تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
شش ماه پس از جنگ فرسایشی روسیه و اوکراین؛

چهار سناریویی که پایان بازی را مشخص می‌کند

  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
چهار سناریویی که پایان بازی را مشخص می‌کند
درگیری ها در اوکراین به جنگی فرسایشی تبدیل شده که در آن نمی توان برنده مشخصی را دید.

شش ماه از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد به همین مناسبت مردیت دلیسو از ای بی سی نیوز، در مصاحبه‌ای با کلنل بازنشسته و تحلیل‌گر نظامی، استفان گانیارد، چنین نوشت:

در ماه‌های پس از حمله رعدآسای روسیه از شمال و شرق که با مقاومت شدید اوکراینی‌های غیرمسلح مواجه شد، درگیری به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است که برنده مشخصی ندارد. سرهنگ بازنشسته استیو گانیارد دراین‌باره گفت: «در این مرحله، به نظر می‌رسد هر دو کشور، هم اوکراین و هم روسیه، در حال بازنده شدن هستند. در چنین شرایطی بدیهی است که مبارزه بر سر این است که چه کسی اول ببازد و چه کسی آخر.»

گانیارد گفت: «پیش‌بینی اینکه جنگ چقدر بیشتر طول می‌کشد غیرممکن است – ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. این جنگی است که در این مرحله بسیار بسیار کند در حال وقوع است. هیچ‌یک از طرفین توانایی انجام عملیات تهاجمی مهمی را ندارند. مدت‌زمانی که جنگ ادامه می‌یابد تا زمانی که یک طرف اول ببازد احتمالاً به چند عامل بستگی دارد».

چهار سناریویی که پایان بازی را مشخص می‌کند

به گفته گانیارد برای روسیه، جذب نیرو برای حفظ قلمروی که تصرف کرده است یک چالش مهم است.

ارتش روسیه از اواخر ماه مارس که حدود ۱۳۵۰ نفر تلفات گزارش کرد، به‌روزرسانی رسمی در مورد تلفات ارائه نکرده است. یکی از مقامات وزارت دفاع ایالات‌متحده در اوایل ماه جاری تخمین زد که حداقل هفتاد هزار روس از زمان آغاز جنگ کشته یا زخمی شده‌اند.

کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا گفت: ابهامات زیادی وجود دارد، اما فکر می‌کنم می‌توان گفت که روس‌ها احتمالاً در کمتر از شش ماه ۷۰ یا ۸۰ هزار نفر تلفات داده‌اند.

گانیارد گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای استخدام نیروهای نظامی واجد شرایط برای جنگ در اوکراین، کار بسیار سختی پیش رو دارد. او گفت: «روس‌ها اساساً در این مرحله از زندان‌ها سربازگیری می‌کنند.»

همچنین دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که از ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۵۵۰۰ نفر در اوکراین کشته و بیش از ۷۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

گانیارد گفت: «برای اوکراین، حمایت مستمر از سوی غرب چالش مهم به حساب می‌آید. از جمله تأمین سلاح‌های دقیق مانند سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای با برد بالا یا HIMAR که نیروهای اوکراینی از آن‌ها برای از بین بردن روس‌ها در مناطق عقب استفاده کرده‌اند. توانایی اوکراینی‌ها برای هدف قرار دادن مکان‌های بسیار دقیق – پست‌های فرماندهی، انبارهای تدارکاتی – به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا روس‌ها را فرسوده کنند.»

او افزود: «با ادامه درگیری، خطر کاهش حمایت غرب از اوکراین وجود دارد، زیرا تأثیرات جنگ، مانند مشکل کمبود منابع انرژی در اروپا، در ماه‌های آینده احساس می‌شود.»

گانیارد گفت که عامل دیگر تأثیرگذار بر اینکه اول چه کسی بازنده باشد اقتصاد است.

و همچنین بنا به گفته او فاکتور دیگر روحیه است که عاملی حیاتی است.

کالین کال دراین‌باره می‌گوید: روحیه و اراده اوکراینی‌ها برای جنگیدن بی‌چون و چرا است و به نظر من بسیار بالاتر از میانگین روحیه و اراده جنگ در طرف روسیه است. من فکر می‌کنم که این به اوکراینی‌ها برتری قابل‌توجهی می‌دهد.

با در نظر گرفتن این عوامل، سناریوهای مختلفی وجود دارد:

روسیه در دونباس مستقر است، اوکراین از قلمرو خود چشم پوشی می کند

گانیارد گفت که در بهترین سناریو برای روسیه، نیروهای این کشور به افزایش تدریجی در دونباس ادامه خواهند داد و مواضع خود را در برابر نیروهای اوکراینی حفظ خواهند کرد. او گفت که اگر اوکراین زرادخانه‌ای برای عقب راندن نداشته باشد یا نتواند در شرایط سقوط اقتصادی مقاومت کند، این می‌تواند آن‌ها را در موقعیتی قرار دهد که برای صلح تلاش کنند.

اوکراین قلمرو خود را در دونباس بازپس می گیرد، روسیه تلفات خود را کاهش می دهد

گانیار گفت: «اما اگر اوکراین بتواند برخی از مناطقی را در دونباس که از زمان آغاز تهاجم توسط نیروهای روسیه تصرف شده است، باز پس گیرد، این می‌تواند پوتین را برای پایان دادن به تهاجم تحت‌فشار قرار دهد تا از شرمساری بیشتر جلوگیری کند.»

اگر روسیه شروع به باخت و تلفات سنگین کرد و اگر اوکراینی‌ها بتوانند بخش‌هایی از اوکراین را که روس‌ها گرفته‌اند، پس بگیرند، ممکن است پوتین در یک مقطع زمانی تصمیم بگیرد که ضررهای خود را کاهش دهد و اعلام پیروزی کند و جنگ را خاتمه دهد.

اوکراین قلمرو خود را در دونباس بازپس می گیرد، جنگ تشدید شود

گانیارد گفت: «پوتین ممکن است در برابر شرمساری سیاسی از دست دادن سرزمینی که از آغاز تهاجم به دست آورده بود، عقب‌نشینی کند؛ اما احتمال سناریوی دیگری هم وجود دارد. اینکه پیشرفت اوکراین منجر به تشدید تخاصم شود.»

به گفته گانیارد: «هرچه دستاوردهای اوکراینی‌ها بیشتر شود، در واقع ممکن است کل وضعیت را خطرناک‌تر ‌کند، زیرا پوتین ممکن است به‌گونه‌ای واکنش نشان دهد که جنگ تشدید شود».

ممکن است حتی این وضعیت به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی توسط روسیه ختم شود.

خطر اینجاست که اگر اوکراینی‌ها به عملکرد بهتر خود ادامه دهند، پوتین برای نجات خود برای حفظ موقعیت سیاسی داخلی و محبوب خود چه می‌کند؟ آیا او کاری می‌کند که تمام جهان را شوکه کند و سعی می‌کند اوکراینی‌ها را برای تسلیم زودهنگام بترساند؟

اوکراین به سمت جنوب پیش می‌رود و پوتین را تحت‌فشار قرار می‌دهد

خرسون، شهر بندری در شمال شبه‌جزیره کریمه، اولین شهر بزرگی بود که پس از تهاجم روسیه سقوط کرد. این شهر به دلیل دسترسی به دریای سیاه و توانایی انتقال کالا برای اوکراین کلیدی است. گانیار گفت که اگر اوکراین بتواند خرسون را پس بگیرد و کریمه الحاق شده به روسیه را تهدید کند، این می‌تواند به اوکراین مزیت مذاکره بدهد.

وی گفت: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به تلاش برای تهدید کریمه ادامه خواهد داد تا بتواند بر پوتین فشار بیاورد».

گانیارد گفت: «اکنون همه‌چیز درباره آنچه قرار است رخ دهد در هاله ابهام است. با رفتن به پاییز و زمستان، ممکن است تحرکاتی برای مذاکرات وجود داشته باشد؛ اما در این مرحله، هیچ‌یک از طرفین نمی‌توانند دست از جنگ بردارند و خاتمه دهنده این جنگ باشند.»

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6342
  • نویسنده : مردیت دلیسو
  • منبع : خبرآنلاین
  • 358 بازدید

برچسب ها