تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

❗️تبریک مجلس ایران به مجلس شورای روسیه برای آغاز کار دولت انقلابی

  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
❗️تبریک مجلس ایران به مجلس شورای روسیه برای آغاز کار دولت انقلابی
🔰یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۲۹۶ عده‌ای از نمایندگان سابق مجلس ملی در منزل شادروان ارباب کیخسرو شاهرخ نماینده زرتشتیان جمع شده و تلگراف ذیل را در روز۱۳ ( آوریل) به مجلس شورای ملی روسیه مخابره کردند:

توسط رئیس مجلس،
مقام محترم مجلس شورای ملی روسیه،
در موقعی که ملت بزرگ روس بواسطه فداکاری فرزندان و شجاعت فراموش نشدنی نمایندگان خود در راه اساس عالی نائل به فیروزی نیرومند شده است، وکلای مجلس سابق که در طهران حاضرند کمال مسرت را دارند که به آن هیئت معظم برای مقاومت بی اندازه که فقط در نزد مدافعین حقیقت یافت می شود احساسات با احترام و ستایش آمیز خود را اظهار می نمایند. مشعلی که چنین دست هایی نیرومند بین مشرق و مغرب برافروخته فروغ درخشانی است که روشنایی عالم را تکمیل خواهد کرد و آخرین ظلمتها را مرتفع ساخته مللی را که به واسطه اصول واحده در اهتراز می باشند قادر خواهد ساخت که یکدیگر را شناخته دست محبت برادرانه بهم بدهند. زنده باد روسیه آزادیخواه!

جواب نامه:
از پطروگراد به تهران
تبریکات و آرزوهایی که شما و همکاران پارلمانی شما در موقع فتح آزادی روسیه اظهار داشته بودید فوق العاده موجب تحریک احساسات قلبی گردید. وظیفه خویش میدانیم که به نام «دوما» حق شناسی‌های صمیمانه خود را به شما اشعار داریم. در این عقیده قطعی با شما شرکت داریم که عظیم ترین اصول عالیه که اینک در مملکت ما فرمانفرما گردیده بزودی بظفرمندی صلح جویانه دنیا منجر و ملل گیتی را با علاقه های صمیمیت و برادری که بهتر از قوه وحشیانه قدیمه می تواند منافع و آمال آنانرا حل و تصفیه نماید مربوط خواهد ساخت.
امضاء : رودزیا نکور – رئیس دوما

ولی این حکومت موقتی اعلام داشتند که کلیه مقررات و معاهداتی را که با سایر دول سابقا امضاء شده است معتبر خواهند شمرد. خوشبختانه این حکومت های موقتی چند ماه بیشتر دوام نکرده و بالاخره حکومت بلشویکی لنین روی کار آمد تا معاهدات تزاری با ایران را ملغی کند.

👈🏻 منبع: رقابت روسیه و انگلیس در ایران / منشور گرکانی

🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4221
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 778 بازدید

برچسب ها