تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

اصرار از آمریکا و انکار از ایران

  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
اصرار از آمریکا و انکار از ایران
موضوع پهپادهای ایرانی این روزها به سوژه مهم رسانه‌های بین المللی تبدیل شده است، نه از این بابت که جمهوری اسلامی ایران توانسته فراتر از انتظارات پهپادهایی قوی و کاربری تولید کند، بلکه به این دلیل که روسیه که خودش سال‌ها صادرکننده تسلیحات به کشورمان بوده، حالا مشتری تولیدات داخلی ایران شده است.

قدرت شفیعی

البته بررسی بسیاری از رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که آنها حتی از اینکه ایران توانسته چنین تسلیحاتی را تولید نماید هم در شوک هستند، شاید به این دلیل که تبلیغات رسانه‌ای در کشورمان برعکس کشوری همچون ترکیه بسیار ضعیف است.

اما جالب‌تر از آن رویکرد چهار کشور دخیل در این گزارش است. در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ارائه تسلیحات ایرانی به روسیه در رسانه‌های غیر رسمی داخلی و روسی و حتی غربی مطرح شده بود و پهپادها هم در صدر این لیست احتمالی بودند.

اینکه کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن به منطقه و ولادیمیر پوتین به تهران این موضوع را مطرح کرده است خود قابل تامل است. امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان فورا در گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود این موضوع را تکذیب کرد و بار دیگر بر موضع اصولی ایران در قبال این جنگ تاکید کرده و خواستار پایان آن شد.

از سوی دیگر دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم این موضوع را به سرعت تکذیب کرده و خبرسازی آمریکایی خواند. در این میان اما آمریکا به آتش بیار معرکه بدل شده و هرچه طرفین و حتی خود اوکراین سکوت می‌کنند، واشنگتن بیشتر اصرار می‌ورزد.

حالا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا تصاویری ماهواره‌ای از مرکزی نظامی در کاشان منتشر کرده و مدعی شده که دوبار در ماه های اخیر هیات‌های روس برای بازدید از پرنده‌های نظامی بدون سرنشین به آنجا رفته‌اند.

سوای اینکه ایران به روسیه پهپاد داده یا نه، نکته روشن این است که ایالات متحده به دلایلی خاص سعی دارد این موضوع را دستاویز قرار دارد و پای ایران را به بحران اوکراین بکشاند و تهران هم سعی دارد از این اتفاق جلوگیری کند. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5925
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 706 بازدید

برچسب ها