تاریخ : یکشنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۱ 7 ربيع أول 1444 Sunday, 2 October , 2022
مشکلات تهران در قفقاز بیشتر می شود؟

آیا گرجستان در برابر ایران مانع تراشی خواهد کرد؟

  • ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۰۸
آیا گرجستان در برابر ایران مانع تراشی خواهد کرد؟
برخی اخبار و‌ گزارش ها در تحلیل خود از مشارکت «گرجستان» در مانور ترکیه و باکو چنین برداشت کردند که ممکن است این کشور در آینده در مسیر ترانزیتی ایران به سوی اروپا مانع تراشی کند. به این معنا که باکو از تفلیس درخواست کند تا به عنوان سدی در برابر مسیر کریدور شمال-جنوب عمل کند!

سالار سیف الدینی

▫️اولا معلوم نیست چنین ادعایی صحیح باشد. ولی در شرایط فرضی اگر حکومت باکو‌ به چنین خودکشی دست بزند چه نتیجه ای باید از آن گرفت؟

▫️نتیجه این خواهد بود که هدف دیکتاتوری شمال ارس آنگونه که ادعا کرده است، احترام به تمامیت ارضی اش نبوده است بلکه واقعا قصد بلوکه سازی مسیر ترانزیتی ایران را داشت.
▫️حقیقت نیز چنین است. زیرا علیف تاکنون به صدور پاسپورت روسی در قراباغ کوهستانی اعتراضی نکرده است. بدیهی است که صدور پاسپورت نقض یا بی احترامی بسیار معنادارتری نسبت به عبور چند کامیون در ماه است.

▫️نتیجه چنین سیاست «خصمانه ای» برای باکو، تمهیدات سخت گیرانه از سوی ج.اا خواهد بود.

▫️الهام علیف بارها خواستار باز شدن مسیرهای مواصلاتی منطقه شده است. موافقت‌نامه نهم نوامبر نیز چنین است. با این وجود تلاش شبانه روزی برای بستن مسیرهای ایران، نشانگر آن خواهد بود که جنگ قراباغ۲۰۲۰ جنگی علیه ایران بوده است و راهزنی‌های اخیر نیز بخشی از یک پروژه بزرگتر منطقه ای علیه ما.

▫️اما ایران چه کارت هایی برای این بازی دارد. کارت های جغرافیایی ایران برای بازی هایی از این دست بسیار است. کارت های دیگر سیاسی نیز کم نیست.
۱. پیش از چنین اقدامی از طرف باکو-تفلیس، ایران اجازه هر نوع عبور و‌ مرور باکو- ترکیه یا گرجستان از سیونیک به نخجوان حتی تحت حاکمیت و مالکیت ارمنستان را نخواهد داد. بنابراین دسترسی به نخجوان در انحصار ایران باقی می‌ماند.

۲.از سوی دیگر تهران عوارض بسیار سنگینی بر محور بیله سوار-نخجوان وضع خواهد کرد که شاهرگ حیاتی نخجوان است. این عواض قیمت تمام شده کالا را در نخجوان به چند برابر خواهد رساند.
این رژیم سختگیرانه در خصوص حریم هوایی ایران و ارمنستان نیز صادق خواهد بود.
۳.ایران، محور دریایی بندر انزلی-آستارخان را فعال‌تر خواهد کرد و میزان صادرات-واردات خود از مسیر زمینی را به مسیر کم‌هزینه تر دریایی سوق خواهد داد.

۴.ایران به عنوان یکی از پنج کشور کاسپین اجازه عبور خط لوله از دریا را به ترکمنستان و باکو نخواهد داد. بندهای کنوانسیون خزر به اندازه کافی در خصوص حفظ محیط زیست این حوزه آبی صراحت دارد. نیروی دریایی و هوایی ارتش در این خصوص کمک رسان ما خواهند بود.

▫️در خصوص گرجستان نیز، ایران تمهیدات سخت‌گیرانه ای اتخاذ خواهد کرد.
۱.پیش از هرچیز سفر ایرانی‌ها به گرجستان محدود خواهد شد.
۲.از نظر سیاسی نیز، شبه دولت‌های اوستیای جنوبی و آبخازیا، منتظر به رسمیت شناخته شدن هستند. روسیه نیز از این اقدام استقبال می‌کند. بنابراین تهران به تدریج شروع به ایجاد رابطه با آنها خواهد کرد.

▫️با این وجود به نظر نمی رسد، گرجستان و باکو مصرانه دنبال چنین نقشه ای باشند. زیرا حکومت‌ها به بقای خود علاقه دارند. امتحانش برای باکو مجانی است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2872
  • نویسنده : سالار سیف الدینی
  • منبع : آذری‌ها

برچسب ها

برچسب ها