تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

آزادی تجار ایرانی زندانی در شوروی با اقدامات وزارت امور خارجه

  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
آزادی تجار ایرانی زندانی در شوروی با اقدامات وزارت امور خارجه
از جمله تنگناهایی که برای بازرگانان ایران، با توجه به سیاست های اقتصادی شوروی در مسکو پیش آمد، این بود که به سبب مقررات جدید تجارتی، همه آنها مجبور شدند کارهای خود را به سرعت سروسامان دهند و به ایران بازگردند.

در این میان، بعضی نیز به اتهام معاملات غیرمجاز ارز تعقیب و بازداشت شدند. در این حال، مشاور الممالک انصاری، سفیر ایران در مسکو، به یاری همکاران خود تلاش فراوانی کرد تا توانست بسیاری از بازداشت شدگان را آزاد و روانه ایران کند.

به طور کلی، بر اثر مقررات جدید تجارتی در شوروی، کسب و کار در آنجا محدود شد و هزاران نفر از اتباع ایران، پس از تحمل مصایب و سختیهای فراوان، خاک شوروی را ترک کردند و چون سیل به سوی ایران سرازیر شدند. این عده، که اغلب پیشه ور و کشاورز بودند، سالها پیش از آن، از ایران به روسیه رفته بودند و ثروتی «تحصیل نموده با عیال و اطفال گذران » می کردند و بعضی نیز صاحب املاک شده بودند، پس از انقلاب روسیه و به ویژه پس از ملی شدن تجارت خارجی در شوروی تحت فشار لگدکوب شدند و هرچه در دست داشتند از دست دادند و عده ای نیز به اتهام معاملات قاچاق روانه زندان و شماری هم به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند. وزارت خارجه ایران برای رفع تضیقات مأمورین شوروی در ترکمنستان و … از طریق سفارت کبرای ایران در مسکو، توجه کمیساریای امور خارجه را به مسائلی مانند اینکه اداره سیاسی دولتی (گ. پ. ا) عده ای از اتباع ایران مقیم مسکو را توقیف و منازل آنها را تفتیش نموده است… معطوف و خاطرنشان نمود که این قبیل اقدامات نمی تواند اثرات خوشی در تجارت دولت اتحاد جماهیر شوروی و ایران داشته باشد.

با این همه، مأموران اداره سیاسی دولتی و شعب آن در ایالات، دست از اقدامات غیرقانونی خود برنداشتند و در منازل اتباع ایران تفتیش و یا آنها را توقیف و جلب می کردند و خودسرانه در دارایی آنها دخل و تصرف می کردند. چنانکه در شب ۱۳ آوریل ۱۹۲۶ / ۲۳ فروردین ۱۳۰۵، از طرف حکومت محلی عشق آباد، منازل جمعی از ساکنین شهر تحت تفتیش واقع و عده بسیاری از محترمین تجار و معروفین کسبه ایرانی نیز گرفتار و موجبات پریشانی عموم اتباع فراهم شد. در این باره، وزارت امور خارجه بار دیگر در یادداشتی به سفارت کبرای شوروی در تهران نظر سفیر را به روابط حسنه بین مملکتین و خسارات فوق العاده ای که به اتباع ایران وارد شد، جلب کرد و خواستار آزادی و بازگشت «تبعیدشدگان به اردوگاههای کار اجباری» به ایران شد. اما پاسخ صریح کمیساریای خارجه به سفارت مسکو در تهران، این بود که این اشخاص مدتهاست به قاچاق و تبدیل پول خارجه مشغول و حتما باید تبعید شوند.
سرانجام، با اقدامات مجدانه وزارت امور خارجه، فقط «۳۷ تن از تجار و کسبه ایرانی که به اتهام مداخله در امور بورس و مبادله چرونس بدون محاکمه در محاکم عدلیه و فقط به موجب تصمیم مقامات مسکو» محکوم شده بودند، در ۲۰ اکتبر ۱۹۲۶/ ۲۷ مهر ۱۳۰۵، به ایران بازگردانده شدند.

✍️ منبع:اسناد روابط ایران و شوروی،محمودطاهر احمدی
💠 تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5205
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 813 بازدید

برچسب ها