تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

آیا زیرکی وندی شرمن می‌تواند پوتین را شکست دهد؟

  • ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
آیا زیرکی وندی شرمن می‌تواند پوتین را شکست دهد؟
وندی شرمن، یکی از بانفوذترین دیپلمات‌های دنیا، برای موهای خاکستری و زیرکی‌اش در مذاکره به "روباه نقره‌ای" معروف است. خانم شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا است، یکی از بالاترین سمت‌ها در این وزارتخانه. او دوشنبه با مقامات روسیه در ژنو بر سر اوکراین ملاقات کرد و فردا هم این گفتگوها را ادامه می‌دهد، مذاکراتی که پای خیلی چیزها در میان است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، روسیه حدود صد هزار نیرو را در نزدیکی مرزش با اوکراین مستقر کرده و این باعث نگرانی و هشدار غرب شده است.

مقامات ایالات متحده امیدوارند با مذاکره با روسیه تشنج‌زدایی کنند و این، یعنی مذاکرات سخت و طولانی، بهترین جا برای خانم شرمن است که در واشنگتن به رفتار تندش معروف است و سابقه دست و پنجه نرم کردن با موضوعات سخت را هم دارد.

تحرکات نظامی روسیه

خانم شرمن در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون برای متوقف کردن تلاش‌های کره‌شمالی در ساخت سلاح هسته‌ای مذاکره کرد.

در سال ۲۰۱۱، او رئیس نمایندگان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در زمان باراک اوباما بود که نهایت به توافق هسته‌ای تاریخی ایران و ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در سال ۲۰۱۵ منجر شد.

در آن زمان خانم شرمن از این صحبت کرده بود که با وجود قواعد سختگیرانه‌ جمهوری اسلامی درباره تعامل زن و مرد، زن بودن مانعی بر سر راه او در پیشبرد مذاکرات نبوده است:

“وقتی روبروی ایرانی‌ها می‌نشستم، خودم ایالات متحده آمریکا بودم و شاید بعنوان یک زن گفتن چیزهایی که پیش می‌آمد چندان سخت نبود، اما وقتی سخت‌گیر می‌شدم و از جا در می‌رفتم شاید تاثیر خیلی زیادی داشت چون غیرمنتظره بود.”

خانم شرمن، ۷۲ ساله، پوستی رنگ پریده و موهای کوتاه خاکستری دارد و با وجود طاقت‌فرسا بودن مذاکرات، همیشه مرتب و جذاب به نظر می‌رسد. یک دیپلمات بریتانیایی که در مذاکرات بین‌المللی با او کار کرده می‌گوید: “هیچ‌وقت یک تار مویش نامرتب نیست”.

خانم شرمن لقبش را از مقام‌های ایران گرفته است برای زیرکی‌اش در گفتگوهای برجام. همکاران او در وزارت خارجه آمریکا از این لقب استقبال کردند و در طول مذاکرات تی شرت‌هایی پوشیدند که رویشان نوشته شده بود: “روباه نقره‌ای”.

همکاران او در وزارت خارجه آمریکا می‌گویند در بحث‌های بین‌المللی او را با تحسین و گاهی با ترس نظاره می‌کنند.

جیمز جفری سفیر سابق ایالات متحده در ترکیه که خانم شرمن را بخاطر کارش زیاد دیده می‌گوید او “سریع و بسیار قاطع” است.

خانم شرمن مهارت‌های دیپلماتیک خود را به شیوه‌ای نامعمول پرورش داد، پس از تحصیل در دانشکده مددکاری اجتماعی دانشگاه مریلند، به کودکان بی‌سرپرست در بالتیمور کمک کرد.

او در دهه ۱۹۸۰، از نجات کودکان آزاردیده ناامید شد و برای تغییر سیستم شروع به سازماندهی اجتماعی کرد. او مدیر یک بهزیستی دولتی برای کودکان شد و به عنوان یک چهره سیاسی شهرت پیدا کرد.

چند سال بعد او در دولت کلینتون اولین قائم‌مقام سیاسی زن در وزارت خارجه آمریکا شد.

خانم شرمن از دوشنبه دوباره فرصت یافته مهارت‌های خود را به نمایش بگذارد.

گسترش ناتو

به گفته تحلیلگران، این مذاکره با روسیه طاقت‌فرسا است و خانم شرمن به تمام ترفندهای دیپلماتیک برای جلوگیری از تنش در اروپا نیاز دارد.

او دوشنبه در ژنو با نمایندگان روسیه به ریاست سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه، گفتگو کرد. او امروز (چهارشنبه) هدایت گفتگوهای “شورای ناتو-روسیه” در بروکسل را به عهده داشت و فردا در وین بار دیگر با روس‌ها گفتگو خواهد کرد.

روسیه خواسته‌های خود را دارد که مهم‌ترینشان این هستند که آمریکا تضمین بدهد پیمان ناتو به سمت شرق گسترش پیدا نمی‌کند و احتمال پیوستن اوکراین به ناتو منتفی باشد.

تا اینجا که مذاکره آمریکا و روسیه بن‌بست بوده است. خانم شرمن برای خبرنگاران گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در گفتگوهای ژنو چگونه “محکم” جلوی نمایندگان روسیه ایستادند.

آقای ریابکوف هم گفت: “گفتگوها دشوار، طولانی، بسیار حرفه‌ای، عمیق، عینی و بدون لاپوشانی در باره تند و تیزی اختلافات بود.”

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3990
  • نویسنده : تارا مک کلوی
  • منبع : بی بی سی
  • 1035 بازدید

برچسب ها