تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

شرایط وزارت خارجه ایران برای بازگشایی کلوپ فرهنگی دولت شوروی

  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۲۹
شرایط وزارت خارجه ایران برای بازگشایی کلوپ فرهنگی دولت شوروی
وزارت خارجه ایران چه شرایطی برای بازگشایی کلوپ فرهنگی شوروی گذاشته بود؟

در جواب مرقومه نمره ۵۲۳راجع به کلوپ های شوروی زحمت افزا می شود در جلسه دو روز گذشته با حضور اقای اصانلو مدیر اداره اول آن وزارت جلیله، در اداره جماهیر شوروی وزارت خارجه تشکیل شد. نظریات اداره نظمیه بندر پهلوی مورد مداقه واقع گردید. قبل از اظهار نظریات خود، باید توضیح داده شود این که اداره نظمیه بندر پهلوی نوشته:

عمارت کلوپ جزو ابنیه شیلات و موقتا به کلوپ واگذار شده و بدون پرداخت مال الاجاره از طرف دولت داده شده، لزوما زحمت می دهد، اراضی کلوپ در غازیان جزو اراضی شیلات بوده، ولی اراضی شیلات متعلق به دولت شوروی است و بر طبق قرارداد شیلات در جزو سهم دولت شوروی محسوب می شود و خود بنای کلوپ را هم کلن روسها ساخته اند. بنابراین ادعای مالکین بر ابنیه شیلات مزبور نمی توان داشت. اما راجع به اساس نظامنامه، برحسب پیشنهاد آقای اصانلو این طور به نظر آمد که چند ماده به نظامنامه کلوپ اتباع شوروی اضافه شود که ضمنا بعض نظریات اداره نظمیه پهلوی که قابل توجه به نظر می آمد تأمین گردد.

اولا ماده ای اضافه شود که تشبثات سیاسی و تحریکات ممنوع و کلوپ حق مداخله در امور سیاسی نداشته باشد. نسبت به این ماده، وزارت امورخارجه نظر مخالفی ندارد. ثانیا مراوده اتباع ایران به کلوپهای شوروی ممنوع شود. اساس این پیشنهاد صحیح است، ولی گنجاندن چنین ماده ای در نظامنامه آنها چندان صحیح به نظر نمی آید، زیرا به طوری که اولیای آن وزارت جلیله استحضار دارند رفتار بعضی از کلوپهای خارجه در تهران که اتباع ایران را به عضویت نمی پذیرفتند مورد ایراد واقع شده است. چون روسها به این قبیل قضایا فوق العاده اهمیت می دهند اگر بنا بشود به آنها اظهار شود که کلوپهای آنها اتباع ایران را نپذیرند و به کلوپهای سایر خارجیان گفته شود که حتما اتباع ایران را باید به عضویت بپذیرند، این موضوع ممکن است سوء تفاهماتی ایجاد نماید مگر این که قید شود که کلوپ منحصر به اتباع شوروی بوده و هیچ ملت دیگر را نپذیرند و اگر این قید ممکن نشود ممنوعیت ایرانیها در نظامنامه مناسب نیست. بنابرین شاید بهتر به نظر می آید که مأمورین ایران اشخاصی را که به کلوپهای شوروی مراوده می نمایند تحت مؤاخذه و تعقیب قرار داده و به تدریج آنها را از معاشرت و مراوده منع نمایند. به هر صورت اگر آن وزارت جلیله یا اداره تشکیلات کل نظمیه مملکتی برای اجرای این منظور،نظر دیگری داشته باشند، ممکن است مورد دقت قرار داد. ثالثا پیسهای نمایشات و فیلمهای سینماها را قبلا به اداره نظمیه ارائه داده و پس از تصویب به معرض نمایش گذارده شوند. با این نظر نیز وزارت امور خارجه موافق و به علاوه مراقبت کامل مامورین نظمیه را به طور کلی در امور کلوپهای شوروی توصیه می نماید.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6158
  • منبع : ایراس
  • 713 بازدید

برچسب ها