تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

گمانه زنی رسانه ها از درخواست های رئیس جمهوری تاجیکستان از پوتین

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
گمانه زنی رسانه ها از درخواست های رئیس جمهوری تاجیکستان از پوتین
درگیری های مرزی با قرقیزستان و افزایش ناامنی در مرزهای طولانی تاجیکستان و افغانستان دوشنبه را به شدت نگران کرده است از این رو به گفته منابع رسانه ای مهمترین محورهای دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان با ولادیمیر پوتین همتای روس اش در پشت درهای بسته همین دو موضوع بوده است.

امامعلی رحمان در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو گفت تاجیکستان فقط با مذاکره مسائل مرزی با قرقیزستان را حل خواهد کرد. از نظر رحمان، موقعیت قوی تاجیکستان حل و فصل مسائل مرزی با قرقیزستان از طریق “گفت و گوهای صلح” است.

مسائل مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان در ۲۸ و ۲۹ آوریل (۸ و ۹ اردیبهشت) در مسکو مورد بحث قرار گرفت، زمانی که درگیری مسلحانه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان آغاز شد، ده ها کشته و صدها نفر از هر دو طرف زخمی شدند و یکدیگر را مقصر درگیری ها دانستند.

امامعلی رحمان در جریان گفت و گوها با پوتین همچنین در مورد افزایش تعداد پروازها بین دو کشور و تأمین امنیت مرز تاجیکستان و افغانستان پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی بحث و تبادل نظر کرد.

رحمان در دیدار با پوتین، از وضعیت امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار کمک در تقویت حفاظت از مرزهای تاجیکستان با افغانستان شد.

امامعلی رحمان اوضاع امنیتی افغانستان را “تأسف بار و عمیقاً نگران کننده” خواند و خاطرنشان کرد که مرز تاجیکستان با افغانستان یعنی همان مرز جنوبی کشورهای مشترک المنافع (CIS) و سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) بحرانی است و خواستار “اجرای عملی تصمیمات قبلی ” در این مورد شد.

اشاره امامعلی رحمان به تصمیمات “قبلاً اتخاذ شده” در راستای وعده های مسکو برای تأمین سلاح و مهمات ارتش تاجیکستان و مرزبانان است که هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

در همین رابطه ولادیمیر پوتین با اشاره به پایگاه ۲۰۱ نظامی روسیه در تاجیکستان گفت که ما در تلاش هستیم این پایگاه و ارتش تاجیکستان را تقویت کنیم. “ما یک برنامه خوب در این زمینه داریم که چند سال به طول خواهد انجامید. “ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از اجرای به موقع این برنامه انجام خواهیم داد. ”

این پایگاه ۷ هزار سرباز روسی را در خود جای داده و طبق توافق بین تاجیکستان و روسیه حق فعالیت تا سال ۲۰۴۲میلادی را دارد. روسیه و تاجیکستان خود را شرکای راهبردی می نامند و مبارزه با تروریسم و ‌قاچاق مواد مخدر یکی از مهمترین زمینه های همکاری نظامی بین دو کشور است. گروه های مخالف در تاجیکستان می گویند حضور نظامی روسیه تضمین کننده دولت رحمان است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، گفت: روسیه از تاجیکستان در برابر تهدیدهای امنیتی از جانب افغانستان دفاع و حمایت می کند. وضعیت این کشور شما را بسیار نگران می کند که نگرانی بجا است.

رئیس جمهوری تاجیکستان در دیدار با ولادیمیر پوتین همچنین موضوع مهاجرت کاری شهروندان تاجیکستان را مورد بحث قرار داد و بر لزوم افزایش تعداد “راه های هوایی بین دو کشور” تأکید کرد. تاکید بر افزایش تعداد پروازها بین تاجیکستان و روسیه است، در حالی که در حال حاضر فقط دو پرواز در هفته بین دوشنبه و مسکو انجام می شود.

در همین رابطه، ولادیمیر پوتین گفت که بخش های مختلف اقتصاد روسیه به نیروی انسانی نیاز دارند. با این حال، وی تأکید کرد که تاجیکستان نیز از این روند سود می برد. “مردم (مهاجران کار تاجیک) کمک های زیادی از روسیه برای تأمین هزینه های خانواده خود می کنند. “من فکر می کنم این یک روند بسیار مثبت است. ”

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط روسیه و تاجیکستان در همه عرصه ها در حال گسترش است، افزود: مسکو شریک اصلی تجاری و اقتصادی ما است و روابط در عرصه انسانی و فرهنگی در حال گسترش است. / ایرنا

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=763
  • 785 بازدید

برچسب ها