تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

نبرد توپراق قلعه و شکست قوای عثمانی از سپاهیان ایران

  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
نبرد توپراق قلعه و شکست قوای عثمانی از سپاهیان ایران
«درسال ۱۸۲۱میلادی دربار عثمانی برای تصرف نواحی ارمنستان (تحت تسلط ایران) سپاهی بزرگ به فرماندهی "محمدامین پاشا" به ارزروم فرستاد.

عباس میرزا خبر این پیشروی را شنید، با عجله به طرف «توپراق قلعه» که سربازان ایرانی آن را حفظ میکردند و در محاصره سپاه ترک افتاده بودند، حرکت کرد و در آنجا جنگ سختی میان عباس میرزا و سپاه عثمانی رخ داد. در آن جنگ سربازان ایران نهایت شجاعت را کردند و توپخانه سپاه عثمانی در این جنگ به دست ایران افتاد و سرانجام بعد از یک شبانه روز جنگ سپاه عثمانی شکست خورد.

عباس میرزا برای انکه نشان دهد سر جنگ با عثمانیان ندارد، “میرزا تقی خان مستوفی” را که دست پرورده “قائم مقام فراهانی” و مردی مدبر و چرب زبان بود به ارزروم فرستاد تا با دشمن مغلوب در باب قرار متارکه جنگ و عهدنامه صلح و اختلافات سرحدی گفتگو کند. چون خبر فتوحات ولیعهد در ارمنستان به فتحعلیشاه رسید، برای سرکوب کردن قطعی نیروی عثمانی و ادامه عملیات جنگی مغرب که به علت وفات دولتشاه متوقف مانده بود، چند تن از حکام غرب را با چند دسته سپاه به فتح بغداد و شهر زور مامور ساخت؛ ولی در آن موقع مرض وبا در عراق شیوع پیدا کرد و نیمی از افراد سپاه ایران را از پای در آورد شاه که خود نیز به قصد زیارت عتبات تا نهاوند پیش آمده بود، با عجله به پایتخت بازگشت و همان موقع به او خبر رسید که “رئوف پاشا” سردار عثمانی تقاضای صلح کرده است.

منبع: ناسخ التواریخ

🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2083
  • منبع : ایراس
  • 1563 بازدید

برچسب ها