تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

اتحادیه اروپا بسته نهم تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه را معرفی کرد.

  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
اتحادیه اروپا بسته نهم تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه را معرفی کرد.
"ضربه زدن به اقتصاد روسیه را ادامه خواهیم داد"

اتحادیه اروپا از معرفی بسته نهم تحریمها علیه روسیه خبر داد. به این ترتیب محدودیتهای صادراتی کالاها و فناوریهای دو منظوره، به ویژه در مورد وسایل نقلیه بدون سرنشین در حال افزایش است. همچنین تعلیق پخش چندین کانال تلویزیونی روسی در اروپا آغاز شده و شهروندان اروپایی از داشتن جایگاه در نهادهای حاکم بر شرکتهای روسی منع شده اند. کارشناسان خاطرنشان میکنند تحریم‌کنندگان تمایلی به در نظر گرفتن خساراتی که اتحادیه اروپا متحمل میشود، ندارند.

اتحادیه اروپا از معرفی بسته نهم محدودیتهای اقتصادی و همچنین تحریم افراد علیه روسیه خبر داد. به گفته رییس دیپلماسی اروپا، جوزپ بورل، این تصمیم به دلیل “تشدید” وضعیت در اوکراین اتخاذ شده است.

سرویس مطبوعاتی اتحادیه اروپا به نقل از بورل میگوید: “پوتین ابتدا مواد غذایی و گرسنگی و اکنون سرمای زمستان را به سلاحی برای مبارزه تبدیل کرده … ما به تحریم اقتصاد (روسیه) ادامه خواهیم داد.”

محدودیتهایی علیه تعدادی از سیاستمداران روسی از جمله معاونین نخست وزیران اعمال میشود: ویکتوریا ابرامچنکو، تاتیانا گولیکووا، الکسی اورچوک و همچنین چندین عضو کابینه، چندین فرماندار استانها، قضات دادگاه قانون اساسی، روزنامهنگاران و چهرههای فرهنگی، خدمات فدرال برای نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعی، حزب “روسیه متحد”، “کمونیست”، “لیبرال دموکرات”، روسیه عادل” و “مردم نوین”.

علاوه بر این لیست جدید اقدامات، شهروندان اتحادیه اروپا را از داشتن هرگونه جایگاهی در نهادهای حاکم بر شرکتهای روسی منع میکند. همچنین محدودیتهای صادرات کالاها و فناوریهای دو منظوره در حال افزایش است. در بخشی از این مرحله، تحریم‌ها علیه ۱۶۸ نهاد روسی اعمال می‌شود.

اتحادیه اروپا همزمان ممنوعیت صادرات کالاها و فناوریهای مرتبط با صنعت هوا فضا از جمله موتورهای هواپیما و قطعات آن را گسترش داد. این اقدام در خصوص وسایل نقلیه بدون سرنشین نیز صورت گرفته است.

بانک توسعه مناطق کل روسیه در لیست ساختارهای معاملات قرار دارد که شامل ممنوعیت کامل معاملات می‌باشد. علاوه بر این، دارایی‌های دو بانک دیگر روسی نیز مسدود میشوند.

علاوه بر این فرایند تعلیق مجوزهای پخش در اروپا برای شبکههای ان تی وی، روسیه ۱، رن-تی وی و کانال یک تلوزیون روسیه آغاز شده است.

کنستانتین بلوخین، پژوهشگر مرکز تحقیقات مسائل امنیتی آکادمی علوم روسیه، در مورد بسته جدید محدودیت‌ها اظهار داشت که نباید امیدوار بود غرب از تحریمهای تلافیجویانه خود دست بکشد.

بلوخین اشاره کرد: اگرچه تحریمها به غرب، بیش از روسیه صدمه وارد میکند، اما به دلیل روسی هراسی حاضرند چشم خود را بر روی همه چیز ببندند: گرسنگی، سرما و قیمتها.

این کارشناس خاطرنشان کرد که اعمال بسته پیشین محدودیتها کاملا “مخرب”بود، اما اتحادیه اروپا آن را تصویب کرد. بر اساس گزارشهای رسانهای، برخی از کشورها مخالف اعمال محدودیت بر قیمت نفت بودند.

اتحادیه اروپا در مورد اعمال بسته هشتم محدودیتها در اوایل ماه اکتبر به توافق رسید. این بسته شامل اقداماتی مانند سقف قیمت نفت و ممنوعیت شرکتهای اروپایی برای بیمه و حمل مواد اولیه از روسیه از طریق دریا به کشورهای ثالث با قیمت بالای ۶۰ دلار در هر بشکه میباشد. این اقدامات از ۵ دسامبر به اجرا درآمده است.

بسته هفتم تحریم‌ها در ۲۱ جولای منتشر شد و شامل ممنوعیت واردات مستقیم و غیر مستقیم، خرید و یا انتقال طلا از روسیه بود. بسته ششم در تاریخ ۳ ژانویه منتشر شد. محدودیت‌های تعیین شده توسط اتحادیه اروپا به ویژه بخشهای نفتی و بانکی و همچنین فعالیت تعدادی از کانال‌های تلویزیونی روسیه را تحت تاثیر قرار داد. این اتحادیه بسته پنجم تحریمها علیه روسیه را در ۸ آوریل معرفی کرد که شامل محدودیتهای واردات و ترانزیت زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی جامد روسیه بوده است. بسته چهارم در تاریخ ۱۵ ماه مارس معرفی شد و موارد دیگری از جمله شرکتهای هوانوردی و صنایع نظامی و همچنین تولید کالاهایی با استفاده دوگانه، کشتی سازی و مهندسی مکانیک را تحت تاثیر قرار داد. سه بسته اول محدودیتها در ۲۳، ۲۵ و ۲۸ فوریه اعمال شدند.

روسلان بالبک، تحلیلگر سیاسی در مصاحبهای با شبکه تلویزیونی خبری آر تی روسیه در خصوص تحریمهای جاری اتحادیه اروپا علیه روسیه بیان کرد ما در مورد نشانههایی از بروکسل درمورد عدم تمایل برای “زندگی در صلح با مسکو” صحبت میکنیم.

بالبک گفت: ” میخواهند ما را در سطح تکنولوژیکی حذف کنند و این بدان معناست که زمان کنار گذاشتن این ایده که میخواهند با ما در صلح زندگی کنند، فرا رسیده است. بهترین دفاع یک جنگجو-لبه شمشیر اوست، بنابراین همه نیروها میبایست نه در رقابت برای سخنرانیها و گزارشهای زیبا، بلکه در اقدام برای ایجاد یک پایگاه تکنولوژیکی مدرن دست بکار شوند. ما با تحریمها غرق خواهیم شد. آنها به دنبال صلح نیستند، چرا که همیشه از دنیای ما بیزار بودهاند.”

  • مترجم: شیوا فرضی
لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6978
  • 458 بازدید