تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

جشن جاگاناس؛ وقتی خدایان هندو به راهپیمایی می‌روند

  • ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
جشن جاگاناس؛ وقتی خدایان هندو به راهپیمایی می‌روند
جاگاناس راس رایت تنها فستیوالی است که به خدایان هندوها اجازه می­دهد از معبد جاگاناس به معبد گاندیچا بروند. جاگاناس راس یاترای معروف در شهر پوری به عنوان فستیوال ارابه ها هم شناخته شده و اعتقاد بر این است که این ارابه­ها قدیمی­ترین و بزرگ­ترین ارابه راهپیمای جهان است. این واقعه هر سال یکبار در تقویم هندی رخ می­دهد. امسال این فستیوال در پوری، اودیشا از 1 جولای (10 تیر) شروع شده و تا 22 جولای (31 تیر) به پایان می­رسد.

فستیوال جاگاناس راس یاترا به غیر از شهر پوری در سایر شهرها نیز با شکوه و شور فراوان برگزار می­شود.

راس یاترا بخاطر سه خدای هندی که در دسته­های رنگارنگ از معبد خود بیرون آورده می­شوند تا پیروان خود را ببینند، منحصر بفرد است. و چیزی که فستیوال امسال را خاص می­کند این است که برای اولین بار پس از شروع پانادمی کرونا مردم شخصا در  فستیوال حضور دارند.

براساس آنچه در متون مقدس هندو آمده، سوبهادرا، خواهر خدایگان جاگاناس، خواستار سفر به پوری بود. جاگاناس به همراه خواهر و برادر خود، بالابهادرا، برای تحقق آرزوی خواهر شهر خود را به مقصد پوری با ارابه ترک کردند.

از آن موقع، سفر سه خدایگان هندو از معبد خود به معبد دیگر هر ساله با عنوان فستیوال جشن گرفته می­شود.

هر سه ارابه نام مخصوص به خود را دارند. ارابه خدایگان جاگاناس، ناندیگوش، ارابه بالابهادرا، تالادویهال و ارابه سوبهادرا، دارپادالانا نامیده می شوند. این ارابه­ها توسط پیروانشان کشیده می­شوند و اعتقاد بر این است که دست زدن به طناب ارابه جاگاناس تمام گناهانی را که دانسته یا ندانسته انجام شده پاک می کند.

منبع

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5858
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 427 بازدید

برچسب ها