تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024

صد روز پس از اعتراضات ضد سیاست کووید صفر در چین

  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
صد روز پس از اعتراضات ضد سیاست کووید صفر در چین
تأثیر اعتراضات نوامبر 2022 از نظر تغییرات فوری و پایدار متفاوت بوده است. به عنوان یک پیامد فوری، فعالیت عمومی در مورد مدیریت همه گیری دولت افزایش یافت. مثلاً در کنار انتقاد کردن با کنترل‌های سختگیرانه کووید صفر، شهروندان نسبت به بی نظمی و سردرگمی ایجاد شده به دلیل پایان ناگهانی سیاست کووید صفر از دولت مرکزی ابراز نارضایتی کردند.

#اختصاصی

به قلم: مایوری بانرجی؛ تحلیلگر پژوهشی در موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی منوهار پاریکار ، دهلی نو.

 

تظاهرات ضد کووید صفر چین در آخرین هفته نوامبر ۲۰۲۲ پس از کشته شدن ده نفر در آتش سوزی ساختمان در ارومچی، چین را تکان داد. معترضان خواستار پایان سیاست صفر کردن کووید بودند و برگه‌های سفید کاغذهای A4 را به عنوان نماد مخالفت در دست داشتند. بیش از صد روز از آن زمان می‌گذرد. در نگاهی به گذشته، در حالی که اعتراضات A4 قابل توجه بود، ممکن است به تغییرات سیاسی-اجتماعی طولانی مدت منجر نشود.
مقدمه
کشته شدن ده نفر در حادثه آتش سوزی ساختمان در اورومچی، سین کیانگ در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ باعث اعتراضات گسترده در سراسر چین شد. شهروندانی که با پرچم‌های جمهوری خلق چین (PRC) راهپیمایی کردند و خواستار پایان قرنطینه شدند. مراسم شمع خوانی در محوطه دانشگاه مانند آکادمی مرکزی هنرهای زیبا در پکن، دانشگاه جنگلداری نانجینگ و آکادمی فیلم و تلویزیون سیچوان برگزار شد. ساکنان پکن، شانگهای و دیگر شهرها نیز برای بزرگداشت قربانیان گرد هم آمدند.
به زودی مراسم تشییع و بزرگداشت به یک جنبش اعتراضی تبدیل شد. هزاران معترض اوراق سفید سایز A4 را به نشانه مخالفت در دست داشتند و خواستار پایان دادن به سیاست کووید صفر، قرنطینه و آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) شدند. شعارها علیه سیاست ضد کووید صفر در دانشگاه تسینگ‌هوا، دانشگاهی که زمانی شی در آنجا تحصیل می‌کرد، نگرانی‌های حزب کمونیست چین را بیشتر کرد. بنا به گزارش‌ها، در یکی از تظاهرات مردمی نیز درخواست‌هایی برای کناره گیری شی جین پینگ وجود داشت.
بخش بزرگی از ناظران و مفسران خارج از چین که در رسانه‌های اجتماعی و جریان اصلی می‌نویسند، اعتراضات را تاریخی خواندند و آنها را به‌عنوان چالشی بالقوه برای حزب کمونیست و شی جین پینگ ارزیابی کردند. با این حال، به نظر می‌رسد وقایع مرتبط با اعتراضات از حافظه عمومی محو می‌شود.
سیاست کووید صفر چین
سیاست « کووید- صفر » یا « کووید- صفر پویا» یک استراتژی دو وجهی بود که هدف آن مدیریت همه‌گیری از طریق پیشگیری و مهار بود. استراتژی کلیدی توقف سریع انتقال در سطح جامعه با تشخیص زودهنگام از طریق آزمایش‌های PCR و سپس مهار شیوع از طریق قفل کردن، ردیابی تماس، آزمایش انبوه و قرنطینه بیماران مبتلا و بالقوه بود. اجرای این سیاست اما به دو دلیل مشکل ساز شد.
اولاً، به دلیل اینکه اجرای آن بسیار مکانیکی بود، دولت‌های استانی برای دستیابی به انتقال سطح جامعه صفر تحت فشار شدید قرار گرفتند. بر این اساس، گزارش‌هایی در مورد سیاست‌های زیاده‌روی مانند عدم دسترسی افراد به مراقبت‌های پزشکی برای سایر بیماری‌ها به دلیل محدودیت‌های همه‌گیر یا انتقال اجباری به مراکز قرنطینه منتشر شد. چندین دولت استانی هر دو روز یک بار آزمایش کووید-۱۹ را برای شهروندان خود اجباری کردند. جوامع با سنگرها بسته شده بودند و ساکنان برای روزها در داخل محبوس بودند.
یکی از رویدادهای قابل توجهی که سفتی اداری چین را نشان داد، زمانی بود که در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲، دیزنی لند شانگهای به طور ناگهانی دروازه‌های خود را پس از ردیابی یک مورد کووید به پارک بست و بازدیدکنندگان در آن روز تنها پس از دریافت گزارش منفی PCR مجاز به ترک شدند. بدیهی است که اجرای دقیق پروتکل‌های کووید صفر بر راحتی عمومی تأثیر گذاشته و نیازهای اجتماعی، پزشکی، روانی و سایر نیازهای معیشتی مردم را نادیده گرفته است.
دوم، پایبندی دقیق به کووید صفر ابزاری برای نشان دادن وفاداری به شی و حزب کمونیست شد، بنابراین دولت‌های محلی حتی با وجود هزینه‌های اقتصادی بالا به آن پایبند بودند. شیوع این بیماری همه گیر و رویدادهای دیگر مانند کمبود برق، بحران اورگراند ، سرکوب در بخش‌های مختلف، بحران روسیه و اوکراین، پیری جمعیت فشار نزولی بر اقتصاد چین وارد کرد و اثرات نامطلوب تجمعی آنها با سیاست‌های سختگیرانه کووید صفر عمیق تر شد. صندوق بین المللی پول در اکتبر ۲۰۲۲ پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۲ به میزان ۳٫۲ درصد رشد خواهد کرد که بسیار کمتر از هدف رسمی ۵٫۵ درصدی تعیین شده توسط دولت چین است.
تولید صنعتی به پایین ترین سطح رسید زیرا چندین تولیدکننده مانند فولکس واگن، تویوتا و تامین کننده اپل فاکسکان مجبور به توقف فعالیت در برخی از شلوغ ترین قطب‌های تولیدی چین مانند ژجیانگ و استان گوانگدونگ شدند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که میزان قابل‌توجهی از رشد ملی و مشاغل را به خود اختصاص می‌دهند، به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و مواد خام، اختلال در خطوط تولید و عرضه، تولید پایین و کاهش خرده‌فروشی، برای فعالیت با مشکل مواجه شدند. گردشگری و بخش خدمات به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند. بیکاری کلی در چین به اندکی بیش از ۶ درصد افزایش یافت. دولت‌های استانی هزینه‌های هنگفتی را برای سازماندهی آزمایش‌های انبوه و تسهیلات قرنطینه متحمل شدند در حالی که اختلاف اقتصادی بین استان‌ها عمیق‌تر شد.
اجرای مکانیکی و سیاسی سیاست کووید صفر تنش‌های اجتماعی-اقتصادی قابل توجهی را برای جمعیت ایجاد کرد. اتفاقاً، روایت رسمی چین مدعی است که تأثیر این همه‌گیری بر زندگی اجتماعی و اقتصادی چین به دلیل رعایت دقیق سیاست کووید صفر کاهش یافته است. با این حال، اختلالات مکرر در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی باعث تشدید اضطراب اجتماعی، عدم اطمینان اقتصادی و منجر به بیکاری شد. همراه با این عوامل، جمعیت نیز از خستگی همه گیر ناشی از دوره‌های طولانی قرنطینه و رکود رنج می‌برد. گفته می‌شود که تشدید پریشانی اقتصادی-اجتماعی و خستگی همه گیر نیروی محرکه اصلی اعتراضات A4 بوده و حادثه آتش سوزی ارومچی محرک نهایی بوده است.
اهمیت اعتراضات A4
با توجه به تأثیر مخرب سیاست‌های کووید صفر ، اعتراضات عمومی علیه مدیریت همه‌گیری دولت‌های محلی در طول سه سال کووید صفر قابل مشاهده بود. در سال ۲۰۲۱، در طول شیوع تابستان، ساکنان یکی از محله‌های یانگژو به تصمیم دولت محلی برای ادامه قرنطینه، علیرغم شکست سیستم تحویل توسط دولت، اعتراض کردند. به همین ترتیب، در طول قرنطینه شانگهای در ماه مه ۲۰۲۲، ساکنان خشمگین برای اعتراض به قرنطینه‌های سختگیرانه، فریاد زدند و ظروف خالی را کوبیدند. رسانه‌های اجتماعی به بستری برای ابراز نارضایتی از اقدامات دولت تبدیل شد. مردم نسبت به شکست‌های حاکمیتی، عدم همدلی اداری، مجازات عمومی برای زیر پا گذاشتن قوانین COVID-19 و مراحل طولانی قرنطینه‌های سخت ابراز خشم کردند. در اینجا، قابل توجه است که اعتراضات عمدتاً محلی باقی مانده و دولت‌های محلی را هدف قرار داده است.
با این حال، اعتراضات نوامبر ۲۰۲۲ محلی باقی نماند. در عوض، نارضایتی عمومی از سیاست کووید صفر به سرعت در سراسر چین گسترش یافت. یکی از دلایلی که اعتراضات A4 قابل توجه شد، ماهیت و دامنه این رویداد بود. تجمعات خودجوش برای بزرگداشت قربانیان به سرعت به اعتراضات عمومی تبدیل شد و ناآرامی‌ها به مراکز شهری بزرگ در سراسر چین سرایت کرد. دوم، شهروندان از اقشار مختلف جامعه مانند کارگران شهری، ساکنان، روشنفکران و دانشجویان در تظاهرات شرکت کردند. علاوه بر این، معترضان در پکن و شانگهای که پایگاه قدرت حزب کمونیست محسوب می‌شوند، علاوه بر خواستار پایان دادن به سیاست صفر کردن کووید، خواستار حقوق سیاسی بیشتر و کناره‌گیری شی جین‌پینگ شدند. مهمتر از آن، دیاسپورای چینی و ساکنانی که نمی توانستند به صورت فیزیکی بپیوندند، حمایت خود را به صورت آنلاین اعلام کردند. این ماهیت همزمان اعتراضات و گستره وسیع آن در چین بسیار غیرعادی است و آخرین بار در اعتراضات میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹ مشاهده شد.
نوآوری عمومی در مقاومت در برابر دولت، که در اعتراضات A4 به نمایش گذاشته شد، نیز بر اهمیت این رویداد افزود. اوراق سفید به نمادی از مقاومت منفعلانه در برابر دولت تبدیل شد، به طوری که معترضانی که از سیاست‌های سانسور دولت انتقاد می‌کردند ، غم و اندوه مرگ قربانیان و نارضایتی از سیاست کووید صفر را نشان دادند. علاوه بر این، کاربران اینترنتی روندی را آغاز کردند که از نظر سیاسی به نفع پایان دادن به کووید صفر است. این امر در رسانه‌های اجتماعی چین بسیار محبوب شد و برای همبستگی با معترضان و تشویق مردم به صحبت علیه کووید صفر استفاده شد. برخلاف ادعاهای رسمی مبنی بر تحریک عناصر خارجی، ابراز نارضایتی‌های عمومی نشان دهنده خشم واقعی از سیاست کووید صفر و رد روایت پکن از موثر بودن این سیاست است.
تأثیر اعتراضات نوامبر ۲۰۲۲
تأثیر اعتراضات نوامبر ۲۰۲۲ از نظر تغییرات فوری و پایدار متفاوت بوده است. به عنوان یک پیامد فوری، فعالیت عمومی در مورد مدیریت همه گیری دولت افزایش یافت. مثلاً در کنار انتقاد کردن با کنترل‌های سختگیرانه کووید صفر، شهروندان نسبت به بی نظمی و سردرگمی ایجاد شده به دلیل پایان ناگهانی سیاست کووید صفر از دولت مرکزی ابراز نارضایتی کردند. هزاران نظر منفی در انتقاد از عدم برنامه ریزی دولت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پرسنل پزشکی خواستار کیت‌های حفاظتی کافی در برابر COVID-19 و پرداخت بهتر برای افزایش حجم کار شدند. واضح است که عموم مردم تمایل به پذیرش ریسک و ایستادگی در برابر سوء مدیریت دولت را نشان دادند.
یکی دیگر از تأثیرات عمده اعتراضات این بود که محدودیت تبلیغات دولتی را به رهبران حزب منتقل کرد و آنها را به ناامیدی عمومی نسبت به کنترل بیش از حد اجتماعی حساس کرد. در واقع، تظاهرکنندگان نه تنها به سیاست کووید صفر ، بلکه به اجرای خشن پروتکل‌های کووید صفر نیز اعتراض داشتند . بر این اساس، شی جین پینگ، علیرغم رد این تظاهرات به عنوان طراحی شده توسط نیروهای خارجی، در دیدار با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در ۱ دسامبر ۲۰۲۲، اذعان کرد که گروه‌های اجتماعی خاصی از جمله دانشجویان از سیاست‌های کنترل همه گیر چین ناامید شده‌اند.
با این حال، اعتراضات تأثیر قابل توجهی بر پویایی سیاسی داخلی نداشت. زمانی که دولت با کاهش محدودیت‌های مقابله با کووید صفر موافقت کرد، رویدادهای جداگانه درخواست‌ها برای کناره‌گیری حزب کمونیست و شی جین‌پینگ ناکام ماند و هیچ درخواست مجددی برای اصلاحات سیاسی-اجتماعی وجود نداشت. علاوه بر این، در این زمینه، قابل توجه است که اگرچه اعتراضات A4 باعث شد تا دولت در سیاست کووید صفر چرخش کند، اما تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که اعتراضات A4 برای لحظه‌ای مقامات را نگران کرد، اما در تغییر یک شبه سیاست‌ها موثر نبود. قفل‌ها یا «مدیریت ثابت» در بسیاری از مکان‌ها ادامه یافت.علاوه بر این، در اوایل نوامبر ۲۰۲۲، پکن ۲۰ مورد را با هدف کاهش اقدامات افراطی قرنطینه صادر کرد. بنا بر گزارش‌ها، باز کردن شتابزده (که به نظر می‌رسد توسط اعتراضات آغاز شده است) به دلیل ارتباط نادرست بین پکن و دولت‌های محلی رخ داده است. کادرهای محلی و کارگران خط مقدم، ده دستور جدید پکن را که در ۷ دسامبر ۲۰۲۲ صادر شد (در ابتدا دستورالعملی برای لغو سیاست کووید صفر در گام‌های کوچک) به عنوان سیگنالی برای باز شدن کامل تفسیر اشتباه کردند. رهبری مرکزی که متوجه شد دیگر برای جلوگیری از آسیب دیر شده است، با صدور دستورالعمل‌های جدیدی که گشایش را تأیید می‌کرد، اقدام به مشروعیت بخشیدن به اقدامات دولت‌های محلی کرد. فشار اقتصادی از سوی کسب و کارهای بزرگ به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم ذکر شد.
اعتراضات و عواقب آن
با وجود ناامیدی عمومی در مورد کنترل‌های کوید صفر، طبق گزارش سنجش اعتماد Edelman در سال ۲۰۲۳ ظاهراً اعتماد به شی جین پینگ و حزب کمونیست همچنان بالاست. مهمتر از آن، اعتراضات A4 به سرعت از حافظه عمومی پاک شده است زیرا جمعیت داخلی به آرامی زندگی خود را در شرایط پس از کووید به امید فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی بهتر طی می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد حزب کمونیست از احتمال اعتراضات توده‌ای سازمان‌یافته‌تر و گسترده‌تر در آینده آگاه شده است. با این حال، از ترس اینکه سرکوب عمومی ممکن است باعث ناآرامی بیشتر شود، دولت از روش معمول رفتار خشن با مخالفان در ملاء عام دوری می‌کند. در عوض، مقامات بی سر و صدا افرادی را که گمان می‌رفت در تظاهرات عمومی نقش داشته‌اند، دستگیر کردند. حدود ۱۰۰ مورد دستگیری عمدتاً فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان صورت گرفت. برای جلوگیری از هوشیاری بیشتر، اداره فضای مجازی چین دستورالعمل‌هایی را برای شرکت‌های فناوری صادر کرد تا استفاده از VPN را محدود کنند و پست‌های مربوط به اعتراضات را محدود کنند.
اعتراض A4 هم به دلیل ارزش نمادین و هم به دلیل عدم موفقیت در ایجاد تغییرات اساسی، رویدادی به یاد ماندنی در تاریخ اعتراضات گسترده چین باقی خواهد ماند. عوامل مختلفی مانند وقوع ناگهانی تظاهرات، اعتراض عمومی علیه سیاست اولویت‌بندی شده توسط پکن، مشارکت گسترده و بیان آشکار مخالفت‌ها، اعتراضات را به رویداد مهمی در چشم‌انداز اجتماعی-اقتصادی چین تبدیل کرد. از سوی دیگر، اعتراضات نیروی لازم را برای ایجاد اصلاحات گسترده جمع آوری نکرد.
اگرچه قضاوت‌ها در مورد تأثیر اعتراضات A4 بر جامعه و سیاست چین همچنان متفاوت است، این رویداد راه‌هایی را برای مطالعه بیشتر در پویایی دولت-جامعه چین، به ویژه در زمینه اعتراضات گسترده در این مقیاس باز کرده است. بر این اساس، موضوعاتی مانند سازماندهی اعتراضات عمومی، علل آنها و ابراز نارضایتی عمومی در رژیم سانسور شدید چین باید به طور گسترده مورد مطالعه قرار گیرد. به طور همزمان، باید توجه بیشتری به ارزیابی واکنش دولت از نظر تبلیغات و اقدامات قهری و شکست اعتراضات عمومی در به دست آوردن جایگاه در جامعه چین معطوف شود. چنین تمرینی به درک خطوط گسل سیاسی-اجتماعی اساسی در چین، شکست اعتراضات عمومی در به دست آوردن جایگاه در جامعه چین و انعطاف پذیری و ظرفیت دولت اقتدارگرا برای انطباق با بحران‌های سیاسی-اجتماعی کمک خواهد کرد.

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7928
  • نویسنده : مایوری بانرجی؛ تحلیلگر پژوهشی در موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی منوهار پاریکار
  • منبع : موسسه منوهار پاریکار
  • 308 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.