تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

چین می گوید آماده همکاری با هند برای بهبود روابط است

  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
چین می گوید آماده همکاری با هند برای بهبود روابط است
روابط هند و چین در سال‌های اخیر تحت تنش شدید بوده است. وزیر امور خارجه هند، اس.جایشانکار، بارها اعلام کرده است که روابط هند و چین "مرحله بسیار دشواری" را پشت سر می گذارد. برای بازگشت این روابط به حالت عادی در روابط، وی افزود که این امر به سه عامل متقابل بستگی دارد: حساسیت متقابل، احترام متقابل و علاقه متقابل. جیشانکار در مورد وضعیت کنونی روابط گفت: "وضعیت مرزی وضعیت روابط را تعیین خواهد کرد."

به نظر می رسد چین خواهان تجدید روابط است. وانگ یی وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که چین آماده همکاری با هند برای بهبود روابط دوجانبه است. وانگ در یک سمپوزیوم در مورد وضعیت بین‌المللی و روابط خارجی چین در سال ۲۰۲۲ تأکید کرد که هر دو کشور «ارتباطات خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی حفظ کرده‌اند و هر دو کشور متعهد به حفظ ثبات در مناطق مرزی هستند. ما آماده همکاری با هند در جهت رشد پایدار و سالم روابط چین و هند هستیم».

سخنان وزیر امور خارجه چین در حالی بیان می شود که درگیری ۹ دسامبر در نزدیکی تاوانگ در ایالت آروناچال پرادش در شمال شرقی هند رخ داد که در آن سربازان دو طرف صدمات جزئی متحمل شدند. وزیر دفاع هند راجنات سینگ در پارلمان هند گفت که “در ۹ دسامبر جنگ تن به تن بین سربازان چینی و هندی رخ داد. سربازان هندی از ورود نیروهای ارتش آزادیبخش خلق به خاک ما جلوگیری کردند.” اگرچه دو طرف موفق شدند وضعیت تاونگ را تحت کنترل درآورند، اما واقعیت این است که تعداد نیروهای مستقر در دو طرف مرز پس از درگیری گالوان دو سال قبل هیچ نشانه‌ای از بازگشت به وضعیت عادی در روابط دو کشور را نشان نمی‌دهد. با وجود ۱۷ دور گفتگوی نظامی در سطح فرماندهان ارتش، دو طرف نتوانسته اند اختلافات خود را حل کنند و به خلع کامل نیروهای نظامی خود دست یابند. پس از هفدهمین جلسه مذاکرات نظامی هفته گذشته، وزارت دفاع هند بیانیه ای صادر کرد که در آن به آرامی اعلام کرد که هر دو طرف “امنیت و ثبات میدانی در بخش غربی را حفظ خواهند کرد” و آنها “توافق کردند که در تماس نزدیک باقی بمانند و گفت‌وگو را از طریق مجاری نظامی و دیپلماتیک حفظ کنند و در اولین فرصت برای حل مسائل باقی‌مانده، راه‌حلی قابل قبول برای دو طرف بیابند.»

مشخص نیست که اظهارات وانگ درباره روابط هند و چین منعکس کننده تغییر اساسی در سیاست خارجی چین است یا خیر. واضح است که نگرش چین به طور کلی نرم نشده است. بیانیه وزیر در مورد هند بخشی از یک سخنرانی طولانی بود که به بررسی دیپلماسی و روابط خارجی چین در سال ۲۰۲۲ پرداخت. ” وانگ ادامه داد که سرسختی ایالات متحده در دیدن چین به عنوان “رقیب همتای خود” و “محاصره، سرکوب و تحریک آشکار واشنگتن علیه چین” است که روابط را در “مشکلات جدی” قرار داده است. وانگ همچنین از ایالات متحده خواست که “ذهنیت حاصل جمع صفر را کنار بگذارد” و “تعاملات چین و ایالات متحده را با گفتگو و همکاری برد-برد تعریف کند.”

وانگ بر لزوم بازگرداندن روابط چین و آمریکا به مسیر درست تحت اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد تاکید کرد. وانگ در مورد برخی از تحولات اخیر از جمله اختلالات زنجیره تامین و تلاش‌های فعلی برای جداسازی اقتصادی از چین، گفت: «چین و ایالات متحده نمی‌توانند زنجیره‌های تأمین را جدا یا قطع کنند. در شرایط جدید، منافع مشترک چین و ایالات متحده افزایش یافته است، نه کاهش. نه درگیری، نه رویارویی بلکه همزیستی مسالمت آمیز به نفع هر دو کشور است. وانگ از ایالات متحده خواست که به تعهدات خود [در رابطه با سیاست چین] احترام بگذارد، اظهارات مثبت بایدن را به عمل تبدیل کند، از مهار و سرکوب چین دست بردارد، از مداخله در امور داخلی چین دست بردارد، از تضعیف حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین دست بردارد، و یک فضای مساعد برای ارتباط و همکاری بین دو طرف ایجاد کند.

همچنین اشاره های غیرمستقیم دیگری به ایالات متحده وجود داشت. وانگ با اشاره آشکار به ایالات متحده گفت که پکن “مرعوب هیچ قدرت هژمونیک یا قلدری آن نشده است و قاطعانه برای حفظ منافع اصلی و عزت ملی چین که تایوان را در مرکز آن قرار داده است، عمل کرده است.” وزیر خارجه چین گفت تایوان خط قرمزی است که نباید در روابط چین و آمریکا از آن عبور کرد. وی همچنین به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اشاره کرد و گفت چین “اقدامات قاطعانه‌ای اتخاذ کرده است که به شدت عناصر ضد چین در ایالات متحده و نیروهای ” تایوان مستقل” را اقدامات خود باز می‌دارد و اراده آهنین چین را در حفظ حاکمیت و امنیت ملی خود نشان می‌دهد.»

اتحاد چهارگانه Quad ، که شامل ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا است، در سخنرانی وانگ نیز به طور غیر مستقیم مورد اشاره قرار گرفت. وی اظهار داشت که چین با «روابط بلوکی و رقابت حاصل جمع صفر» مخالف است. هر یک از شرکای امنیتی جدید هند در میان کشورهای چهارگانه تحت رفتار تهاجمی چین از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی قرار گرفته اند که عمق جدیدی از اهداف استراتژیک را برای چهارجانبه به ارمغان آورده است. از سوی دیگر، وانگ همچنین درباره چگونگی حفظ ثبات استراتژیک چین در روابط با سایر کشورهای بزرگ صحبت کرد و افزود: «کشورهای بزرگ باید در ساختن جهان به مکانی بهتر، الگو باشند.»

چنین ناهماهنگی‌هایی، هم در سخنان چین و هم بین گفتار و عمل رهبران آن، احتمالاً تمایل سایر کشورها از جمله هند را برای جدی گرفتن اظهارات چین در مورد تمایل مجدد به روابط کاهش می‌دهد. بنابراین، بعید است که درخواست وانگ برای تلاش برای بازسازی روابط با دهلی نو، طرفداران زیادی در هند پیدا کند.

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7082
  • نویسنده : راجسواری پیللای راجاگوپلان
  • منبع : orfonline
  • 828 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.