسیه روپیه می دهیم و روسیه همان را برای واردات محصولات هندی پس می دهد.

حجم کل مبادلات دو کشور فعلا ۱۳ میلیارد دلار است اما هند بیشتر وارد کننده است و می خواهد این شکاف را با افزایش صادرات ببندد. در سال جاری میلادی ۲ میلیارد دلار محصولات هندی به روسیه صادر می شوند. از قبیل دارو، مواد شیمیایی، مبلمان خانه، برنج، چای، قهوه و حتی محصولات لبنی. همان چیزهایی که غرب دیگر به مسکو ارائه نمی‌دهد.

این ربطی به سیاست ندارد. ما حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم و خواهان توقف فوری آن هستیم اما سیاست اقتصادی ما را غرب تعیین نمی کند و از هر فرصتی برای تنوع بخشیدن به فرصت های اقتصادی بهره خواهیم برد.» / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5677
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 692 بازدید

برچسب ها