تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
خانه‌های دبی و استانبول، پناهگاه مالی روس‌های ثروتمند

رقابت ترکیه و امارات برای جلب سرمایه‌گذاران روسیه

  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۰۹
رقابت ترکیه و امارات برای جلب سرمایه‌گذاران روسیه
شهروندان و به‌ویژه ثروتمندان روسیه کانال مطمئن و امتحان پس‌داده‌ای برای حفظ پول و دارایی‌های خود یافته‌اند. به گفته صاحبان املاک و مستغلات در استانبول و دبی، پس از شروع مناقشه نظامی میان روسیه و اوکراین و به دنبال آن، اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، خرید و معامله ملک و آپارتمان از سوی روس‌ها در این دو شهر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

رفت‌و‌آمد روس‌های ثروتمند این روزها به دفاتر املاک و مستغلات استانبول و دبی بیشتر شده است. به گفته بسیاری از کارگزاران املاک در این دو شهر سرمایه‌پذیر، روس‌های ثروتمند در حال خرید و سرازیر کردن پول به املاک و مستغلات در ترکیه و امارات‌متحده‌عربی هستند تا از تحریم‌های غرب که مدتی است بر اقتصاد روسیه اعمال شده، در امان بمانند.

گول گول، یکی از بنیانگذاران شرکت املاک و مستغلات Golden Sign در استانبول به رویترز گفت: «ما هر روز هفت تا هشت واحد ملک و آپارتمان را به روس‌ها می‌فروشیم. آنها نقد می‌خرند یا آنکه در ترکیه حساب بانکی باز می‌کنند و حتی با طلا معامله می‌کنند. آنها روس‌های ثروتمند هستند اما الیگارشی نیستند. مشتریانی هستند که سه تا پنج آپارتمان در استانبول می‌خرند».

تیاگو کالداس، مدیرعامل شرکت املاک مدرن لیوینگ در دبی، می‌گوید از زمان مقابله نظامی روسیه و اوکراین تقاضا برای خرید ملک در دبی از سوی روس‌ها در مقایسه با ماه‌های پیش از آن، ده برابر افزایش یافته. تیاگو به رویترز گفته‌است که او حالا سه کارشناس روسی‌زبان را برای پذیرش درخواست‌ها و مجاب کردن روس‌ها به خرید، استخدام کرده‌است.

از زمان آغاز مناقشه نظامی میان روسیه و اوکراین، آمریکا و برخی دول غربی تحریم‌هایی را بر روسیه اعمال کرده‌اند که شامل محرومیت روسیه از سیستم مالی بین بانکی سوئیفت و هدف قراردادن الیگارش‌هایی است که به‌نظر می‌رسد به رئیس‌جمهور روسیه نزدیک هستند.

ترکیه و امارات از جمله کشورهایی هستند که دولت‌های آنها اگرچه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده‌اند،اما آنکارا اعلام کرده‌است که با تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل متحد علیه روسیه، مخالف است. با این حال، هر دو کشور روابط نسبتا خوبی با مسکو دارند و همچنان پروازهای مستقیم میان آنها برقرار است.

طی سال‌های اخیر، روس‌ها پس از ایرانی‌ها و عراقی‌ها خریداران بزرگ املاک در ترکیه بوده‌اند، با این حال فعالان املاک و مستغلات در استانبول می‌گویند در هفته‌های اخیر تقاضای خرید ملک از سوی روس‌ها افزایش یافته است.

اگرچه هنوز برای استخراج میزان معاملات شهروندان روسیه در بازار املاک و مستغلات استانبول، قدری زود است اما بر اساس گزارش اداره آمار ترکیه، در ماه فوریه ۲۰۲۲ (بهمن و اسفند ۱۴۰۰)، زمانی که سربازان روس در مرز اوکراین جمع شدند، روس‌ها ۵۰۹ خانه در ترکیه خریداری کردند که تقریبا دو برابر تعدادی است که از سوی آنها طی سال گذشته میلادی معامله شده بود.

ابراهیم باباجان که شرکت او در استانبول عمدتا برای خریداران خارجی در ترکیه املاک می‌سازد و می‌فروشد، می‌گوید که در گذشته بسیاری از روس‌ها بیشتر تمایل داشتند در مناطق توریستی از جمله آنتالیا گشت‌و‌گذار و زندگی کنند اما حالا آنها برای سرمایه‌گذاری و حفظ پول و دارایی‌های‌شان به خرید آپارتمان در استانبول روی آورده‌اند.

هم ترکیه و هم امارات‌متحده‌عربی مشوق‌های اقامت را برای خریداران ملک ارائه می‌دهند. در ترکیه خارجی‌هایی که ۲۵۰ هزار دلار برای خرید آپارتمان بپردازند و آن را به مدت سه سال نگه‌دارند، می‌توانند پاسپورت ترکیه دریافت کنند. با مبلغ کمی کمتر، دبی، ویزای اقامت سه ساله ارائه می‌دهد.

ثروتمندان روس‌ در حالی برای در امان ماندن از تحریم‌ و خطر کاهش ارزش دارایی‌های‌شان راهی استانبول و دبی شده‌اند که به گفته النا تیمچنکو از کارگزاران شرکت مستعلات رویال‌هوم که در امارات مستقر است، خرید آپارتمان برای روس‌هایی که در دبی حساب‌های بانکی دارند، نسبتا ساده است. او می‌گوید که با این حال، این روند برای دیگر شهروندان روس که فاقد حساب بانکی در دبی هستند، با چالش زیادی همراه بوده است.

با این حال، روس‌ها برای دور زدن تحریم‌های بانکی و محدودیت در نقل‌و‌انتقالات پولی، راهکارهایی را در پیش گرفته‌اند.

مدیران شرکت کالداس و الکس جیهان اوغلو، که یک مشاور املاک در بزرگترین شهر ترکیه هستند، می‌گویند برخی از روس‌ها برای معامله ملک و خرید آپارتمان از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. به گفته آنها، بیشتر تراکنش‌هایی که این روزها در بازار مستغلات ترکیه و استانبول صورت می‌گیرد، رمزنگاری است و کریپتو به کانالی مطمئن برای صاحبخانه شدن روس‌ها در استانبول تبدیل شده‌است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4800
  • منبع : اتاق بازرگانی تهران
  • 674 بازدید

برچسب ها