تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اقتصاد ترکیه در بحران

  • ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
اقتصاد ترکیه در بحران
اخباری که از اقتصاد ترکیه منتشر می‌شود، معمولا نگران‌کننده است. روز دوشنبه، نرخ تورم در این کشور نزدیک به ۷۹‌درصد اعلام شد؛ این یعنی فشار بر مردم در حال افزایش است. برخی تحلیلگران مستقل معتقدند، نرخ واقعی تورم دوبرابر رقمی است که اعلام شده است. از سال گذشته، رشد نرخ تورم در ترکیه بسیار سریع بوده؛ اما در ماه‌های اخیر، این رشد بسیار نگران‌کننده‌تر شده است.

احسان آذری‌نیا

اردوغان برخلاف اقتصاددان‌ها معتقد است، افزایش نرخ‌های بهره به رشد نرخ تورم منجر می‌شود و تحت فشارهای او، بانک‌مرکزی اواخر سال پیش، بارها نرخ‌های بهره را پایین آورد. در سال‌جاری میلادی ترکیبی از سیاست‌های بانک‌مرکزی ترکیه و رشد قیمت انرژی و موادغذایی در جهان، بر فشارهای تورمی افزوده است. در این میان، اردوغان تمایلی به تغییر رویه ندارد. او چندی پیش اعتراف کرد که فشار بر مردم زیاد است و وعده داد که اوایل سال آینده، نرخ تورم به‌شدت کاهش خواهد یافت. اردوغان اوایل سال‌جاری نیز وعده داده بود که اواسط سال یعنی اکنون، نرخ تورم به‌شدت پایین خواهد آمد. حال سوال مهم این است که آیا اوضاع اقتصادی در ترکیه بهبود خواهد یافت یا امیدی نیست؟

یک‌سال دیگر، انتخابات سراسری در ترکیه برگزار خواهد شد و مردم در پای صندوق‌های رأی به سیاست‌های دولت واکنش نشان خواهند داد. اردوغان برای جلب رأی مردم با چالش‌های بزرگی روبه‌روست و برخی تحلیلگران می‌گویند، او برای پیروزی در انتخابات تلاش کرده است تا احساسات ملی‌گرایانه مردم را تحریک کند و کشور را در معرض تهدیدهای داخلی و خارجی جلوه دهد و خود را تنها کسی معرفی کند که می‌تواند از کشور حفاظت کند. در مطالب حاضر، به سیاست‌های اردوغان در داخل و خارج از ترکیه، وضعیت اقتصادی این کشور، انگیزه‌های اردوغان و دیدگاه‌های کارشناسان درباره آینده اشاره شده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5891
  • نویسنده : احسان آذری‌نیا
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 516 بازدید

برچسب ها