تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

پاسخ خان ایرانی به ژنرال روس در باب ادعا ارضی نسبت به خاک ایران

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
پاسخ خان ایرانی به ژنرال روس در باب ادعا ارضی نسبت به خاک ایران

ایراس – «با کشته شدن آقامحمدخان قاجار در قلعه شوشی و به تخت سلطنت نشستن الکساندر اول بر تخت سلطنت موج دوم حملات ارتش تزاری روسیه بر منطقه قفقاز آغاز شد. پاول دیمیترویچ سیسیانوف که در سال ۱۸۰۲م. به فرماندهی کل قفقاز منصوب شده بود فرماندهی این یورش را به عهده گرفت. او برای اینکه […]

ایراس – «با کشته شدن آقامحمدخان قاجار در قلعه شوشی و به تخت سلطنت نشستن الکساندر اول بر تخت سلطنت موج دوم حملات ارتش تزاری روسیه بر منطقه قفقاز آغاز شد. پاول دیمیترویچ سیسیانوف که در سال ۱۸۰۲م. به فرماندهی کل قفقاز منصوب شده بود فرماندهی این یورش را به عهده گرفت. او برای اینکه بتواند در وهله اول گام خود را درمنطقه قفقاز استوار کند متوجه شهر گنجه شد.

سیسیانوف که همواره در آرزوی تصرف گنجه بود اقداماتی را جهت تامین اطاعت جوادخان گنجوی (خان قاجار و وفادار به ایران) و یا سرنگونی وی معمول داشت. سیسیانف در برخی از مکاتبات خود با جوادخان مدعی شده بود که گنجه از گذشته تابع حکومت گرجستان بوده و هم اکنون که پادشاهی گرجستان به امپراطوری روسیه پیوسته است ولایت گنجه نیز باید به امپراتوری روسیه واگذار گردد. در ششم فوریه ۱۸۰۱م تحت الحمایگی گرجستان جشن گرفته شد و فرمان پل اول تحت عنوان اتحاد گرجستان و روسیه قرائت شد.»

جوادخان نیز ضمن نوشتن نامه به ادعای او جواب رد داد:
«درین وقت کاغذی که فرستاده بودی رسید و نوشته بودی که در ایام طومار دده فال گنجه تابع گرجستان بود. این سخن را هیچ کس نشنیده است اما پدران ما عباس قلی خان و سایرین باشد در گرجستان حاکم بوده اند هرگاه قبول ننمایید از مدان پیر اهل گرجستان تحقیقی نمایید که عباسقلی خان در گرجستان حاکم و والی بوده است یا نه و بالفعل مسجد و دکان او در گرجستان هست و خلعت و تعلیقه او هم خانه اهل گرجستان است و از ایام پدر ارکلی خان و پدر ما سرحد گنجه، گرجستان معلوم بوده از کجا تا به کجاست.»

منبع : اسنادی از روابط ایران با منطقه قفقاز

🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1080
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 671 بازدید

برچسب ها