تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

۲۳ سالگی بمب اتمی پاکستان و تداوم تهدید رقابت هسته‌ای در شبه قاره

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
۲۳ سالگی بمب اتمی پاکستان و تداوم تهدید رقابت هسته‌ای در شبه قاره
مردم پاکستان امروز ۲۸ ماه مه (هفتم خرداد) را به عنوان بیست و سومین سالروز هسته‌ای شدن این کشور موسوم به «یوم تکبیر» را گرامی می‌دارند، این درحالی است که سایه رقابت تسلیحاتی میان دو همسایه هسته‌ای و خطر رویارویی میان این کشورهای رقیب همچنان بر جنوب آسیا سنگینی می‌کند.

پاکستانی‌ها در بسیاری از شهرهای این کشور ازجمله اسلام‌آباد، راولپندی، لاهور و کراچی سالروز آزمایش اتمی این کشور را گرامی می‌دارند، در عین حال برقراری محدودیت‌های حاکم ناشی از شیوع کرونا باعث شد تا برگزاری گسترده این مراسم تحت الشعاع قرار گیرد.

امروز رادیو و تلویزیون دولتی پاکستان از جمله شبکه‌های خبری این کشور برنامه‌های مختلفی درباره سالروز آزمایش هسته‌ای پخش کردند.

پاکستان و هند در ماه مه سال ۱۹۹۸ آخرین آزمایش های هسته‌ای قرن بیستم را انجام دادند. حوادث مه ۱۹۹۸ مثلثی از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای در جنوب آسیا -هند، چین و پاکستان- ایجاد کرد که نه تنها دارای مرزهای مورد اختلاف هستند بلکه خصومت‌های تاریخی عمیق را در برابر یکدیگر ادامه داده‌اند.

هیچ یک از این دو کشور از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) که توسط ۱۸۹ کشور دنیا به امضا رسیده نیستند. این توافق درمقابل  فراهم ساختن دسترسی صلح آمیز کشورها به انرژی اتمی از جمله تولید برق آن‌ها را ملزم به کنار گذاشتن طرح‌های کنونی یا آتی‌شان برای ساخت تسلیحات هسته‌ای می‌کند. با این حال، هند و پاکستان با این بهانه که ان پی تی میان کشورهای مختلف تبعیض قائل می‌شود و جهان را به دو گروه دارندگان سلاح هسته‌ای و کشورهای فاقد این سلاح‌ها تقسیم می‌کند از امضای این توافق خودداری کرده‌اند.

پاکستان در روز ۲۸ می‌سال ۱۹۹۸ (هفتم خرداد ۱۳۷۷) در پاسخ به آزمایش هسته‌ای هند، چندین آزمایش هسته‌ای را با موفقیت انجام داد. پاکستان پس از انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته‌ای، به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان و اولین کشور اسلامی دارای قدرت هسته‌ای در جهان شناخته شد.

پاکستان در طول یک سال گذشته برای قدرت نمایی در مقابل هند رقیب سنتی خود در جنوب آسیا، ۹ بار دست به آزمایش موشک‌های مختلف با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را زد. ارتش و نیروی دریایی پاکستان در طول این یک سال پرتاب چند فروند موشک‌های بالستیک را با موفقیت آزمایش کردند.

براساس تازه‌ترین گزارش کارزار بین المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای درباره تخمین هزینه‌های جهانی هسته‌ای، پاکستان و هند دو رقیب سنتی شبه قاره در میان ۹ کشوری قرار گرفتند که سال گذشته میلادی بیشتری هزینه‌ها را در نگهداری و ساخت تسلیحات اتمی انجام دادند.

در این گزارش آمده است: پاکستان در میان ۹ کشور که در راس آن آمریکا قرار دارد، طی سال ۲۰۱۹ بیشترین هزینه‌ها را صرف نگهداری و ساخت سلاح‌های هسته‌ای کرد در عین حال پاکستان تنها کشوری که است که هزینه سال ۲۰۱۹ آن کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. هند نیز سال گذشته ۲. ۳ میلیارد دلار صرف تسلیحات هسته‌ای کرد.

تشدید رقابت تسلیحاتی میان پاکستان و هند در شبه قاره و احتمال هرگونه رویارویی میان این دو کشور موضوعی است که جامعه بین الملل همواره نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و تاکید دارد که عدم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات میان اسلام‌آباد و دهلی نو، می‌تواند فاجعه هسته‌ای به بار آورد که پیامدهای خطرناکی برای منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

کارشناس هسته‌ای و امور خلع سلاح پاکستان امروز در همایشی به مناسبت بیست و سومین سالروز آزمایش هسته‌ای این کشور بر اهمیت اقدامات موثرتر اسلام‌آباد برای پیشرفت در حوزه‌های جنگ سایبری، هوش مصنوعی و بروز رسانی توانایی‌های بازدارندگی پاکستان مقابل هند اذعان کردند.

سخنرانان در این همایش با عنوان «تلاش پاکستان برای صلح و ثبات استراتژیک در جنوب آسیا» مدعی شدند: اسلام‌آباد در تلاش برای جلوگیری از هرگونه رقابت تسلیحاتی در منطقه است اما نمی‌تواند نسبت به تحولات امنیتی پیرامون خود غافل بماند.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، مردم این کشور در قبال آزمایش هسته‌ای این کشور متحمل تحریم های سنگین اقتصادی از سوی جامعه بین المللی شدند، با این حال بر مواضع خود پایدار بوده و آزمایش هسته‌ای را یک مساله مهم و بازدارنده در موضوع دفاع ملی برای خود اعلام کردند.

روزنامه اردو زبان «جنگ» پاکستان درباره سالروز آزمایش هسته‌ای این کشور نوشت که گوهر ایوب خان وزیر پیشین امور خارجه دولت وقت پاکستان در روز ۱۵ مه ۱۹۹۸ درست ۱۳ روز قبل از انجام آزمایش هسته‌ای برای اطلاع به کشورهای همسایه به صورت پنهانی به چند کشور منطقه سفر کرد.

جنگ افزود: گوهر ایوب خان با سفر به کشورهای منطقه، مقام‌های عالی رتبه این کشورها را از تصمیم پاکستان برای انجام آزمایش هسته‌ای مطلع کرد.

مرکز مطالعات عالی دفاعی در آمریکا به عنوان یک سازمان غیر دولتی سال گذشته میلادی برای اولین بار یک گزارش جامع از شبکه‌های تامین تجهیزات اتمی پاکستان و هند در منطقه‌ای که دارای خطرناک‌ترین تنش‌ها در جهان بوده، ارائه کرده است.

این گزارش‌ها به نقل از جک مارگولین دبیر و تحلیلگر این مرکز حاکی است: رقبای سنتی شبه قاره در حال سوء استفاده از شکاف‌ها در رژیم‌های جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و کنترل صادراتی هستند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1466
  • منبع : ایرنا
  • 958 بازدید

برچسب ها