تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

آمریکا و تکرار اشتباهات افغانستان در اوکراین

  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
آمریکا و تکرار اشتباهات افغانستان در اوکراین
بیست سال زمان زیادی برای درس گرفتن است. پنج ماه دوره کوتاهی است که در آن باید آنها را فراموش کرد. با این حال، در حالی که اروپا در آستانه یک درگیری نظامی احتمالی بر سر اوکراین قرار دارد، ایالات متحده در خطر تکرار یکی از اشتباهات بزرگ خود در افغانستان است.

چارو سودان کاستوری در Deccan Herald / ترجمان افغانستان

🔸رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی در روزهای اخیر از غرب و به ویژه دولت جو بایدن به دلیل هشدارهای فاجعه بار آنها در مورد تهاجم قریب الوقوع روسیه انتقاد کرده است. وزیر خارجه اوکراین نظرات خود را به فراخوان هایی اضافه کرده است که از واشنگتن خواسته است تا بیانیه های عمومی خود را که نشان می دهد حملات نیروهای روسیه بالای اوکراین مسلم است را کاهش دهد.

🔸اوکراین می خواهد از هر وحشتی که می تواند جرقه خروج سرمایه گذاران و سقوط بازار سهام را ایجاد کند، اجتناب کند. آخرین چیزی که کشور به آن نیاز دارد، فروپاشی اقتصادی است حتی قبل از شلیک گلوله.

🔸اما دولت زلنسکی همچنین تصریح کرده است که عصبانیت عمیق‌تری نسبت به نحوه نادیده گرفتن منافع کی‌یف توسط دولت بایدن در مواقعی که مستقیماً با پوتین مذاکره می‌کند، دارد.

🔸همه اینها شباهت های خیره کننده ای در روابط بین ایالات متحده و دولت های افغانستان به ویژه در سال های اخیر دارد. در آنجا نیز، ایالات متحده اصرار طالبان را برای گفتگو مستقیم با واشنگتن، بدون دولت کابل پذیرفت.

🔸در نهایت، ایالات متحده با طالبان – با غلبه بر اعتراضات کابل – به توافقی دست یافت تا نیروهای خود را به شیوه‌ای زمان‌بندی شده خارج کند. عدم اعتماد بین کابل و واشنگتن غالباً در اظهارنظرهای تلخ و علنی و با هر سرزنش ظاهر شد.
دور از واقعیت نیست که دولت‌های افغانستان در دوران ریاست‌جمهوری حامد کرزی و اشرف غنی درگیر فساد بودند.

🔸در اوکراین، دولت زلنسکی به دلیل انجام کمی اصلاحات، با انتقادات گسترده اختلاس مواجه است.

🔸روسیه با داشتن دومین ارتش قدرتمند جهان، از تجهیز نمودن گروه چریکی مانند طالبان فاصله دارد. اگر منصف باشیم، مسکو بارها تاکید کرده است که هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد و تمام چیزی که به دنبال آن است یک سری تضمین امنیتی از سوی ناتو می باشد.

🔸این مسئله دقیقاً همان اشتباهی است که ایالات متحده در افغانستان مرتکب شد، جایی که در سال‌های اخیر، مشروعیت دولت‌های منتخب را با اجازه دادن به طالبان برای حذف آنها از مهمترین گفتگوها در مورد آینده کشور، تضعیف کرد.

🔸واشنگتن بیشتر از سرمایه راهبردی و دیپلماتیک، خود را صرف متقاعد کردن طالبان به موافقت با یک توافق نامه نجات داد تا اینکه دولت های منتخبی را ادعا می کردند مردمی هستند، نجات دهد!

🔸نتیجه نهایی: یک دولت ضعیف و بی اعتبار افغانستان که حتی قبل از اینکه ایالات متحده تمام نیروهایش را بیرون بکشد و کابل را به طالبان تحویل دهد، سقوط کرد.

🔸اما اوکراین چطور؟ خروج دیپلمات ها از کیف توسط ایالات متحده و متحدانش نشان دهنده عدم اعتماد به توانایی کشور شوروی سابق برای دفاع نظامی از خود است.
به حاشیه راندن کیف در مذاکرات با مسکو نشان دهنده عدم اعتماد به توانایی اوکراین برای استدلال دیپلماتیک برای خود است. همه اینها جایگاه زلنسکی و دولت او را در چشم مردم عادی اوکراین و تیم پوتین تضعیف می کند.

🔸حتی اگر این بار دیپلماسی، جهان را از لبه جنگ بیرون بکشد، وابستگی اوکراین به آمریکا در مواجهه با هرگونه تجاوز روسیه در آینده، تنها افزایش خواهد یافت.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4268
  • نویسنده : چارو سودان کاستوری
  • منبع : ترجمان افغانستان
  • 713 بازدید

برچسب ها