تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

تنش بین مسکو و واشنگتن؛ روس‌ها برای دریافت ویزای آمریکا باید به لهستان بروند

  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
تنش بین مسکو و واشنگتن؛ روس‌ها برای دریافت ویزای آمریکا باید به لهستان بروند
آمریکا بخشی از خدمات کنسولی خود در روسیه را به پایتخت لهستان منتقل کرده است. این اقدام آمریکا واکنشی است به سیاست کرملین در زمینه محدود کردن تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه. روسیه تصمیم جدید آمریکا را محکوم کرده است.

عدم صدور روادید آمریکا در خاک روسیه و مراجعه شهروندان روس از مسکو به ورشو برای دریافت روادید، جلوه‌ دیگری از تنشی است که در مناسبات دیپلماتیک آمریکا و روسیه پدید آمده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان) با انتشار گزارشی از واشنگتن، تصمیم آمریکا به منتقل کردن خدمات کنسولی به لهستان را واکنشی به تصمیم دولت روسیه می‌داند.

روسیه برای تعداد دیپلمات‌ها و شاغلان سفارت آمریکا در مسکو و دیگر نمایندگی‌های سیاسی این کشور در روسیه محدودیت‌هایی پیش‌بینی کرده است.

افزون بر آن، استخدام شهروندان روس توسط آمریکا یا بستن قرارداد با شهروندان آن کشور منوط به اخذ مجوز از دولت روسیه شده است.

دولت آمریکا در واکنش به این تصمیم گفته است که با توجه به کاهش تعداد پرسنل خود در مسکو، امکان صدور ویزا برای شهروندان روس و همچنین ارائه سایر خدمات کنسولی از طریق سفارتخانه این کشور در روسیه ممکن نیست.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار پستی در شبکه تلگرام از این اقدام دولت آمریکا به شدت انتقاد کرده است.

دولت آمریکا در توضیح تصمیم خود، مبنی بر انتقال بخش صدور ویزا برای شهروندان روس به پایتخت لهستان، اعلام کرده است: «ما برای اتخاذ این تصمیم مسائل متعددی و از جمله نزدیکی، شمار پروازها و سهولت درخواست ویزای متقاضیان…را مد نظر قرار دادیم.»

ورشو حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از مسکو فاصله دارد. مقامات آمریکا در عین حال به شهروندان روس توصیه کرده‌اند که پیش از سفر به ورشو برای تقاضای دریافت ویزا، حتما برای گرفتن وقت، با سفارت آمریکا در آن شهر تماس بگیرند.

گفته می‌شود آن دسته از شهروندان روس که خواستار دریافت ویزای غیرمهاجرتی باشند، می‌توانند به نمایندگی‌های سیاسی آمریکا در کشورهای دیگر نیز مراجعه کنند. با این حال صدور روادید سفرهای دیپلماتیک برای سیاستمداران روس همچنان در مسکو صورت می‌گیرد.

در سایت وزارت امور خارجه آمریکا نام روسیه در کنار کشورهایی قرار گرفته است که یا آمریکا با آن‌ها فاقد مناسبات دیپلماتیک است، یا مناسباتی محدود دارد. از آن جمله نام کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران، ونزوئلا، یمن، کوبا و سوریه در چنین بخشی قید شده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3108
  • منبع : دویچه وله
  • 730 بازدید

برچسب ها