تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

سخنان مهم معاون نخست وزیر روسیه درباره روابط با ایران

  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
سخنان مهم معاون نخست وزیر روسیه درباره روابط با ایران
الکساندر نوواک معاون نخست‌وزیر روسیه روز سه‌شنبه گفت که کشورش و ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک توافق کرده است.

🔹نوواک پس از برگزاری نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران در باره همکاری های بازرگانی و اقتصادی، در کنفرانس مطبوعاتی افزود: ما برای برداشتن موانع مرزی با کشورهای ثالث، گفتگو و برای برطرف کردن همه موانع کنونی در راه گسترش روابط بازرگانی دوجانبه و دستیابی به توافقنامه ای در باره ایجاد منطقه آزاد بازرگانی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک، توافق کرده ایم.

🔺نوواک افزون بر این گفت که روسیه و ایران فرصت هایی برای اجرای طرح های مشترک در حوزه ساخت خودرو، هواپیما و کشتی می بینند و پیش از این نیز طرح ها و توافقنامه های مشترکی میان شرکت های روسیه وایرانی برای تاسیس شرکت های سرمایه گذاری مشترک و عرضه تجهیزات مرتبط وجود داشته است.

🔹به گفته نوواک وزیر پیشین انرژی روسیه؛ ۲ کشور که در گذشته معامله سوآپ منابع انرژی به ویژه فرآورده های نفتی را آغاز کرده اند، در باره افزایش مبادله کالاها با این روش به توافق دست یافته اند.

🔹نوواک در ماه اکتبر گفته بود که روسیه و ایران در باره تعیین جزئیات اجرای عرضه نفت و گاز به روش سواپ فعالیت می کنند و پیش بینی کرد که توافقنامه در این باره تا پایان ۲۰۲۲ امضا شود که در مرحله اول مبادله سالانه تا پنج میلیون تن نفت و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را پوشش خواهد داد.

🔺نوواک همچنین به موضوع تفاهم همکاری جامع و بلند مدت ایران و روسیه اشاره کرده و گفته که در مراحل پایانی قرار دارد. او افزود: با این توافق، همکاری ایران و روسیه به سطح راهبردی ارتقا خواهد یافت. پس منتظر پاسخ دوستان ایرانی به طرح پیشنهادی روسیه هستیم که ۱۶ ژوئن سال جاری به تهران تحویل دادیم. / ایراس

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6659
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • 314 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.