تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

نشست تخصصی دومای روسیه با تاکید بر همکاری با ایران

  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
نشست تخصصی دومای روسیه با تاکید بر همکاری با ایران
روز 20 دسامبر یک میزگرد تخصصی با عنوان "چشم‌اندازهای همکاری اقتصادی روسیه با خاورمیانه در وضعیت تحریم‌های بین‌المللی" در دومای دولتی روسیه برگزار شد.

این نشست تاکید ویژه ای بر گسترش همکاری اقتصادی با ایران داشت و طی آن فعالان اقتصادی و سیاسیون روس نظرات خود را برای رفع مشکلات باقی موجود برای گسترش همکاری با تهران ارائه دادند.

نمایندگان دومای دولتی، اساتید آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها، متخصصین در حوزه اقتصادی، روسای مجامع فدرال و بین‌المللی صادرات روسیه و دانشجویان دانشگاه‌های برتر روسیه در این نشست حضور داشتند.

در گزارشی که سایت دومای دولتی منتشر کرده نوشته شده است: در شرایطی که تحریم های بین المللی به دلیل جنگ اوکراین ادامه دارد، روسیه برای جلوگیری از عقب افتادگی اقتصادی، باید راه‌های جدیدی را آزمایش کند و یکی از خوش آتیه ترین این راه‌ها، گسترش همکاری با کشورهای خاورمیانه است. پس روسیه ارتباط اقتصادی اش با کشورهای این منطقه را بر مبنای میزان پیشرفتگی اقتصادی-اجتماعی، اهداف و پتانسیل هر یک به صورت مجزا تعریف می کند.

با توجه به اینکه ایران تقریبا تنها کشوری است که با سطح بالای تحریم غربی سالهاست که دست و پنجه نرم می کند، در میان کشورهای موجود از اهمیت خاصی برای مسکو برخوردار است.

یکی از فعالان اقتصادی که در این نشست در خصوص مبادلات با ایران سخن گفت، ارسلان-علی حمزه‌تف بود. او که به عنوان رئیس انجمن صادرکنندگان اوراسیا، تجربه سالها کار تجاری با ایران را در کارنامه دارد، دو مشکل اساسی بر سر راه گسترش روابط اقتصادی با ایران را برشمرد. به عقیده حمزه‌تف، یکی کمبود کشتی های تجاری در مسیر دریای خزر و دیگری عدم همکاری نزدیک بانک‌های دو کشور به ویژه به دلیل تفاوت چشمگیری که در سیستم های بانکداری آنها هست اصلی ترین مشکلات هستند.

اولگ آکولینیچف، رئیس میربیزنس کلوب و از فعالان حوزه همکاری اقتصادی با ایران هم ادامه داد: علاوه بر رفع موانع حمل و نقل و بانکی، بسیار مهم است که مدل ایرانی اتکا به اقتصاد ملی را در روسیه بیشتر و دقیق تر بررسی کرده و در این شرایط تحریمی از آن الگو بگیریم.

هرچند اقتصاد روسیه با گذشت کمتر از یکسال از آغاز جنگ اوکراین و تحریم های اقتصادی همچنان مقاومت خوبی از خود نشان داده، اما پیش بینی شاخص‌های اقتصادی برای ادامه این وضعیت به دو سال و یا بیشتر، اعداد خوشایندی را نشان نمی‌دهند و به همین دلیل هم روس‌ها علاوه بر تلاش برای مقاوم کردن اقتصاد خود با تاکید بر توان داخلی، همزمان در تلاشند تا مسئله اوکراین را هرچه زودتر از راه‌های دیپلماتیک حل کنند پیش از آنکه به تجارب تلخ ایران در این زمینه دچار شوند.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7004
  • منبع : ایراس
  • 582 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.