تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

آمریکا صرفاً به تحریم بسنده کرد / تشدید درگیری می‌تواند متفقین و متحدین جدید را پدید آورد

  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۱۰
آمریکا صرفاً به تحریم بسنده کرد / تشدید درگیری می‌تواند متفقین و متحدین جدید را پدید آورد
کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکا با دو رقیب جدی یعنی چین و اتحادیه اروپا روبه‌رو است و اگر بروکسل با روسیه در یک سطح قرار بگیرند، بدون تردید این به ضرر آمریکا خواهد بود و حالا هم واشنگتن در حال مهندسی به نفع خود است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل خودداری ایالات متحده از اعزام نیروی نظامی به اوکراین و سناریوی غرب علیه مسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نبرد اوکراین دچار بعضی از گزاره‌های تعریف‌شده در باب روسیه و در مرکز آن شخص پوتین و نگرش‌های او نسبت به امنیت و سیاست بین‌الملل است. او که از یک خانواده فقیر و کارگر برخاسته، در مسیر خود به تزار روسیه تبدیل شده و به خود را شخصیتی خودساخته و قهرمان می‌داند. در این میان پوتین یک برخورد مغرورانه و در عین حال با ضریب هوشی بالای امنیتی از خود به نمایش گذاشته است. او در ساختار کلاسیک، به یک فرد خطرناک تبدیل شده است. او به نوعی هنوز آینده نظام بین‌الملل را بر پایه قدرت نظامی می‌داند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ پرونده گرجستان و در سال ۲۰۱۴ الحاق جزیره کریمه و اشغال شرق اوکراین را شاهد بودیم و تمامی این مسائل بدان معناست که حالا رئیس جمهور روسیه وارد یک فاز جدید شده است.

وی ادامه داد: معتقدم که رفتار پوتین در وضعیت فعلی مصداق بارز آن مثال است که می‌گوید «انسان عاقل از ترس مرگ خودکشی نمی‌کند». پوتین می‌گوید به دلیل آنکه اوکراین می‌خواهد عضو ناتو شود و به جمع کشورهای اتحادیه اروپا به پیوندد این جنگ را آغاز کرده است و مکرراً بر تهدید امنیت ملی خود تاکید می‌کند. پوتین در گفت‌وگوی اخیر خود با رئیس جمهور فرانسه صراحتاً اعلام کرد که این روند تا زمان حصول نتیجه به دست آوردن تضمین‌های امنیتی ادامه خواهد داشت و بر همین اساس معتقدم او از ترس مرگ دست به خودکشی زده است. رئیس‌جمهوری روسیه فهمیده است که در نظم نوین جهانی دیگر روسیه به اندازه زمان شوروی نفوذ نخواهد داشت و به نوعی ضعیف‌تر شده است. لذا مسکو اساساً به قدرت نظامی خود تکیه می‌کند تا بتواند از آن به عنوان یک برگ برنده در نظم نوین جهانی استفاده کند و حتی حاضر است پرچم اتحاد جماهیر شوروی را به تانک‌های خود متصل کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان یک لایه اصلی وجود دارد و آن این است که آمریکا عملاً با دو رقیب جدی یعنی چین و اتحادیه اروپا روبه‌رو است. اگر اتحادیه اروپا با روسیه در یک سطح قرار بگیرند و قدرت بازدارندگی مسکو در شرق بتواند اتحادیه اروپا را با خود همراه کند، بدون تردید این به ضرر آمریکا خواهد بود و پس از آن روس‌ها، فرانسوی‌ها و آلمان‌ها با هم در یک رده قرار می‌گیرند و این دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند آمریکا را تضعیف کند. بر همین اساس معتقدم که پوتین دغدغه و کابوس ترک‌خوردگی در درون روسیه را حس می‌کند و برای جلوگیری از آن وارد یک جنگ پرریسک شده است. روس‌ها فکر می‌کردند تنها ظرف مدت سه تا پنج روز می‌توانند اوکراین را اشغال کنند اما حالا با توجه به مقاومتی که از سوی اوکراینی‌ها انجام شده، روسیه به مذاکره تن داده است تا در وهله اول زمان بخرد و حالا هم ستون ۶۵ کیلومتری تانک‌ها و ادوات زرهی خود را روانه کی‌یف کرده است.

مطهرنیا افزود: بدترین تحریم‌های قرن از سوی ایالات متحده متوجه مسکو شده است و باید بگویم که بال‌های عقاب سر سفید آمریکا بیش از حد بر سر اروپا باز شده است. بر همین اساس ایالات متحده راغب نیست که این جنگ در همین جا تمام شود و پوتین را وارد یک بازی پر ریسک کرده است که برای او هزینه گزافی داشته است. اگر حتی روسیه بتواند اوکراین را فتح کند، پرسش این است که آیا بازی تمام می‌شود یا تازه وارد بازی جدید شده‌ایم؟ معتقدم روسیه تمایل دارد که بازی بدتر شود و بر همین اساس متحدین در شرق و متفقین در غرب احیا خواهند شد و آنوقت نظم نوین جهانی دو قطبی نه با مرکزیت مسکو بلکه با مرکزیت ایالات متحده و متفقین شکل می‌گیرد. آمریکا از زلنسکی که یک کمدین اوکراینی بود، یک قهرمان جهانی ساخت و حالا فیلم‌های هالیوودی در اوکراین به صورت واقعی در حال ساخته شدن است. می‌بینیم که از قهرمان بوکس تا کشاورزان، شهرداران و مردان و زنان اوکراینی زیر چتر حمایتی غرب در برابر بزرگ‌ترین ارتش متعارف جهان مشغول جنگیدن هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام در زمانی که واشنگتن یکی از ضعیف‌ترین روسای جمهور را تجربه می‌کند رخ داده و شاید این موضوع را باید آماده‌سازی جهان برای ریاست جمهوری شخصی مانند ترامپ دانست؛ چراکه از یک سو بایدن نتوانسته قدرت دموکراسی آمریکا را به نمایش بگذارد و از سوی دیگر در آستانه انتخابات کنگره تحت فشار قرار دارد. توجه کنید که آمریکا رهبری خود را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر ایده طرح موضوع را می‌دهد و اجرای آن را به عهده اروپا می‌گذارد. اینکه کشورهایی مانند سوئد، نروژ، سوئیس و فنلاند با آمریکا علیه روسیه همسو می‌شوند و از موضع بی‌طرفی خارج شده‌اند نشان دهنده همین راهبرد است. لذا اگر نیروی نظامی روسیه بیشتر شود جنگ نظامی مسکو و بروکسل به جنگ آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد. به همین دلیل رئیس جمهوری اوکراین قبل از آن‌که مسأله پیوستن به ناتو را پیگیری کند، رسماً به‌دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است و به نظر می‌رسد که این طرح توسط آمریکا ادامه‌دار خواهد بود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4576
  • منبع : ایلنا
  • 964 بازدید

برچسب ها