تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024

نشست­ «پیوندهای زبانی ایران و حوزه اوراسیا» برگزار شد

  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
نشست­ «پیوندهای زبانی ایران و حوزه اوراسیا» برگزار شد

نشست­ «پیوندهای زبانی ایران و حوزه اوراسیا» با سخنرانی دکتر اصغر دادبه و دکتر محسن شجاعی در روز دوشنبه، ۲۰ آذر، ساعت ۱۶ به میزبانی مؤسسه ایراس برگزار شد.

در این نشست که با مدیریت جناب آقای دکتر محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن ایران‌شناسی، برگزار شد، ابتدا آقای دکتر اصغر دادبه، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در تحلیل پیوندهای زبانی میان ایران و کشورهای حوزه اوراسیا بر این نکته تأکید کردند که هویت ملی به مثلثی میماند که اولین ضلع آن زبان و ادب ملی، دومین ضلع آن تاریخ و اساطیر ملی و سومین ضلع آن حکمت ملی است که دین هم در ذیل آن تعریف میشود.

زبان مهمترین عامل هویت در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید و به همین دلیل تلاش برای هویت‌زدایی یا تغییر هویت یک جامعه با تلاش برای تغییر زبان آغاز می‌شود.این مسئله در واقع همان وضعیتی است که ما در آسیای میانه شاهد آن هستیم. ایشان با اشاره به این موضوع که در قرن چهارم هجری آسیای میانه و شهرهایی مانند سمرقند و بخارا به مرکز اصلی گسترش و تداوم حیات زبان فارسی تبدیل شدند، ظهور شاعر برجسته‌ای مانند رودکی را حاکی از وجود یک عقبه قوی برای زبان فارسی در این منطقه دانستند.

 

در ادامه نشست آقای دکتر محسن شجاعی استاد دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی مناطقی در حوزه اوراسیا که همچنان زبان فارسی در آنها به عنوان زبان محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد پرداختند. آقای شجاعی با تاکید بر این موضوع که باید بین زبانهای ایرانی و زبان‌های ایران تفاوت قائل شویم.

به لحاظ تاریخی ثابت شده است که زبان ایرانی باستان (که امروزه چیزی از آن باقی نمانده است) شامل ۴ زبان: اوستای، مادی، پارسی باستان و سکایی است و همه اینها از یک ریشه هستند

زبانهای ایران، شامل زبانهای کردی،بلوچی؛ آذری، فارسی تالشی، عربی خوزستان و … است که برابر زبان ایرانی قرار نمیگیرد.

در پایان جلسه نیز سخنرانان نشست به پرسش حضار پاسخ گفتند.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9676
  • منبع : موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس)
  • 2501 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.