تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024

بانک های تحریم شده روسی به دنبال راهی برای خروج از قزاقستان

  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۵۶
بانک های تحریم شده روسی به دنبال راهی برای خروج از قزاقستان
آلفا بانک قزاقستان به طور کامل توسط همتای قزاق CenterCredit خریداری شده است.

آلماز کومنوف در سایت اوراسیانت

شرکت تابعه یک وام دهنده روسی مستقر در قزاقستان که هدف تحریم های بین المللی ناشی از جنگ در اوکراین قرار گرفته است توسط همتای محلی CenterCredit تصاحب می شود. این خرید نشان می‌دهد که چگونه بانک‌های مرتبط با روسیه در سراسر آسیای مرکزی، و همچنین مشتریان این مؤسسات، طعمه انزوای خودساخته مسکو می‌شوند. طبق قراردادی که در ۲۱ آوریل اعلام شد، CenterCredit   صد درصد سهام آلفا بانک قزاقستان را به دست خواهد آورد.

پس از تکمیل قانونی معامله، CenterCredit برند [آلفا بانک] را تغییر خواهد داد. آلفا بانک قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرد، از این پس این بانک کاملاً قزاقستانی خواهد بود که طیف کاملی از خدمات بانکی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهد.

اگرچه طیف کامل تحریم‌هایی که علیه آلفا بانک اعمال شده تا ششم ماه مه اجرایی می‌شود، اما از قبل نشانه‌هایی از مشکلات بروز کردند. بلافاصله پس از اعلام تحریم ها، مشتریان شروع به برداشت انبوه پس انداز کردند. عجله به حدی بود که بانک مجبور شد سقف برداشت روزانه ۲۰۰,۰۰۰ تنگه (۴۵۰ دلار) را برای اطمینان از داشتن پول نقد کافی برای دور زدن وضع کند.

یکی دیگر از شعبه های یک بانک دولتی روسیه، Sberbank قزاقستان، که تحریم های آن از ۱۲ ژوئیه آغاز می شود، به نظر می رسد که این آزمون را کمی بهتر پشت سر گذاشته است. رگولاتور مالی قزاقستان هفته گذشته گفت که این بانک “به طور کلی ثبات مالی را نشان می دهد و تعهدات خود را در قبال مشتریان به موقع انجام می دهد.”

Sberbank قزاقستان به ویژه با مدیریت ۴۴۰ میلیارد تنگه از سبد وام خود، که شامل بخش هایی مانند وام یارانه ای خودرو، وام مسکن و وام های تجاری بود، به یک وام دهنده محلی دیگر، Halyk Bank، کمک کرد.

اما بانک با این وجود به دنبال خروج از کشور است. شرکت مشاوره Frank RG مستقر در مسکو در ۱۵ آوریل گزارش داد که Sberbank به دنبال خریدار برای شعبه قزاقستانی خود است و شرکت سرمایه گذاری قزاقستانی Freedom Finance می تواند پیشنهاد دهنده احتمالی باشد. فرانک آر جی همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به هیئت نظارت شرکت هلدینگ مالک بانک مدعی شد VTB، دومین بانک دولتی روسیه پس از Sberbank، قصد دارد علیرغم تحریم ها به فعالیت در قزاقستان ادامه دهد.

به گفته یک منبع ناشناس گزینه رها کردن همه چیز در قزاقستان می تواند کارساز باشد، زیرا کسی باید به مشتریان روسی خدمات ارائه دهد. تجارت با روسیه راهی به جز ارتقا ندارد.

عوارض ناشی از تحریم ها در سایر کشورهای منطقه نیز بروز کرده‌اند. در ازبکستان، دولت اواخر ماه گذشته ظاهراً به بانک‌های خصوصی دستور داد تا به مشتریان خرده‌فروش و تجاری خود در مورد خطرات قرار گرفتن در معرض بانک‌های روسی هدف تحریم‌ها هشدار دهند. حداقل یک وام دهنده قبلاً ابتکار عمل را بر عهده گرفته بود. در ۳ مارس، بانک KDB به مشتریان خود اطلاع داد که دیگر نقل و انتقالات را با بسیاری از بانک های روسیه و بلاروس انجام نمی دهد. در آغاز این ماه، تعداد مؤسسات در لیست سیاه بانک KDB به ۵۳ افزایش یافت.

هفته گذشته، یکی دیگر از بانک‌های ازبکستانی به نام «ایپاک یولی» اعلام کرد که پرداخت‌های بین‌المللی به حساب‌های ۲۰ بانک و شعب خارجی آنها را با تقریباً همه ارزها متوقف می‌کند. این فهرست شامل Sberbank، VTB Bank، Promsvyazbank، Tinkoff Bank، Rosgosstrakh Bank و چندین وام دهنده دیگر روسی می‌شود. با این حال، این ممنوعیت شامل نقل و انتقالات انجام شده به روبل روسیه نمی شود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5058
  • نویسنده : آلماز کومنوف
  • منبع : ایراس
  • 866 بازدید

برچسب ها