تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ابعاد دور دوم مذاکرات استراتژیک آمریکا و روسیه/نگاه مسکو و واشنگتن به تحرکات چین/ جایگاه ترکیه در رقابت میان دو قدرت

  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
ابعاد دور دوم مذاکرات استراتژیک آمریکا و روسیه/نگاه مسکو و واشنگتن به تحرکات چین/ جایگاه ترکیه در رقابت میان دو قدرت
کارشناس ارشد مسائل روسیه گفت: آمریکا و روسیه عملاً نگران فعالیت هسته‌ای چین هستند و معتقدند که محدود کردن خودشان به صورت کامل به نفع چین خواهد بود.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد مسائل روسیه در تشریح ابعاد دور دوم مذاکرات استراتژیک آمریکا و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث فعلی میان دو طرف این است که هر دو قدرت بر حل و فصل موضوعات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای و بحث محدود کردن موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد تاکید دارند؛ چراکه روسیه و آمریکا یکدیگر را به نقض پیمان‌های مربوطه متهم می‌کنند.

بر اساس داده‌های فعلی از طرف ایالات متحده، وندی شرمن در دور دوم مذاکرات استراتژیک حضور خواهد داشت و از سوی روسیه هم سرگئی ریاکوف، معاون وزیر خارجه این کشور که سابقه بسیار زیادی در این مدل مذاکرات دارد حاضر می‌شوند. اختلافات فعلی میان دو طرف بر سر نوع، تعداد و گستره فعالیت موشک‌ها است اما نکته‌ای که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که قبلاً آمریکا و روسیه با یکدیگر در مورد پیمان‌های موشکی مذاکره می‌کردند و در نهایت به عنوان دو قدرت هرچه که میان آنها مکتوب می‌شد برای مابقی کشورها هم جنبه ارشادی داشت.

وی ادامه داد: در سال‌های قدیم قدرت هسته‌ای چین یا بریتانیا در حدی نبود که بخواهند بر مذاکرات مسکو و واشنگتن تاثیر بگذارند اما حالا اوضاع کاملاً فرق می‌کند؛ چراکه چین از حیث هسته‌ای در حال پیشرفت است و اگر پکن را وارد این چرخه مذاکراتی نکنند، عملاً این کشور در حاشیه امن قرار می‌گیرد. آمریکا و روسیه عملاً نگران فعالیت هسته‌ای چین هستند و معتقدند که محدود کردن خودشان به صورت کامل به نفع چین خواهد بود.

از سوی دیگر دور دوم مذاکرات در شرایطی شروع می‌شود که ایالات متحده، استرالیا را به زیردریایی هسته‌ای مجهز کرده که باعث شده چین و روسیه نسبت به آن اعتراض کنند، اما واقعیت این است که این اقدام برای کنترل چین انجام شده است. بنابراین اگر توافقی در دور دوم مذاکرات استراتژیک میان روسیه و آمریکا منعقد شود باید چین را هم وارد این چرخه کنند تا در نهایت موازنه به صورت کامل برقرار شود. از سوی دیگر، درگیری فرانسه و آمریکا بر سر انعقاد پیمان امنیتی آکوس بر این نشست تاثیر خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: محور اول اختلاف‌ها بحث موشک‌های کوتاه‌برد است که در زمان بوش پسر به نوعی نقض شد و محور دوم در مورد پیمان موشک‌های میان‌برد خواهد بود که شاهد آن بودیم که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده این توافق را به حالت تعلیق درآورد و حالا قرار است بر سر هر دو محور، مذاکره انجام شود. در این میان توجه داشته باشید که ایالات متحده در گذشته طرحی به نام سپر دفاع موشکی را مطرح کردند که قرار بود در دوران اوباما در لهستان و جمهوری چک اجرایی شود، اما پس از آن شاهد بودیم که بخش راداری این پروژه در ترکیه و بخش موشکی آن در رومانی مستقر شد. تمام این فرایند موجب اعتراض روس‌ها شد و آنها این سپر دفاع موشکی را علیه خود می‌دانستند؛ به گونه‌ای که از نظر آنها موازنه قدرت به هم خورده است.

بهشتی‌پور افزود: متاسفانه میلیاردها دلار از چرخه اقتصاد خارج و هزینه رقابت‌های تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه می‌شود که هیچ کاربردی ندارد؛ چراکه اگر هریک از طرفین دست به استفاده از این تسلیحات بزنند، بدون تردید جنگ راه می‌افتد و هیچ امنیتی در این میان برقرار نمی‌شود. نکته دیگر این است که در این میان برای موازنه‌سازی‌های مذکور، کشورهای دیگری هم وجود دارند که روسیه و آمریکا سعی می‌کنند تا از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال ترکیه یکی از کشورهایی است که اخیراً، هم با غرب ارتباط خود را گسترده کرده و هم با روسیه مناسبات دارد. این بدان معنی نیست که آنکارا تمام قد به سمت مسکو متمایل شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ریل‌گذاری اقتصادی، فرهنگی، سیاسی،‌ امنیتی و حتی اجتماعی ترکیه غربی است. به وضوح دیده‌ایم زمانی که آمریکا کوچک‌ترین تحریمی را علیه ترکیه اعمال می‌کنند، آنکارا به سمت واشنگتن متمایل می‌شود و به همین دلیل معتقدم ترکیه تمام قد در دامان روسیه قرار نخواهد گرفت. در زمان حکومت پهلوی در ایران هم شاهد آن بودیم که تهران برخی از تجهیزات و تسلیحات خود را از شوروی می‌خرید و برخی دیگر را از غرب تهیه می‌کرد که هم جنبه سیاسی داشت و هم جنبه فنی. حالا ترکیه هم چنین حالتی دارد و اینکه دیده می‌شود روس‌ها به ترکیه اس۴۰۰ می‌فروشند، دلیل اصلی آن صرفه اقتصادی است که برای مسکو دارد؛ چرا که روس‌ها هم صرفاً جنبه مالی و منافع ملی خود را مد نظر قرار می‌دهند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2772
  • نویسنده : حسن بهشتی‌پور
  • منبع : ایلنا
  • 769 بازدید

برچسب ها