تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا

  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا
تفلیس منتظر تصمیم بروکسل است

#اختصاصی

 

به قلم: آرتور آواکوف؛ نزاویسیمایا گازتا

سفیران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو مشارکت شرقی برای تایید تمایل تفلیس برای عضویت در اتحادیه اروپا وارد گرجستان شدند. این دیدار در ۸ نوامبر به پایان‌ می‌رسد، زمانی که کمیسیون اروپا قرار است توصیه‌هایی را در مورد اعطای وضعیت نامزد برای عضویت در “خانواده اروپایی” ارائه دهد. در عین حال، مقامات و مخالفان در گرجستان در حال بحث هستند که کدام یک از آنها تلاش بیشتری برای یکپارچگی اروپایی انجام داده اند و در صورت امتناع بروکسل چه کسی مقصر خواهد بود.

یکی از اعضای این هیئت، نماینده ویژه سرویس اقدام خارجی اروپا برای مشارکت شرقی، دیرک شوبل، گفت که گرجستان در آینده به عضویت اتحادیه اروپا در خواهد آمد. وی تاکید کرد که اقدامات نهایی در گزارش کمیسیون اروپا انجام‌ می‌شود و ورود این هیئت “نشانه خوبی” است. این موضوع را سرویس مطبوعاتی دولت گرجستان پس از دیدار این دیپلمات با ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر جمهوری گرجستان، اعلام کرد.

به نوبه خود، رئیس پارلمان گرجستان، شالوا پاپواشویلی، ادعا‌ می‌کند که بعید است کمیسیون اروپا اعلام کند که کشورش همه ۱۲ توصیه را برای به دست آوردن وضعیت مطلوب انجام داده است. در عین حال، این سیاستمدار تأکید کرد که مانند یک سال گذشته، تفلیس از نظر میزان انطباق با الزامات اروپا از مولداوی و اوکراین جلوتر است، اما آنها قبلاً نامزد اتحادیه اروپا هستند و گرجستان هنوز نامزد نشده است. رئیس مجلس معتقد است که برخی مؤسسات غیرانتفاعی تحت حمایت بنیاد سوروس نقش بسزایی در این بی عدالتی ایفا‌ می‌کنند که جامعه اروپایی را علیه میهن خود تحریک‌ می‌کنند.

شایان ذکر است که در ۲ نوامبر، حدود ۱۷۰ سازمان غیردولتی گرجستان بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن از کمیسیون اروپا خواستند تا شورای اروپا را به اعطای وضعیت نامزد به جمهوری ترغیب کند. آنها از موضع خود با این تز حمایت کردند که هر چه اروپا در گرجستان بیشتر باشد، فضای کمتری برای روسیه وجود خواهد داشت. علاوه بر این، فعالان حقوق بشر اعتراضات مارس علیه لایحه به اصطلاح روسیه در مورد عوامل خارجی را یادآوری کردند که به گفته آنها، آمادگی گرجی‌ها برای دفاع از آینده اروپایی خود را نشان‌ می‌داد.

به موازات آن، یکی از رهبران حزب مخالف «للو برای گرجستان»، سالومه سماداشویلی، به بروکسل رفت. همکاران او ادعا‌ می‌کنند که او بوروکرات‌های اروپایی را متقاعد خواهد کرد که هیچ جایگزینی برای مسیر اروپایی تفلیس وجود ندارد. با این حال، حزب حاکم رویای گرجستان اعتقادی به نیت خیر آنها ندارد.

بنابراین، یکی از نمایندگان آن و رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان، نیکولوز سامخارادزه، به صراحت اعلام کرد که سماداشویلی برای خرابکاری در اعطای وضعیت نامزدی به جمهوری به بروکسل رفته است. در عین حال، به گفته وی، مقامات ۱۱ توصیه کمیسیون اروپا را به طور کامل یا جزئی اجرا کرده‌اند، تنها چیزی که باقی مانده مقابله با قطبی شدن سیاسی جامعه گرجستان است. گیا ولسکی، معاون اول رئیس مجلس با یکی از هموطنان خود موافق است: «میلیون‌ها هزینه شد تا اطمینان حاصل شود که گرجستان وضعیت نامزدی را دریافت نمی‌کند، که قرار بود مقدمه بی‌ثباتی باشد، و اکنون این طرح مختل شده است و آنها کاملاً هیستریک هستند». یکی دیگر از معاونان رئیس مجلس، آرچیل تالاکوادزه، گفت که اپوزیسیون تلاش خواهد کرد تا حد امکان موفقیت حزب حاکم مرتبط با اعطای قریب الوقوع وضعیت نامزدی به کشور را مخدوش کند.

مخالفان رژیم حاکم چنین اتهاماتی را به عنوان یک کمپین اطلاعات نادرست دیگر توسط حزب رویای گرجستان تلقی کردند. تئون آکوباردیا، معاون مخالف گروه اصلاحات، گفت: «آنها‌ می‌خواهند از مسئولیت (برای عدم اعطای وضعیت نامزدی) اجتناب کنند. الکساندر راکویاشویلی، عضو گیرچی تاکید کرد که اجرای ۱۲ توصیه کمیسیون اروپا ۹۰ درصد به رهبری کشور بستگی دارد، بنابراین اپوزیسیون نمی‌تواند چیزی را خراب کند.

نیکا چیتادزه، کارشناس علوم سیاسی گرجستانی معتقد است که با احتمال ۶۰ درصد کمیسیون اروپا وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را به تفلیس اعطا خواهد کرد. وی همچنین یادآور شد که قبلاً در بروکسل بارها در مورد سه توصیه از ۱۲ توصیه اجرا شده صحبت کرده بودند: یعنی برابری جنسیتی و مبارزه با خشونت علیه زنان، در نظر گرفتن تصمیمات دادگاه اروپایی حقوق بشر و انتخاب یک دادستان عمومی مستقل. با این وجود، پارلمان اروپا می‌گوید که گرجستان می‌تواند نامزدی را دریافت کند، زیرا ۸۰ درصد جمعیت آن می‌خواهند در اتحادیه اروپا باشند. بنابراین، ما در مورد شایستگی مقامات و مخالفان صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد احترام به منافع جامعه گرجستان صحبت‌ می‌کنیم.

این کارشناس معتقد است، با این حال، این وضعیت را‌ می‌توان با برخی ملاحظات اعطا کرد. به عنوان مثال، کمیسیون اروپا ممکن است خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۴ باشد که با ایده‌های بروکسل در مورد دموکراسی مطابقت داشته باشد.

ایده مشابهی قبلاً توسط سردبیر دفتر اروپای رادیو آزادی (در فدراسیون روسیه موجود در فهرست عوامل خارجی) ریکارد جوزویک بیان شده بود. با این حال، به عقیده وی، اتحادیه اروپا علاوه بر انتخابات، بر سیاست خارجی تفلیس نیز نظارت خواهد داشت که باید با مسیر اروپایی از جمله در رابطه با روسیه مطابقت داشته باشد. جوزویاک با تکیه بر منابع خود گفت که کمیسیون اروپا ممکن است پاسخ روشنی در مورد آینده گرجستان ندهد، اما مبهم ترین تزها را تدوین خواهد کرد. این امر مسئولیت را به شورای اروپا منتقل‌ می‌کند که در ماه دسامبر تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. این روزنامه‌نگار گفت: «حتی اگر گرجستان نامزد شود، باز هم پشت سر مولداوی و اوکراین خواهد بود».

 

علیرغم کار عظیمی که دولت گرجستان انجام داده است، تصمیم نهایی به اتحادیه اروپا بستگی دارد. شوتا آپخائیدزه، تحلیلگر سیاسی گرجستانی به NG گفت، اگر آنها آن را در آنجا نخواهند، تفلیس هرگز به “خانواده اروپایی” نخواهد پیوست. وی همچنین خاطرنشان کرد: «در عین حال، وضعیت نامزد مطلقاً هیچ تأثیری در چیزی ندارد. صاحبان آن سال‌ها منتظر پیوستن به اتحادیه اروپا بودند. علاوه بر این، نمونه‌های مولداوی و اوکراین نشان‌ می‌دهد که موقعیت یک نامزد به معنای رونق اقتصادی نیست. برعکس، گرجستان به طرز محسوسی نسبت به هر دو کشور برتری دارد.»

آپخائیدزه اختلافات بین مقامات و مخالفان را با تقسیم پوست یک خرس کشته نشده مقایسه‌ می‌کند. هر یک از طرفین در تلاش هستند تا از تصمیم کمیسیون اروپا که هنوز اتخاذ نشده است، استفاده کنند، اما در آینده برای آنها مفید خواهد بود.

لینک منبع اصلیl

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9425
  • نویسنده : آرتور آواکوف؛ نزاویسیمایا گازتا
  • منبع :  https://www.ng.ru/cis/2023-11-07/5_8870_georgia.html
  • 1323 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.