تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

برنده اقتصادی جنگ اوکراین

  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
برنده اقتصادی جنگ اوکراین
اداره آمار عربستان گزارش تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی را منتشر کرد. براین اساس اقتصاد این کشور ۶/ ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است. آمارها حاکی از آن است که این رشد قابل توجه از تبعات مربوط به جنگ اوکراین و افزایش قیمت انرژی تاثیر پذیرفته است. آمارها نشان می‌دهد که در این مدت بخش نفت رشد ۵/ ۱۴درصدی را تجربه کرده است.

7

رشد تولید ناخالص داخلی

اداره آمار عربستان رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال جاری را منتشر کرد. بر این اساس اقتصاد عربستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۸ درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی عربستان در سه ماه اخیر تحت تاثیر افزایش فعالیت‌های نفتی در ماه‌های اخیر رخ داده است. بخش نفت سهم قابل توجهی از اقتصاد عربستان دارد و بیش از ۴۶ درصد از تولید این کشور را به خود اختصاص داده است. جزئیات گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که افزایش فعالیت‌های نفتی ۶/ ۵ واحد درصد از رشد سه ماهه اخیر را به خود اختصاص داده است. بخش خدمات، دیگر فعالیت عمده اقتصاد عربستان به شمار می‌رود. بخش‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی ۸ درصد و بخش بیمه و املاک عربستان ۹/ ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند. رشد اقتصادی سه ماه دوم عربستان رکورد یازده ساله رشد در این کشور را شکسته بود و عدد ۲/ ۱۲ درصد را ثبت کرد. مقایسه آمارهای پیوسته رشد اقتصادی عربستان حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی این کشور در طول سه ماهه سوم سال ۶/ ۲ درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت فعالیت‌های نفتی و غیرنفتی به ترتیب ۸/ ۵ و ۲/ ۰ درصد افزایش یافته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر تداوم رشد اقتصادی در این کشور، تورم نیز از اواسط سال ۲۰۲۱ در مسیر صعودی قرار گرفته است.

تورم سعودی

تورم عربستان سعودی از آغاز شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰، روند صعودی به خود گرفت و در اواسط سال ۲۰۲۰ به ۲/ ۶ درصد رسید که بالاترین سطح تورم از سال ۲۰۰۸ به حساب می‌آید. اما پس از آن و با کاهش اثرات منفی کرونا بر اقتصاد جهان، تورم در اواخر سال ۲۰۲۱ به صفر درصد بازگشت. اما تورم در محدوده صفر چندان با ثبات نبود؛ سطح قیمت‌ها در عربستان از ژوئن ۲۰۲۱ روند صعودی به خود گرفت و از سطح ۸/ ۰ درصدی به ۱/ ۳درصد در سپتامبر ۲۰۲۲ رسید. در این میان افزایش قیمت مواد خوراکی در افزایش تورم سهم عمده‌ای را ایفا کرده است. این گزارش حاکی از آن است که تورم در ماه گذشته عمدتا ناشی از افزایش ۳/ ۴ درصدی قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بوده است. بخش مسکن و آب هر کدام ۶/ ۳ درصد و اجاره‌بهای مسکن ۲/ ۳ درصد رشد داشته است. همچنین بهای حمل‌ونقل هم در عربستان سعودی در نتیجه افزایش ۶/ ۴ درصدی قیمت خرید خودرو، ۸/ ۳درصد افزایش یافت. بخش آموزش‌وپرورش در عربستان سعودی نیز در نتیجه افزایش ۱/ ۱۰ درصدی شهریه‌های آموزش متوسطه و آموزش ابتدایی و ۳/ ۹درصدی دوره پیش‌دبستانی شاهد تورم ۷/ ۵درصدی بوده است. بخش رستوران‌ها و هتل‌ها در نتیجه افزایش ۶/ ۷ درصدی بهای وعده‌های غذایی با تورم ۵/ ۷ درصدی همراه بوده است. در مقابل بخش پوشاک و کفش یک درصد کاهش یافته است. این چهارمین ماه متوالی است که تورم در عربستان سعودی روند رو به رشد به خود گرفته است.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6653
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 386 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.