تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

عقب‌نشینی چین و هند از خرید نفت خام روسیه ممکن است موقتی باشد

  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
عقب‌نشینی چین و هند از خرید نفت خام روسیه ممکن است موقتی باشد
 نشانه هایی وجود دارد که چین و هند در راستای سقف قیمت پیشنهادی گروه هفت و ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا از خرید نفت خام روسیه عقب نشینی می‌کنند.

#اختصاصی

با این حال، سوال مهم‌تر برای بازار این است که آیا کاهش خرید چین و هند از روسیه یک عامل موقتی است که وقتی خریداران بفهمند چگونه با سقف قیمتی کار کنند یا در اطراف آن کار کنند، معکوس خواهد شد.

چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان و هند، سومین واردکننده نفت خام، امسال به طور فزاینده‌ای به نفت خام روسیه روی آورده‌اند و محموله‌ها را با تخفیف‌های زیاد خریداری کرده‌اند، زیرا مسکو به دنبال حفظ حجم صادرات پس از اجتناب کشورهای غربی از نفت خود بود.

سقف قیمتی گروه هفت و ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا با هدف کاهش درآمدی است که روسیه از صادرات نفت خام و محصولات خود دریافت می‌کند و بخشی از تلاش‌ها برای مجازات مسکو به دلیل تهاجم ۲۴ فوریه به اوکراین است.

به گفته بازرگانان و فعالان صنعت در چین، پالایشگاه های چینی شروع به کاهش خرید نفت خام روسیه برای واردات در ماه دسامبر کرده‌اند.

کاهش حجم از روسیه در ماه دسامبر پس از چندین ماه واردات قوی صورت می‌گیرد. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط Refinitiv Oil Research، پیش بینی می شود چین در نوامبر ۱٫۸۰ میلیون بشکه در روز نفت خام از روسیه وارد کند. این رقم در ماه اکتبر ۱٫۶۹ میلیون بشکه در روز و در ماه سپتامبر ۱٫۸۲ میلیون بشکه در روز بود.

همچنین این احتمال وجود دارد که روسیه در ماه نوامبر از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین پیشی بگیرد. دو عضو اصلی گروه اوپک پلاس تا کنون چندین بار در سال جاری رتبه اول را مبادله کرده‌اند.

اشتهای هند

پالایشگاه‌های هندی همچنین نسبت به خرید نفت خام روسیه پس از تاریخ ۵ دسامبر یعنی زمان ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا و سقف قیمت پیشنهادی محتاط هستند. به گفته دو منبع آشنا با طرح‌های خرید، پالایشگاه‌های پیشرو Reliance Industries (RELI.NS) و Bharat Petroleum (BPCL.NS) که تحت کنترل دولت است، از ثبت سفارش خودداری می‌کنند.

حجم کمتر در ماه دسامبر به دنبال واردات زیاد نفت خام روسیه توسط هند در ماه های اخیر است. Refinitiv واردات ماه نوامبر را ۱٫۰ میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند که روسیه را بالاتر از عراق با ۹۶۰,۰۰۰ بشکه در روز قرار می‌دهد.

سوال این است که آیا چین و هند بار دیگر در سال جدید به نفت روسیه روی خواهند آورد یا اینکه ابهام ناشی از محدودیت قیمت و ممنوعیت اتحادیه اروپا ادامه خواهد داشت.

این احتمال وجود دارد که هر دو کشور مشتاق خرید نفت خام روسیه باشند، به خصوص اگر در مقایسه با نفت خام از خاورمیانه و آفریقا با تخفیف شدیدی همراه باشد.

اما مسائل متعددی وجود دارد که پالایشگاه های هر دو کشور باید در مورد آنها کار کنند. مسائل مربوط به پرداخت و حمل و نقل مانند بیمه ممکن است پیچیده‌تر شود، اگرچه این احتمال وجود دارد که پالایشگاه ها و معامله گران به اندازه کافی باهوش باشند تا راه‌هایی برای ادامه تجارت پیدا کنند.

در واقع، مشکل اصلی ممکن است در تامین کشتی‌های کافی برای انتقال نفت خام از بنادر غربی روسیه به آسیا باشد.

در حال حاضر، بیشتر نفت خامی که چین از روسیه خریداری می کند، از بنادر شرقی می آید. داده های Refinitiv نشان می دهد که از ۳٫۴۲ میلیون تن نفت دریایی وارد شده در نوامبر، همه به جز ۷۰۵۰۰۰ تن از بنادر اقیانوس آرام و قطب شمال وارد شده است.

انتظار می رود چین ۷۰۵۰۰۰ تن گرید اورال روسیه را وارد کند که گرید اصلی تامین شده برای پالایشگاه‌های اروپایی از بنادر غربی این کشور بود.

قبل از حمله به اوکراین، چین تنها حجم کمی از نفت خام اورال را خریداری می‌کرد، اما این میزان در ماه می شروع به افزایش کرد و به اوج ۷۳۹۸۶۰ تن در ژوئن رسید.

سوال این است که آیا روسیه و چین تانکرهای کافی برای افزایش محموله‌های نفت خام اورال دارند؟ اینها باید از طریق کانال سوئز، که اندازه کشتی‌ها را محدود می‌کند، یا مسیر طولانی اطراف دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی انتقال پیدا کنند.

هند که نسبت به چین به بنادر غربی روسیه نزدیکتر است، پس از شروع جنگ در اوکراین، خرید اورال خود را افزایش داده بود. انتظار می رود این کشور در ماه نوامبر ۳٫۱۳ میلیون تن نفت خام اورال وارد کند که از رکورد ۳٫۵۴ میلیون تن در اکتبر کمتر است، اما بسیار بالاتر از ۱۳۵۰۰۰ تن از نوامبر سال گذشته است.

اگر روسیه بخواهد محموله‌ها را به چین و هند یا سایر خریداران بالقوه در آسیا افزایش دهد، باید کشتی‌های بیشتری را ایمن کند یا با واردکنندگان برای استفاده از ناوگان نفتکش‌هایشان قرارداد ببندد.

این محدودیت است که ممکن است صادرات روسیه به آسیا را به جای سقف قیمتی گروه هفت محدود کند.

 

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6860
  • نویسنده : کلاید راسل
  • منبع : رویترز
  • 344 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.