تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
معرفی کتاب

معرفی کتاب در جستجوی استقلال استراتژیک؛ سیاست خارجی ترکیه در عصر گذار نظام بین‌الملل

  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
معرفی کتاب در جستجوی استقلال استراتژیک؛ سیاست خارجی ترکیه در عصر گذار نظام بین‌الملل
تحولات سیاست خارجی ترکیه در هزاره جدید پرسش‌­های متنوعی را در رابطه با تبیین کم و کیف «تغییر محوری» و «چرخش ژئوپلیتیکی» در جهت­‌گیری­‌های بین­المللی این قدرت نوظهور منطقه‌­ای پیش­روی ما می گذارد و فهم ایده‌­های آلترناتیو ژئوپلیتیکی ترکیه را به ­نحوی پروبلماتیک جلوه می دهد.

نویسنده: دکتر ولی گل‌محمدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

آیا تحولات جدید طلیعه‌­دار یک تغییر راهبردی در جهت­گیری بین­‌المللی سیاست خارجی ترکیه از غرب­ به شرق است، یا ناظر بر رفتار عملگرایانه رهبران ترکیه برای توسعه پیوندهای سیاسی و اقتصادی با قدرت‌­ها و نهادهای در حال ظهور شرقی در صحنه­‌ی جدید بین‌المللی است؟ آیا شرق در حال تبدیل شدن به یک آلترناتیو ژئوپلیتیکی به ­جای اروپا یا غرب در سیاست خارجی ترکیه­‌ی جدید است؟

ترکیه‌­ی جدید به ­رهبری اردوغان چه تعریفی از نقش ملی و موقعیت بین‌­المللی خود در نظام بین‌­الملل کنونی دارد؟ این کتاب به­‌دنبال فهم نظام‌­مند تحول در ماهیت روابط سنتی ترکیه با غرب و سازوکارهای نزدیکی به شرق در یک جهان پساغربی است. پژوهش حاضر این ایده اصلی را مطرح می کند که تحولات نوظهور در سیاست خارجی ترکیه و توسعه روابط آن با جهان شرق خروجی برهم­کنش بازتوزیع قدرت و ثروت بین­المللی، بحران در اتحاد فرآتلانتیکی، ژئوپلیتیک درحال تغییر محیط پیرامونی و پویایی‌­های سیاست داخلی ترکیه است.

نزدیکی به شرق یا منطقه‌­گرایی فعال و نسبتاً مستقل بخشی از راهبرد چندجانبه­‌گرایی ترکیه به منظور تنوع‌­بخشی به رویکردهای ژئوپلیتیکی سیاست خارجی در شرایط گذار نظام بین­‌الملل است و به معنای طرح جایگزینی در برابر غرب­گرایی سنتی ترکیه نیست. در چنین بستری، فرهنگ استراتژیک نوین ترکیه با تمایلاتی فزآینده به «استقلال­ استراتژیک» از متحدان سنتی، سیاست «متوازن‌­سازی روابط راهبردی با غرب و شرق» را در دستورکار اصلی آنکارا قرار داده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1859
  • نویسنده : ولی گل محمدی
  • منبع : ایراس
  • 1512 بازدید

برچسب ها